Reklama

Reklama

Proč? 13x proto

(seriál)
  • USA 13 Reasons Why
Trailer 3
Drama / Mysteriózní
USA, (2017–2020), 47 h 32 min (Minutáž: 49–99 min)

Tvůrci:

Brian Yorkey

Předloha:

Jay Asher (kniha)

Hrají:

Dylan Minnette, Katherine Langford, Christian Navarro, Alisha Boe, Brandon Flynn, Justin Prentice, Miles Heizer, Ross Butler, Devin Druid, Amy Hargreaves (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(4) / Epizody(49)

Tajemství. Lži. Pomsta. Na Liberty High mají všichni co skrývat… A pravda už má brzo vyjít na světlo. (Netflix)

Videa (8)

Trailer 3

Recenze (443)

GodComplex 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Komentar o totalni hereckem autismu hlavniho hrdiny je sice naprosto presny, ale jinak je to vybornej kousek. Excelentni narativni koncept postupne poustenych nahranych tapes a fantasticky soundtrack, ktery si bere ty nejluxusnejsi 80's pecky. Po prvni serii kvalita, uvidime co dal. 8/10 ()

Hild 

všechny recenze uživatele

Netflix se dotkl žánru, který je spíše výsadou takové CW a opět natočil seriál, se kterým se nese pověst, že tohle musíte vidět. A s tímto nelze nesouhlasit. 13 Reasons Why je ten typ seriálu, o kterém by se daly vést dlouhé diskuze a pořád ho rozebírat. Naprosto rozumím těm rozdílným názorům na tento seriál. Kolik dokážete napsat o seriálu pozitiv, tak přesně tolik dokážete napsat negativ. Zcela tak záleží, zda se vás seriál dokáže dotknout po emocionální rovině. Pokud už má divák teenagerovská léta dávno za sebou a bude seriál sledovat s již nějakým životním nadhledem, tak zhruba do poloviny nebude chápat důvody, které dovedly Hannu až k sebevraždě, protože přece tohle zažívá každá holka na střední škole. Jenže seriál dokáže v určitých místech zasáhnout přesně to pravé místo, které bolí, a bolí hodně. Čím více se seriál blíží závěru, tím více samozřejmě graduje. Někdo řekne, že ta gradace byla nucená, jiný, že měl depresi ještě týden. Pro mě osobně byl nejbolestivější důvod 11, kdy jsem se skutečně cítila roztrhaná na kusy a u posledních dvou epizod už jsem musela mít otevřenou láhev vína. Pátou hvězdu dávám právě za to, že nemůžu přímo napsat, zda se jedná o výborný seriál, tohle zkrátka buď procítíte, nebo ne. Já, když si pustila druhý den po zhlédnutí soundtrack (mimochodem výborný), měla slzy v očích. ()

Reklama

Arsenal83 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nebudem tu vypisovať 13 dôvodov, prečo ušetriť čas a nepozerať to, ale na tomto seriáli nie je nič výnimočné z hľadiska šikany ako hlavnej témy, ani nič dych berúce pri pohľade na postavy, kde je takmer každý imbecilný, od riaditeľa školy až po takzvanú obeť a hlavného predstaviteľa, nejakého Freestylera, čo spí so sluchátkami. So skutočnou šikanou to fakt nemá nič spoločné a na to si pozrite film Class a potom k nemu sedemdielny seriál. Film nie je o odsúdení šikany ale skôr návodom k ospravedlneniu samovraždy tupej kravy. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

