Režie:
Antonín KachlíkKamera:
Jiří MacákHudba:
Vladimír SommerHrají:
Ivan Palúch, Petr Štěpánek, Magda Vášáryová, František Velecký, Karel Hábl, Jiří Krampol, Josef Kubíček, Gustav Opočenský, Karel Augusta, Jiří Ptáčník (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Mladý princ (I. Palúch) opouští po smrti rodičů osamělou tvrz a vydává se do světa na zkušenou. V lese a v hospodě ho přepadne Černý princ (F. Velecký), podaří se mu utéct jen díky mluvícímu koníkovi, kterého se před Černým princem zastal. Ten ho odnese až k zámeckému parku, kde pozná krásnou dívku, je jí princezna Slavěna (M. Vášáryová). Princ vstoupí na radu koníka do služeb krále jako němý zahradník, který vyráží jen zvuky Ba a Ja. Dostane proto přezdívku Bajaja a stane se věrným přítelem princezny. Když oslavuje Slavěna své osmnácté narozeniny, přihlásí se tři ženichové, je mezi nimi i Černý princ. Nečekaně se ozve i ženich čtvrtý – strašlivý tříhlavý drak. Bajaja v rytířské zbroji se jako jediný s věrným koníkem pustí do boje s drakem… Antonín Kachlík se pokusil nahradit pohádkovou baladičnost životní realitou a zlidštit pohádková schémata dobra, zla, krásy, vypočítavosti a falše. Jeho Bajaja je ve skutečnosti hodný chlapec a princezna Slavěna má celou řadu rysů prosté zamilované dívenky. Černý rytíř není v podstatě nikdo jiný než loupeživý lapka a pan král ustaraný otec, hledající pro dceru vhodného ženicha, který by ho současně zbavil jeho královských starostí. (Česká televize)
(více)Recenze (192)
Tato pohádka je sice z průměrných vod, ale i tak své kvality určitě má. Především pak v podobě pohledné Magdě Vášáryové a mluvícím koni, který se mi na tom všem líbil asi nejvíc. Ochotnické rytířské souboje už tak dobré nebyli, stejně jako výkon představitele Bajaji, ovšem to shazování vojáků z hradeb mi v dětství až nahánělo husí kůži – stejně jako samotná saň. Dnes už se jejímu vzhledu většina diváků jen zasměje, ale coby malému dítěti dokázala nahnat hrůzu… ()
Dlouho jsem si nemohl vzpomenout v jaké pohádce byl ten hrůzostrašný drak. Až dnes jsem to zjistil. Samozřejmě, že už není hrůzostrašný. Jen strašná a smích budící loutka. Dokonce, aby jí mohl Bajaja setnout alespoň jednu hlavu musela se tříhlavá saň sehnout až k němu. To konečné zranění prince bych spíš dal za vinu jeho neopatrnosti - prostě se mi zdálo, že se chudák seknul tím mečem sám a nepřisuzoval bych to agresivnímu drakovi. Závěrečná bitva na nádvoří byla zmatená i pro herce, protože se tam mezi sebou perou i dva, kteří v předcházejícím záběru bojovali bok po boku. Chvilkama jsem se i nudil. ()
Bajaja se dlouho vleče. Je to takové nezáživné čekání na vrcholnou scénu s drakem. Ovšem z toho draka vám spadne čelist. Bizarnějšího draka jsem jen viděl v televizní BALÓNOVÉ POHÁDCE. Podle mě i ten z filmu ZA HUMNY JE DRAK je strašlivější. Tenhle v Bajajovi jen stojí na místě, kýve svými hlavami a čeká, až mu je Bajaja useká. Naopak v té scéně vynikne Bajajův hábit a bělák. Tohle je rytíř paar excelence českého filmu. Na něj nezapomenu, stejně jako na závěrečnou scénu po rytířském turnaji, kdy zlý Černý rytíř chtěl ovládnout zámek a podaní se proti němu vzbouřili a všechny shodili dolů z Hrubé Skály. Právě touto scénou se Bajaja zapsal do historie českých filmových pohádek, jelikož je to společně se soubojem Mrakomora s princem (PRINC A VEČERNICE) jediná pohádka, kde hlavní hrdina svádí boj o princeznu přímo v souboji. A pro mě osobně díky této scéně neupadl Bajaja v zapomnění. [7693. hodnocení, 166. komentář, 57%] ()
Jmenuji se Bachacha. Tahle pohádka mně nepřijde diváky moc vyhledávaná. Nikdo moc o ní nemluví, nikdo ji moc nevychvaluje. A mně to nedalo a pokusil jsem se zjistit, co je toho příčinou. Předně není natočena podbízivou a ani příliš atraktivní formou. Zvolená režie je pro běžného diváka až téměř "těžkotonážní". Podobnou režii měl také Třetí princ s Trávníčkem. Rovněž výběr herce do hlavní role jde dost proti proudu obvykle zaběhaným a osvědčeným typům na role princů. Divácké představy tak může snaživý Ivan Palúch naplnit a taky nemusí. Ani Magda Vášáryová není princeznou, ze které se zatají dech. Známý příběh pak plyne se svými vrcholy a propady. A pohádková atmosféra na diváka dýchne jen velmi málo, ačkoliv si myslím, že nějaké to svoje kouzlo tahle pohádka určitě má. Když k tomu připočtu Kachlíkův poctivý filmový přístup, vychází mně z toho pohádka, kterou si opakovaně hned tak nedám, protože má potíže s tempem a občas se vleče, ale není důvod ji zatracovat. Nové verze se rozhodně hned tak nedočkáme, co kdyby se jí náhodou ujal Troška a udělal Bajaju roztomile žvatlavým princem. To by teprve byla pohádková katastrofa. 60% ()
Citlivě adaptované pohádce ze sbírky Boženy Němcové chybí vhodné obsazení. Přesvědčivý je jen moudrý bělouš, jehož výstižné a laskavé vedení sebestředností pokoušeného prince poskytlo i životní hereckou příležitost Martinu Štěpánkovi, jenž jí neoslyšel, a tak tento jeho dabing zastiňuje snad vše, co kdy ve filmu vytvořil. ()
Galerie (17)
Photo © Centrum českého videa / BARRANDOV BIOGRAFIA a.s.
Zajímavosti (24)
- Na dotaz, proč v českém filmu účinkovali slovenští herci, odpověděl režisér Kachlík, že uměli velice dobře jezdit na koni, což v té době umělci z české provenience nedokázali. (Robbi)
- Zámek Hrubá Skála nebyl nikdy v pravém slova smyslu přístupný veřejnosti. V době předrevoluční tu byl rekreační objekt ROH, který se po roce 1989 změnil na hotel. Přístupné bylo aspoň nádvoří. (Robbi)
- Pohádková hospoda, kde princ zachrání koně a ten ho na oplátku vyveze z obklíčení loupežníků, je Kopicův statek, který stojí mezi Hrubou skálou a Valdštejnem. (Zetwenka)
Reklama