Režie:
Paul SchraderScénář:
Paul SchraderKamera:
Alexander DynanHudba:
Brian WilliamsHrají:
Ethan Hawke, Amanda Seyfried, Philip Ettinger, Michael Gaston, Cedric the Entertainer, Victoria Hill, Bill Hoag, Elanna White, Kristin Villanueva, Erica Fae (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Ernst Toller (Ethan Hawke) je nešťastný kněz z malého historického kostela na severu státu New York, jehož život se radikálně změní po setkání s Mary (Amanda Seyfried) a jejím manželem Michaelem, labilním ekologickým aktivistou. Prázdný kostel a stále silnější pocit, že svět se řítí vstříc katastrofě, Tollera donutí pustit se do nebezpečného podniku s nadějí, že se mu konečně podaří získat zpět nahlodanou víru a naplnit své poslání – napravit křivdy, které se kolem něj dějí. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (150)
Působivý film, tak trošku něco jako kombinace Bressonova Deníku venkovského faráře (o němž mimo jiné Schrader napsal odbornou studii) a Scorseseho Taxikáře (k němuž pro změnu napsal rovnou scénář). Hodně zajímavě minimalisticky natočená meditace nad lidskými strachy, nejistotami, tápáním, ale i nadějí s velice silným poselstvím že v posledku je vždy důležitější láska ke konkrétním lidem (symbol naděje, který nás nutí žít), než radikální akt (sebe)destrukce, byť ve jménu jakkoliv ušlechtilých cílů (symbol beznaděje a skepse, který vede ke smrti). Není to lehce stravitelný zážitek, spíše hluboký duchovně-psychologický ponor do tenat otázek typu být či nebýt a jsem vážně rád, že ačkoliv Schrader toto dilema nezlehčuje, nakonec se miska vah převažuje k bytí - jakkoliv těžkému, krutému a nejistému - jako k tomu vyššímu dobru... ()
(91/2021) / Tento materiál keby natočil Eggers chrochtám blahom predpokladám. Hlavné mínus filmu je podľa mňa chybajúca resp. nedotiahnutá message. Nesúrodá atmosféra, nelogický a pre mňa neodôvodnený presun k mystery a zmene hlavnej postavy. Čo funguje výborne je excelentný vizuál a samozrejme Ethan Hawke. Začiatok bol sľubný ale v konečnom dôsledku si toho z filmu moc neodnášam. (6/10) ()
Obyčejně mě ekologické agitky neberou, ale zaobalit je do Božího plánu mi zase nepřišlo jako úplně špatný nápad. Stejně tak mě zpočátku bavil hlavní hrdina, který sice splňoval všechna klišé o pochybujícím knězi, ale mě se celkem líbilo, jak se snaží schovávat před deštěm pod okap. Problém je, že ta cesta z extrému do extrému byla strašně dlouhá. Trefně to vystihla jedna z postav, když preláta nařkla z toho, že vůbec nevychází z Getsemanské zahrady. To vnitřní mučednictví bylo úmorné i přes výborný Hawkeův výkon. No a motiv se zlou korporací, která kašle na životní prostředí, to také příliš nevylepšil. Konec, který mě narozdíl od většiny potěšil, pak celkový dojem upravil jen kosmeticky. 40% ()
„NEVÍM, CO BUDE V BUDOUCNU. MUSÍME SE ROZHODNOUT NAVZDORY NEJISTOTĚ. MOUDROST JE UCHOVÁVAT V HLAVĚ DVĚ PROTICHŮDNÉ PRAVDY. OBĚ NARÁZ. NADĚJI A ZOUFALSTVÍ. BEZ ZOUFALSTVÍ NEMŮŽEŠ ŽÍT V NADĚJI...“ /// Hodně filozofování. Reverend Toller vypráví… vede rozhovory… je to vopruz. Nemá to tempo, je to něco mezi artem a malým TV dramatem. Reverend píše deník… nuda. Pocity, myšlenky… furt tak nějak o vůli Boží – bez (zaplať pán bůh) modliteb či kázání. Ekologický varování za pomoci víry… Konec zajímavej – teda aspoň chvíli, ale celkovýmu hodnocení nakonec moc nepomohl. Ledaže by…na základě příběhu otce Tollera církev přestala přijímat dary od lidí znečišťujících přírodu. Aha… /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Neznám historku, kterou zná každej klerik. 2.) Na pohřbu mi budou hrát tu o fosilních palivech ničících Zemi. 3.) Thx za titule „Parzival“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Při pohledu na Schraderovu filmografii je First Reformed jako blesk z čistého nebe. To, že je lepším scénáristou než režisérem, o tom není pochyb, ale tady konečně dokázal, že to možná není zas tak úplná pravda (možná v tom má trochu ruce i studio, pod kterým točí?). Schraderovi se povedlo navázat na svoje nejlepší scénáristické dílo a vytvořil Taxi Drivera z křesťanského prostředí. Ethan Hawk hraje pastora s temnou minulostí, který se snaží posunout v životě dál skrze víru, ale narazí na mladý pár, který naprosto změní jeho pohled na církev a svět jako takový. Hawk je tady naprosto famózní, stoprocentně soustředěným výkonem provází filmem diváky jako skutečný pastor. Umět zahrát tak klidně a procítěně, zatímco je z vašeho výkonu cítit vnitřní neklid a rozpolcenost, to už chce zatraceně velkou dávku hereckého umění, kterou Hawk dokazuje, že rozhodně má. Schrader zvolil pro natáčení oříznutý poměr stran a volba pro intimnější vyprávění příběhu to bylo rozhodně dobrá, ovšem souhlasím s názorem, že film vypadá až trochu moc digitálně a natáčení na film by tomu slušelo daleko víc. V jednoduchosti je ale krása a tenhle komornější obrazový styl First Reformed prostě sluší a ta digitálnost je jen malá skvrna na jinak skvělém obrazu. Spolu s jednoduchými a statickými záběry film výtečně vykresluje kontrast, kterým si církev prochází, na jedné straně skromnost a jednoduchost, kterou káže lidem a naproti tomu příběh filmu, který odhaluje, že je to pouhá póza a skutečným motorem jsou peníze. Z toho vychází největší eso v rukávu First Reformed: zakořeněnost filmu v realitě. Na plátně se neodehrávají věci, které by se v reálném životě neděli. Film skvěle ukazuje jak funguje nejen církev, ale společnost jako taková, a že dostatek peněz donutí lidí přehlédnout cokoliv. Hodně silný film s drtivým koncem, který nechává hromadu prostoru k zamyšlení. 89% ()
Reklama