1. série - 75% - Stejně intenzivně, jako jsem se na seriál těšil, jsem s ním nakonec stejnou měrou i bojoval. Ne snad že by mě nebavil, středoškolské prostředí můžu vidět ve sto a jedné podobě. Ale snad právě proto, že jsem toho v teen žánru viděl hodně, mě překvapilo, jak v první polovině málokdy tne do tématu intenzivně a přesně. V kombinací s Clayovou neuvěřitelnou zdrženlivostí nebo téměř až retardovanosti, kdy kazety poslouchá snad výhradně po pětiminutových útržcích, neustále někam padá či něco rozbíjí, jsem občas ve vzteku či rozpacích schovával hlavu v dlaních. Jenže druhá polovina je dramatičtější a v mnoha ohledech i vyloženě nekompromisní a ani týden po zhlédnutí poslední epizody nedokážu některé scény dostat z hlavy. To platí jak o těch finálových a předfinálových, u kterých je jednomu nehezky úzko, ale snad ještě mnohem víc o jedné konkrétní, která v mých očích má největší šanci ukázat sílu celé látky. Právě při představě toho, co mohlo být, při vizi šťastného konce pro ústřední pár, která se nikdy nevyplní. Tam se ve mně spolu s několika soukromými slzami něco zlomilo a došlo mi, že i když mám se Třinácti důvody jeden obří problém, z hlavy mi Hannah s Clayem nikdy nevymizí. Oním problémem je bohužel samotný koncept kazet, promyšleného vyprávění a nenápadného obvinění všech přítomných s jednou logicky vysvětlenou výjimkou. Některá hovada si samozřejmě pocit doživotní viny zaslouží plným dílem, ale s faktem, že se někteří zúčastnění projevili víceméně pouze jako obyčejní, do sebe zahledění puberťáci, se vyrovnávám dost těžko. Právě oni budou muset překonat na páskách výtku o tom, že se stačilo jedinkrát rozhodnout jinak a všechno mohlo být v pořádku. Možná mohlo, ale nikdo, ani hlavní postava, si nezaslouží vynášet nad nimi takové soudy. Herecky jsou i ty zdánlivě malicherné situace podány dokonale (a ne, žádná situace není malicherná, když se na vás valí jeden malý zářez za druhým tak nepříjemně, že každý kradmý pohled od spolužáka berete chtě nechtě jako osobní útok) a Katherine Langford si zaslouží všechna myslitelná ocenění, jak dokázala sebemenší brnknutí emocí rozehrát k dokonalosti. Ale když Hannah na konci odchází ze školy a na pásce zní výčitka, že ji nikdo nechce zastavit, mrazí mě v zádech při představě, co může podobná scéna způsobit divákům a divačkám, kteří se právě nachází v kritickém věku a v nějaké hodně nešťastné životní epizodě. Technicky se téhle kolekci dá máloco vytknout, ale hodnotově nad ní kroutím hlavou doteď. 2. série - 90% - The People v. Bryce Walker. Občas mám pocit, že jistá skupina diváků si současnou kvalitní tvorbu ani nezaslouží. A po přečtení další salvy výroků na téma "Hannah se přece nic nestalo" nebo "Bryce je sympaťák, kterýmu by se mělo odpustit" si to myslím ještě víc. Nesouhlasím dokonce ani s tím, že je Třináct důvodů jen povrchní selankou pro přecitlivělé fňukny. Ne, ať má seriál kvality jaké chce, předkládá ve druhé sezóně myšlenky vždy primárně lidské, emocionální a pro každého empatického jedince i pochopitelné. Minnette, Langford a hlavně Alisha Boe navíc herecky vyzráli natolik, že ztotožnění s postavami je tentokrát ještě mnohem hlubší. Zásadní skok nahoru pro mě ale tvoří děj, kterého jsem se po ohlášení nového příběhu tuze bál, ale který už naštěstí neopakuje sporné tvrzení, že Hannah jinou možnost neměla, a místo toho se logicky důkladněji věnuje otázkám, jak jít dál a jak vůbec dokázat pokročit tam, kde nám je alespoň trochu dobře. 