Reklama

Reklama

Proč? 13x proto

(seriál)
  • USA 13 Reasons Why
Trailer 3
Drama / Mysteriózní
USA, (2017–2020), 47 h 32 min (Minutáž: 49–99 min)

Tvůrci:

Brian Yorkey

Předloha:

Jay Asher (kniha)

Hrají:

Dylan Minnette, Katherine Langford, Christian Navarro, Alisha Boe, Brandon Flynn, Justin Prentice, Miles Heizer, Ross Butler, Devin Druid, Amy Hargreaves (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(4) / Epizody(49)

Tajemství. Lži. Pomsta. Na Liberty High mají všichni co skrývat… A pravda už má brzo vyjít na světlo. (Netflix)

Videa (8)

Trailer 3

Recenze (443)

Matty 

všechny recenze uživatele

Zkuste si představit Beverly Hills 90210 jako bezchybně obsazený a bravurně vygradovaný film noir. 13 Reasons Why má nejblíže k tvorbě Gregga Arakiho (nejen díky skvělému soundtracku, komentujícímu to, co hrdinové prožívají), který režíroval dvě epizody. Mezi postavami je zastoupena většina typů známých ze středoškolských filmů přinejmenším od Pomády (z níž jako by se svým účesem a ohozem přímo přifrčel Tony), ale seriál je vykresluje s nezvyklou upřímností a vnímavostí, nakládá s nimi poměrně nepředvídatelným způsobem a jejich rozhodnutí nahlíží v širších souvislostech (sociálních nebo ekonomických), takže u většiny lépe chápeme, proč se chovají tak, jak se chovají. ___Postupné rozplétání pevně propletené sítě sociálních vazeb probíhá paralelně s odhalováním toho, kdo všechno přispěl k sebevraždě Hannah, přičemž vychází najevo, že docela bez viny nebyl vlastně nikdo (včetně outsiderského protagonisty nebo dospělých), byť provinění spočívalo třeba jenom v nedostatku empatie. Rozhodnutí vystavět whodunit vyprávění na melodramatickém, lehce emo podloží funguje i díky tomu, že se Clay nechává pohltit vyprávěním a během „vyšetřování“ prožívá něco podobného jako Hannah. V podstatě se stává jejím avatarem, který dělá to, co ona již učinit nemůže. Propojenost minulosti a přítomnosti na stylistické rovině reflektují bezešvé přechody mezi „tehdy a „teď“ – např. pouze pomocí změny barevného tónování (chladné barvy pro přítomnost, teplé pro minulost) – nebo grafická návaznost dvou přiléhajících záběrů, které od sebe ve skutečnosti dělí několik týdnů/měsíců (dobrým prostředkem k orientaci je taky přítomný/nepřítomný šrám na Clayově čele). Napínavosti vyprávění napomáhá také různá míra informovanosti jednotlivých postav – zatímco jiní si již přehráli všechny pásky a občas odkazují k něčemu, co bude vysvětleno až o několik epizod později, Clay zůstává pozadu (a my s ním). ___Někomu může seriál, zaměřující se primárně na témata jako znásilnění, sexismus, deprese, alkoholismus nebo šikana, připadat až přehnaně temný, ne-li exploatační, ale ve světle toho, že se tvůrci snaží o realismus hlavně v charakterizaci postav, ne ve vykreslení fikčního světa (který je záměrně trochu modelový) a příběh z větší části vypráví a jeho směr určuje hlavní oběť většiny fyzického a psychického násilí, jež se octla za hranou svých možností, dává zvolený tón i naturalismus v zobrazení uvedeného násilí smysl (bez ohledu na to, zda Hannah budete, slovy jedné z postav, považovat za „drama queen“, či nikoliv). ___Uvítal ještě jednu úvodní epizodu, ve které bychom Hannah viděli očima jejích spolužáků, aby následně lépe vyniklo, jak zkresleně ji kvůli neznalosti okolností vnímali. Rozvedeny také mohly být náznaky, že Hannah byla nespolehlivou vypravěčkou a její verze příběhů je skutečně pouze „jednou stranou pásky“. Samozřejmě by se toho našlo víc (občas trochu cheesy dialogy, Hannah jako ztělesnění klukovských fantazií o neobyčejné, sarkastické a sexy dívce), pořád ale jde o stylisticky vyzrálý, vypravěčsky pozoruhodný a v uchopení tématu teenagerské úzkosti dospělý seriál, z jehož zdrcujícího finále (čímž nemyslím posledních pár minut, ale tři závěrečné díly) se ještě chvíli budu vzpamatovávat. () (méně) (více)

