Reklama

Reklama

Vynikající kriminální komedie rozehrává mistrovskou šachovou hru mezi šarmantním milionářem Thomasem Crownem (Steve McQueen) a mazanou vyšetřovatelkou pojišťovny Vicki Andersonovou (Faye Dunawayová). Znuděný Thomas se z životního rozmaru rozhodne, že uskuteční velkou bankovní loupež. Najme pět lupičů, kteří se vzájemně nikdy nepotkají, a zosnuje puntičkářský plán, jenž vyjde bez sebemenšího zádrhelu. Thomas zlodějíčky vyplatí, zbytek nehorázné sumy uloží na švýcarské konto, aby začal nový život, daleko od Bostonu a zdejší korporace. Zádrhel se však objeví v neméně půvabné a inteligentní Vicky, která je pojišťovnou vyloupené národní banky pověřena, aby celý případ prozkoumala. Teprve tím začne pro všechny zúčastněné to pravé dobrodružství, v němž nebude nouze o napětí, lásku …a falešnou hru. Kdo ale nakonec zakončí partii šach matem? Ačkoli slavná kriminální romance dosáhla na Cenu Akademie i Zlaté glóby za hudbu (Michel Legrand, Alan a Marilyn Bergmanovi), snímek proslul strhujícím způsobem vyprávění, na němž se výrazně podepsala jak rozvážná režie zkušeného Normana Jewisona (V žáru noci, Šumař na střeše, …a spravedlnost pro všechny, Jesus Christ Superstar), tak promyšlená prvotina právníka a scenáristy Alana Trustmana, jenž dále proslul scénářem k akčnímu thrilleru Bullittův případ (kde si taktéž zahrál Steve McQueen). Dynamiku příběhu posiluje na hollywoodský styl dobově netradiční práce se zmnoženým rozděleným obrazem, souběžně uvádějícím hned několik akcí současně (split screen). Tvůrci se inspirovali avantgardní montážní technikou Christophera Chapmana, která byla uvedena v Montrealu na mezinárodní výstavě Expo 67. A byl to právě Chapman, jenž ve spolupráci s pronikavou kamerou velikána Haskella Wexlera (Kdo se bojí Virginie Woolfové?, Rozhovor, Přelet nad kukaččím hnízdem) a hned trojicí pohotových střihačů (Hal Ashby, „Buzz“ Brandt a Ralph E. Winters) umocnil takřka jazzovou obrazovou jízdu, dodnes oslňující svou nápaditostí. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (135)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Pri sledovaní tohto filmu som nenachádzal skoro nič, čo by mal spoločné s jeho neskorším remakom. Teda iba námet, zvyšok je úplne iný. Mne sa ten "remake" páčil viac, rýchlejšie ubieha a ústredný podvod je myslím lepšie premyslený. Originál občas stráca tempo. Thomas Crown je taká limonáda pre dobové mainstreamové publikum, ktoré sa chodilo do kina baviť a film na mňa pôsobil ako pásový výrobok. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Začíná to dobře, ale postupně se z toho stane pohříchu nudný film. Jiskření mezi Stevem McQueenem a Faye Dunaway je sice místy přímo hmatatelné (hlavně při šachové partii), jenže co je to platné, když mě to celé příliš nezajímá, natož aby mě to něčím nadchlo. O rok mladší britská odpověď Italian Job s Michaelem Cainem je úplně jiná liga. ()

Reklama

zette 

všechny recenze uživatele

Ten film je postaveny na charismatickem McQueenovi a ve sve dobe jedne z nejkrasnejsich herecek Dunaway. Coz je skoda, nebot film ma daleko vetsi potencial i v samotnem nametu. Bohuzel zpracovani me nicim neobohatilo, tempo pomale a atmosfera takova nijaka... Ale oscarova pisnicka nadherna, to rikam porad, 60. leta patrila zenam a hudbe:-)! ()

Nightlysin 

všechny recenze uživatele

Za film jako takový čisté 4 hvězdičky. Ovšem 1 čestná navíc za můj nejoblíbenější soundtrack vůbec. Tohle není film s hudbou, tohle je film se zvuky a pak samostatné album geniálního pařížského pianisty a skladatele Michela Legranda. Třešničkou na dortu je nezapomenutelný rošťácký škleb McQueena v momentě, kdy si uvědomí, že mu Faye podlehla. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Záver excelentný, zvyšok prevažne vata, až na jednotlivosti spomínané betelgeusom. Pritom som bol zvedavý na originál, pretože prv videný remake pozostával z oprskov (odpadu). Ale: občas som si počas "iskrenia medzi Stevom a Faye" odbehol do kuchyne čosi zamaškrtiť - a nič. Jednoducho som nemal pocit, že by som o čosi prišiel. To nie je žiadne štigro pre film, sledovaný divákom, ktorý v 99% prípadoch kuká filmy neprerušovane od úvodných po záverečné titulky. ()

Galerie (92)

Zajímavosti (15)

  • Ve filmu je Ferrari, které řídí Faye Dunaway, označeno za "jednu z těch italských červených věcí". V reálu se jednalo o jedno z pouhých deseti Ferrari 275 GTS Spyder NART, sériové číslo 09437. Toto konkrétní auto skončilo druhé ve své třídě v 12 hodinovém závodě v Sebring, před tím, než bylo přemalováno a použito ve filmu. Stevu McQueenovi se tak zalíbilo, že si po natáčení jedno pořídil. Jeho sériové číslo bylo 10453. Tento exemplář se momentálně nachází u sběratele Anthony Wanga v New Yorku. (Caszidy)
  • Kluzák N9860E, který Steve McQueen pilotuje na začátku filmu, je Schweizer SGS 1-23H-15 a v New Yorku se stále používá. (Caszidy)
  • Předobrazem Thomase Crowna (Steve McQueen) byl belgický aristokrat Tomas Van Der Heijden, který nejvíce proslul svou krádeží sedmi děl Pierra-Augusta Renoira z Louvru. (Olík)

Související novinky

Zemřel režisér Norman Jewison

Zemřel režisér Norman Jewison

23.01.2024

V požehnaném věku sedmadevadesáti let v sobotu 20. ledna opustil filmový svět kanadsko-americký na sedm Oscarů nominovaný režisér a producent Norman Jewison, tvůrce legendárních a oblíbených snímků… (více)

Zemřel skladatel Michel Legrand

Zemřel skladatel Michel Legrand

27.01.2019

Oscarový skladatel Michel Legrand zemřel v 86 letech. Francouzský skladatel, pianista a dirigent kromě tří Oscarů držel také pět cen Grammy. Ve Francii pak vyhrál za svou hudbu třikrát cenu César.… (více)

Reklama

Reklama