3. série - 80% - Potvrzení toho, jak moc je takhle odvážný počin důležitý. Problémů nejen dospívající společnosti, na které tým kolem Briana Yorkeyho poukazuje, je totiž taková hromada, že se nenajde epizoda, která by nechytila za srdce, nezamrazila nebo jenom neukázala na problém dostatečně varovným (ale naštěstí ne planě moralizujícím) prstem. Ne každá taková věc je potom při sledování příjemná, viz feministická skupina studentek, která svoje počínání myslí v jádru dobře, ale důsledky jejich chování jsou téměř katastrofální. Ale není právě taková každá teenagerovská snaha? Odhodlaná, často černobílá a pálící všechny myslitelné mosty byť pro jedinou hodnotu? Ještě kontroverznější je potom dění kolem samotného Bryce. Během prvních dvou sezón nebyl divák, který by slizkého hada Walkera nenáviděl více než já - a přesto jsem to také já, kdo se jeho charakteru zastává v očistném třetím roce. Snad protože mi (doufám) už není duševních -náct a dokážu na viníkovi rozličného zla nechat nějakou tu nit suchou. Nikdo totiž neříká (a ústy vyzrálého Justina Prentice ani sám Bryce), že odporné věci, o kterých se v seriálu mluví, neudělal, dokonce za ně konečně i přijímá odpovědnost a chce se napravit. A právě tady je největší křižovatka, na které se každý ze Třinácti důvodů právem zastaví. Na místě, kdy se Bryce chce očistit a napravit a zcela objektivně se mu to na několika z nich i daří, na jiných zase dost věrohodně ne, protože když v člověku něco nekalého zraje dost dlouho, nikdy se toho nejde tak úplně zbavit. Ale ta snaha tu je a nejde jen o sliby, ale i o činy a zatímco některé charaktery takovou změnu (minimálně dočasně) přijmou, jiní jí zcela logicky nevěří a mrzí mě, jak velké procento diváků takovému (v dnešní době dost zásadnímu) dilematu odmítá alespoň na chvíli naslouchat. Pro mě je právě tenhle postupně rozebíraný problém snad tím největším oříškem, který mi seriál dosud dal k rozlousknutí a plnou měrou jsem ho tvůrcům zbaštil, v neposlední řadě díky perfektně dovyprávěným linkám (Devin Druid jako Tyler je dech beroucí a chci věřit, že se dokáže vymanit ze současné škatulky) nebo vzhledem k žánru adekvátně atraktivním párům, kterým nelze než držet palce (už dlouho jsem nikoho tak nezbožňoval jako Justina s Jessicou). Abych ale jenom nechválil a osvětlil relativně střídmé hodnocení, musím zmínit nově příchozí, které jsem na chuť nepřišel. Všudypřítomná geniální Ani je jako instantní nejlepší kamarádka a součást party zkrátka nesnesitelná a jakkoli epizoda, která se zaměřuje na trojúhelník Bryce-Ani-Clay, je dost možná jedním z vrcholů seriálu, samotný terč obou postav považuji za omyl. Nedokážu zkrátka uvěřit tomu, jak snadno se do celého dění začlenila a jak silné city k ní oba zmiňovaní najednou začali cítit, což může být drobnou scenáristickou uspěchaností dění kolem ní, případně pak dojmem, že Grace Saif hraje všechny Aniiny polohy úplně stejně. Otázky nad finální sezónou jsou na každý pád dost velké. Na rozdíl od předchozí řady totiž nepřichází vyložený cliffhanger ani trauma a cesta zůstává téměř kompletně čistá. 4. série - 55% - Prudké dosednutí na zem. Jak kdyby poslední sezónu psala jiná parta, jak kdyby někdo hlavní postavy od základu vyměnil a z těch uvědomělých udělal nafoukané (Jessica), ze sympaťáků prázdné škatulky (Zach) a z vypravěče Claye pak dokonce narušeného jedince, kterému je pokaždé vše odpuštěno, i když jeho chování funguje na systému náhodných výbuchů a celé dění komentuje hluchými monology na téma "Fuck Love" nebo "Střední školu nelze přežít". Mrzí mě to o to víc, že jsem se seriálu vždy zastával, ať už pátral nebo poučoval a nadále ho považuji za napínavé varování pro všechny křehké duše. Proto nechápu, že na samém konci navádí k šíleným a bezhlavým činům, aniž by od nich odrazoval. Co všechno hlavním hrdinům projde, jaké šílené přešlapy bez špetky rozmyslu či logiky, nad tím zůstává rozum stát. Většinou je takové kroky dovedou k napínavému cliffhangeru, na který ale následující epizoda neodkáže a jen ho odbude dvěma větami. Když pak celá série funguje jen jako řetězec speciálů (slavnost, výlet, vzpoura, ples, maturita), navíc v konkurenci tří předchozích sezón, pokaždé nerozdělitelně spjatých ústředním tématem (kazety, soud, vražda), není to nic než smutné. Takhle odfláknuté rozloučení jsem nečekal a relativně se s ním smiřuji jen díky poslednímu dílu. Ten jediný ke mně mluví stejným jazykem jako staré časy. A snažím se moc nepřemýšlet nad tím, že by při pár kosmetických úpravách mohl být na třetí sezónu přilepen bez toho, abychom sledovali tvůrčí trápení devíti epizod před ním. () (méně) (více)