kiddo 

všechny recenze uživatele

Tohle není tvůrčí dílo, tohle je edukativní videíčko do kvinty o tom, proč jsou drogy, znásilnění, (kyber)šikana, stalking, školní střílečky a sebevražda špatné, áno, z produkce někoho, kdo o těchhle věcech ví přibližně tak píču a čtvrt. Nemá se tudíž vůbec cenu zabývat čímkoli, co není ta velká Myšlenka ™ (třeba řešit nucenou retro stylizaci, schematičnost postav, nebo že kdokoli psal ty přemoudřelý sebeuvědomělý dialogy, neviděl za posledních pár let puberťáka ani z rozjetýho vlaku). Na první pohled je jasné, že tvůrci nemají do problematiky ani povrchní, natož hlubší vhled, tyjou z aktuálně vnímané závažnosti a o depresi, coming outu nebo mentálních problémech obecně nedokážou říct cokoli objevnějšího, než že teda existujou a jako bacha na ně, děcka. Což by samo o sobě nebylo ještě tak strašný, kdyby si svou skoro až agresivní ignorancí narativně nepodrývali to málo, co k věci říct mají. Sice je tu například patrná snaha zprostředkovat divákovi tu enormní díru a bolest, kterou po sobě sebevrah zanechává, ale i sebelepší okamžiky se zdevastovanými rodiči, kterým kvůli absenci dopisu na rozloučenou nezbývá než číst si čmáranice na stěnách školních záchodků, jsou hned podkopány samotným konceptem, který vyžaduje, aby protagonistka buďto ustavičně mlela svůj ultra vyrovnaný, stylizovaný voice-over, figurovala ve flashbacích, nebo ze záhrobí ovlivňovala současnou zápletku. Hannah se nám tu holt nade vším vznáší jako enormně otravný duch, a je nejenom neustále přítomná, ale prostřednictvím svého plánu pomsty hlavně aktivní i po smrti, ne-li aktivnější než zaživa. V jejím podání tak smrt není konec, ale brána do světa, kde to svým mučitelům konečně parádně natřete. A to nemluvě o aspektech, kde má seriál potenciál aktivně škodit, jako když detailně a anatomicky správně zobrazí podřezání žil v přesvědčení, že psychiatrická obec se plete a názornost od sebevražedné ideace odrazuje, nikoli ji podporuje, nebo když každou cestu, jak vyhledat pomoc, vylíčí jako od počátku odsouzenou k nezdaru. Ve výsledku je 13 Reasons Why něco, co svět pro svou osvětu a empatii potřebuje asi jako křesťanskou filmovou produkci o závislosti a potratech. ()

Reklama

BoPo odpad!

všechny recenze uživatele

Časopis BRAVO a tvorcovia seriálu Beverly Hills 90210 sa rozhodli apelovať na americkú spoločnosť. A ja som u toho skoro zomrel. Miestami nudou, miestami rozhorčením na drblosťou postáv. Seriál namotá na zaujímavú zápletku. Stredoškoláčka sa zabije a tesne predtým nahrá na kazety vysvetlenie kto, a čím všetkým ju k tomuto činu dohnal. Kazety sa dostanú aj k jej kamarátovi a ten začne svoje "vyšetrovanie". A tu prichádza ten prúser. Celú dobu má v rukách kazety, kde je všetko vysvetlené, ale on si ich nevypočuje všetky naraz a miestami vyložene odmieta počúvať. Radšej chodí za všetkými naokolo, zisťuje, obviňuje, pýta sa ich, čo je na tých kazetách. K*k*t najvyššieho ranku. A aby tej jeblosti nebolo málo, tak za ním dolieza jeho kámoš gay, štylizujúci sa do gangstra z Pomády. No a ten mu neustále opakuje, že o všetkom vie, ale nič mu nemôže povedať. Vydržal som to do polovice prvej série, ale ďalej už to proste nešlo. Zbytok dielov som už len prebehol preskakovaním, aby som teda zistil "šokujúce" rozuzlenie. SPOILER: spolužiaci boli na ňu hnusní, vytvorili jej povesť coury, rodičia mali krachujúci biznis, nemala kamarátov, videla týpka znásilnovať spolužiačku, nijako jej nepomohla, nikomu to nenahlásila, potom s tým istým týpkom vliezla do vírivky, ten ju tam znásilnil, nahlásila to školskému poradcovi, ten jej neveril, tak sa zabila. Rozťahaná agitka plná kreténov. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Rozhodně jedna z nejlepších seriálových novinek za posledních několik let. Pár chybek to samozřejmě má: kolem pátého dílu to začne na chvíli ztrácet dech a události těsně před koncem (párty u Bryce a vyústění Alexovy linky) jsou snad přeci jen trochu přeexponované. Ale přesto jde ve výsledku o velmi napínavé drama s ukázkově řešenými (a měnlivými) cliffgangery a precizní výstavbou. Ocenění si zaslouží hlavně způsob vyprávění: mixování flashbacků a voiceoveru (na pozadí aktuálního dění) umožňuje neukázat klíčové pasáže a nechat na ně diváka v napětí čekat, mixování minulého a aktuálního ve výpovědích jednotlivých aktérů zase umožňuje vytvářet (vždy alespoň na nějaký čas) dojem nespolehlivého vyprávění, a především - samotná nelinearita vyprávění v minulosti (a v tom je seriál nejrafinovanější) umožňuje neustále se ke klíčovým událostem vracet, doplňovat je, restrukturovat a reinterpretovat je. Z výše uvedeného vyplývá, že je scénář skutečně konstruktem, který je jako celek poměrně obtížně uvěřitelný. Hodně mu ale pomáhá kvalitní práce s vývojem postav, podpořená místy velice dobrými výkony mladých herců a skvělá práce s filmovým zvukem (nemluvím o soundtracku, který je sám o sobě hodně dobrý, spíš o filmové hudbě a ruších na pozadí některých pasáží). 13 Reasons Why se dá ale doporučit i jednodušším způsobem: je to seriál, který chytne a nepustí a který má srdce. ()