Tsuki 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

1. SÉRIE: Za mě opravdu významný seriál, který stojí za pozornost. Má totiž co říct, obzvlášť mladším lidem, ale ve skutečnosti vlastně všem bez rozdílu. Každý z nás totiž v životě dělá chyby a ne vždycky se vůči druhým chováme příkladně a s pochopením. A co hůř, ne vždy si to vůbec uvědomíme - jaký dopad můžou mít naše slova a činy na druhé. Tento seriál nám ukazuje právě ten potenciální dopad a snaží se o jakousi osvětu nás všech, abychom byli schopni žít co nejvíce empaticky vůči ostatním. To všechno navíc tento seriál sděluje napínavou a poutavou formou, včetně výborných výkonů mladých herců. Nemyslím si, že by hlavní hrdinka Hannah byla nějaká hloupá husa, i když to tak možná může působit obzvlášť z počátku seriálu a obzvlášť pokud se na to díváme jen povrchně. Je třeba si uvědomit, že na teenagera mají věci mnohem větší psychický dopad, že je vidí jaksi zveličeněji. A tudíž na ně mnohdy reaguje přehnaně. Sama si vybavuju řadu situací ze svého mladšího věku, které jsem tehdy viděla jako jakýsi srdcedrásající "nepřekonatelný" problém a dnes se tomu všemu jen směju a kroutím sama nad sebou hlavou. :) Co se pak týká konkrétně tohoto seriálu, začne to jako "slabý čajíček" běžných problémů středoškoláků, ale vyhrocuje se to do šokujících mezí, které člověka dokážou zanechat v slzách a v čirém zoufalství a lítosti. A přitom je to celé velmi autentické a podobné věci se bezpochyby dějí. Zkrátka a jednoduše, je to velmi silný seriál, který je třeba vidět. Oceňuju jeho mnohé kvality, které se mi jen potvrdily po zhlédnutí filmu o filmu "Beyond the reasons". Také mě překvapila propracovaná a uvěřitelná psychologie jednotlivých postav. Snad jediné, co mi vadilo, byl neuzavřený konec. Tohle totiž potřebovalo silnou tečku a ne otevřená vrátka do druhé série. Ale to je vše - jinak na mně seriál zanechal hluboký dojem. ~(4,5★)~ 2. SÉRIE: Nepopírám, že i druhá série je dobře natočená a výborně zahraná (všechny palce nahoru pro talentované mladé herce!!!), ale proč proboha Netflix tak moc ničí to zásadní vyznění příběhu! Po zhlédnutí první série jsem si přečetla předlohu a ta mě o to víc utvrdila, že jde koneckonců o to trefně poukázat na to, že oběti šikany či znásilnění mají naději na překonání těchto hrozných zkušeností a že se nemají bát požádat o pomoc (plus samozřejmě že i druhá strana se má snažit o pochopení a empatii vůči nim). Kniha podává jasný, čistý a především uzavřený příběh a právě v tom tkví jeho síla. Seriál se ovšem vydal cestou natahovaného příběhu, kde se oběti a postavy nedokážou ze všech těch srač*k vyhrabat a vším tím donekonečna trpí. A já se ptám, kde je ta "naděje", která je pro příběh tak důležitá? První sérii jsem ještě odpustila otevřený konec, protože nebyl otevřený natolik, aby si divák nebyl schopný představit, že by tohle všechno mohlo nakonec dopadnout dobře (tedy že Bryce bude nakonec při soudním řízení potrestán a ostatní postavy se postupně srovnají s minulostí a se životem na střední škole). Jenže druhá série to všechno rozryla do neúnosných mezí a nejenom že přidala spoustu událostí z minulosti postav, které se nám nově odkrývají, ale už nezapadají dobře do celkového obrazu (spíš někdy i škodí obrazu, jaký jsme si o postavě vytvořili), ale především všechno spěje do neuspokojivého a opět otevřeného konce, který většinu postav zanechává buď ve stejných nebo ještě větších srač*ách, než ve kterých byli předtím. Tak moc jsem si přála, aby druhá série minimálně uzavřela linku s Brycem a aby byl řádně odsouzen za to, co provedl. Jenže ono ne. A do toho přihodíme ještě spoustu dalších problémů a bolestivých věcí, které zaručí materiál do další série! Vypadá to pak, že i když se oběť brání, sebere odvahu vypovídat a postavit se čelem jak svému trýzniteli, tak třeba i soudnímu systému, tak zkrátka nemůže vyhrát! A to mi přijde jako hodně špatné a necitlivé vyznění, které reálným obětem sdělí tak akorát to, že svět je hrozný a nespravedlivý. Zkrátka nulová katarze. Tohle mě opravdu zklamalo. Myslím, že druhou sérií už to mohli opravdu ukončit a dopřát divákům onu katarzi. Neříkám, že nově nakouslá tématika držení zbraně a s tím spojeným násilím není zajímavá. Ostatně spoustu z těch nových věcí v seriálu jsou svým způsobem zajímavé, má to i hrozně moc skvělých momentů a scén, i spoustu světlých míst (konkrétně celý 9.díl vidím jako ten nejpovedenější), jenže ten konec to prostě zabíjí. Stačilo to jen směřovat jinam a minimálně uzavřít pár věcí v dobrém a byl by z toho maximálně povedený seriál. Takže v kostce musím říct, že jsem sice spokojená s kvalitou seriálu, ale mrzí mě ono vyznění. Zdá se, že postavy donekonečna opakují stejné chyby a jsou nepoučitelné. To si nezaslouží ani ony ani příběh, kerý už je tak jako tak bolestný až nad hlavu. Vidím v tom jen ambice vyhrotit příběh natolik, aby diváci s napětím čekali na další sérii, ze které bude možné vytřískat další peníze. Možná to u některých seriálů funguje, ale tomuhle příběhu to nesedí. Měla by se ctít hlavní myšlenka díla, která má vyznít na maximum a ne ji neukončeným děním a nově nastolenými problémy zašlapat do země. ~(4,2★)~ CELKEM: ~(4,4)~ () (méně) (více)

Galerie (458)

Zajímavosti (48)

  • Natáčení bylo tak náročné, že na place zasahovali terapeutičtí psi - štěňata. Jelikož se seriál zabývá mnoha těžkými tématy včetně depresí, sebevraždy a sexuálního napadení (Natka875)
  • Christian Navarro, představitel Tonyho, šel na casting poté, co se o projektu doslechl od svého kamaráda Brandona Flynna, který hraje Justina. Christian byl však čtyřikrát po sobě odmítnut, protože byl na roli příliš starý. Nakonec ho přeci jen oslovil jeden z režisérů potom, co se jim nepodařilo získat vhodnějšího představitele. (filmovyfan)
  • Jako soundtrack v seriálu je i písnička od Seleny Gomez - „Only You“. Autor knižní předlohy Jay Asher je dokonce velkým fanouškem hudby Seleny. (Natka875)

Související novinky

Rodičovská rada si stěžuje na studio Disney

Rodičovská rada si stěžuje na studio Disney

12.03.2022

Těšili jste se coby fanoušci Daredevila nebo Punishera ze zprávy, že studio Disney ve spolupráci s Marvelem přidalo tyto netflixovské seriály na streamovací službu Disney+? Pak zjevně nejste součástí… (více)

Seriál Bridgerton je největším hitem Netflixu

Seriál Bridgerton je největším hitem Netflixu

28.09.2021

Netflix zveřejnil kupu dat, díky kterým si teď celý svět může zase jednou udělat obrázek o tom, jak moc je vlastně streamovací služba úspěšná, a které seriály potažmo filmy patří k těm… (více)

Reklama

Reklama