Lenka.Vilka 

všechny recenze uživatele

Nakonec jsem to rozkouskovaně dokoukala. Seriál rozebírá vážné téma, přesto jsou v ději momenty, které jsem vážně brát nedokázala. (Puberťáci z Ameriky jsou asi fakt z jiný planety.) Nepochopila jsem dvě věci: 1. Pokud mě jeden šmejd z party zklame, ještě to přeju. Ale pokud další a další, proč stále doufám, že ti ostatní jsou lepší? 2. Poslední díl u školního psychologa, kde začne dávat smysl, proč svojí ženě řekl, co jí řekl. Že se bojí, že dostane padáka, protože svojí práci udělal přesně. To jak za ním Hanna přijde a je to prostřihané s Clayem v přítomnosti. (To není jenom chyba jenom jednotlivce a těch kolem něj, ale je vidět, že pokud nás druhý nechce slyšet křičet o pomoc, tak je jedno, jak křičíme nahlas. Především těch, kteří by nám pomoct měli. Dospěláci, kteří nezvládají svojí práci...) Co oceňuji je dobře náročné před a teď. Hezky se to proplétá, přesto se neztratíte (a tím nemyslím jenom náplast na Clayovê čele, ale barevnou logickou stylizaci). Knihu jsem nečetla, tak nevím, co chtěj jako vymyslet v další sérii (ale na to, kolik má stran, asi toho vymyslí dost). Uvidíme. Já se koukat budu. Sice řadím do kategorie "koukám, když na nic jiného nemám náladu", ale ve výsledku to špatné nebylo. Tvrdit opak, lžu. ()

Galerie (458)

Zajímavosti (48)

  • Ve scéně, kde si Clay (Dylan Minnette) představuje, že je přítelem Hannah (Katherine Langford), hraje v pozadí píseň „A 1000 times“, kde text říká: „The 10th of November, the years almost over.“ Lidé, kteří ublížili Hannah, dostali své soudní obsílky na 10. listopadu 2017. (ČSFD)
  • Natáčení bylo tak náročné, že na place zasahovali terapeutičtí psi - štěňata. Jelikož se seriál zabývá mnoha těžkými tématy včetně depresí, sebevraždy a sexuálního napadení (Natka875)
  • Původně se mělo jednat o film, ve kterém měla hrát Selena Gomez. Selena se však zdá být spokojená jen s „rolí" výkonné producentky. Při rozhovoru pro New York Times řekla: „Jak jsem stárla, stával se z chystaného seriálu projekt, ve kterém jsem věděla, že zůstanu mimo kamery." (Natka875)

Související novinky

Rodičovská rada si stěžuje na studio Disney

Rodičovská rada si stěžuje na studio Disney

12.03.2022

Těšili jste se coby fanoušci Daredevila nebo Punishera ze zprávy, že studio Disney ve spolupráci s Marvelem přidalo tyto netflixovské seriály na streamovací službu Disney+? Pak zjevně nejste součástí… (více)

Seriál Bridgerton je největším hitem Netflixu

Seriál Bridgerton je největším hitem Netflixu

28.09.2021

Netflix zveřejnil kupu dat, díky kterým si teď celý svět může zase jednou udělat obrázek o tom, jak moc je vlastně streamovací služba úspěšná, a které seriály potažmo filmy patří k těm… (více)

Reklama

Reklama