Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Příběh lásky, která se zrodila v dobách nenávisti... Podzim 1944. Na Labi u Drážďan kotví česká nákladní loď, naložená tabákem. Pracují na ní dva čeští lodníci, Kája Svorník (L. Vaculík) a Bohouš Kotera (A. Procházka). Oba s vědomím inspektora tajně kradou vzácný tabák, který Bohouš prodává na černém trhu v Praze. Hlavně se ale věnují milostným románkům s německými dívkami, jejichž jména si zapisují do lodního deníku. Kájovi se jednoho dne podaří dostat do postele mladičkou Ulriku (M. Hrubešová). Zpočátku si od krásné zrzky udržuje odstup, stejně jako od ostatních Němek, ale brzy zjistí, že se do bezelstné dívky zamiloval, stejně jako ona do něj. Je však doba války a vyhlídky českého kluka nejsou v jeho novém vztahu zrovna růžové: Ulrika je totiž dcerou velitele zajateckého tábora a také snoubenkou nacistického velitele od letectva… (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (121)

zette 

všechny recenze uživatele

Vyborny film o vztahu ceskeho namornika a nemecke slecny na konci druhe svetove valky. Oba herci nezklamali a jde videt, ze milostne hratky jim nedelaly moc velky problem:-). Vyborna postava byla i ten " stryc " s kozou. Kachyna umel tocit skvele filmy, velice citlive a poeticky podane, osobne je to jeden z mych nejoblibenejsich ceskoslovenskych reziseru. Zaver filmu odehravajici se v rozbombardovanych Drazdanech je velice silny. Jedine, co bych vytknul je vedlejsi dejova linie s kradenim tabaku. ()

Biopler 

všechny recenze uživatele

Mne sa táto love story s trpkým koncom páčila. Vaculík je fajn a Hrubešová je kočka. Vadilo mi jedine jej občasné škriekanie keď Kája potiahol koberec a potom sa dialo čo sa dialo. Atmosféra slobody na lodi počas vojny vonku mi veľmi imponovala. Cítiť, že na režisérskej stoličke sedel niekto pevný. Taktiež hudobný motív fajn. V tých Drážďanoch sa mohlo hovoriť nemecky, to je pravda. Taktiež až príliš melancholický záver mi nesedí, ale také kostrbaté 4* tomu dám. ()

Reklama

Šandík 

všechny recenze uživatele

Oznamuje se láskám vašim je žel film zcela průměrný. Na Kachyňu rozhodně velmi slabý. Přitom vychází z výborně napsané knižní předlohy... Právě knižní předloha je ovšem také kamenem úrazu, protože román (byť v tomhle případě jde spíše jen o novelu) je obvykle materiál pro filmové zpracování příliš obsáhlý a je nutné v něm rozsáhle škrtat a zachovat jen to nejpodstatnější. Co ovšem rozhodně  ztratit nesmí, to je atmosféra a také zorný úhel vypravěče... Pokud autor scénáře knižní předlohu takhle razantně neprošktá a nezachová jen to skutečně podstatné, vznikne obvykle dosti únavný a klipovitý sled scén, často pouhých "živých obrazů", řazených za sebou takřka bez ladu a skladu. A přesně to se tu "podařilo". Ba co víc, tvůrci nejen že z předlohy dosti otrocky přebírají i mnohé okrajovější scény a motivy, dokonce mnohé další scény, dialogy a motivy přidávají, což už je úplně nepochopitelné... Nejen že tím děj ještě zahušťují ale navíc jej posouvají citelně jinam... V knize není ani výslech, ani rozhovor s otcem Ulriky, ani prohlídka lodi policií, ani blechy, ani sbírka podvazků, ani dopisy psané Ulrikou do Čech, ani Karlův telegram Ulrice, ani díky tomu informovaní rodiče... Co v knize naopak je, a to velmi silně přítomné, to je napětí, které by bylo možné vyjádřit pojmy "my" a "oni", "naše" a "cizí", v dané situaci vyšponované na maximum válečnými událostmi. Právě tohle činí z jinak vlastně poměrně banálního milostného příběhu v knize skutečné drama (samozřejmě spolu se závěrečným bombardováním). Přesně to ale také tvůrci filmu takřka úplně pominuli. Problém je přitom už v tom, že je film natočen prakticky kompletně v češtině, takže si divák vlastně vůbec neuvědomí že drtivá většina jeho dialogů by měla být pronášena německy. Tahle okolnost je mimochodem i nesmírně důležitá součást rozhovorů mezi Ulrikou a Karlem. Tvůrci filmu ji ovšem nahradili běžným milostným žvatláním s mnoha zdrobnělinami a dalšími krásnými nesmysly, které ovšem v dialozích vedených německy Čechem s rodilou Němkou v žádném případě nemají co dělat... Asi z obavy, aby film nevyzněl jako kritika socialistických poměrů navíc z filmu zmizely i různé "totalitní manýry", jakými je všudypřítomné špickování a z něho plynoucí strach, bdělá domovní důvěrnice, fakt že doma se říká něco jiného než na ulici, že lidé vstupují do různých organizací jen proto aby mohli jakš takš normálně žít, a možná právě proto se do něj naopak dostalo brutální násilí výslechu, protože to přece "Němci" v podobných filmech běžně dělají... Samozřejmě ano, není to úplný propadák, rozhodně neurazí ale také nijak moc nenadchne. Kdyby se to točilo o pár let později a v německo-české koprodukci, možná s jinými herci (v roli Ulriky by byla naprosto skvělá mladičká Julia Jentsch) a rozhodně i za jiné peníze, mohl to být film hodný nějakého toho zlatého lva či medvěda. Takhle je z toho spíše podivně nedotažený pokus, který si všichni pamatují hlavně pro na svou dobu nezvykle explicitní nahotu... Velká škoda... Přitom vyrovnávání se s vlastní bolestnou minulostí, s nacionalismem, s totalitním tlakem, hledaní obecné lidskosti, to všecho je stále velmi aktuální a bolestné... Celkový dojem: 65% Zajímavé komentáře: sportovec, Sfinkter, zelvopyr () (méně) (více)

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Přemýšlel jsem, jestli nemám dát o hvězdičku míň, když v tomto filmu mluví Němci česky (a Češi s Němci taky). Na tenhle film mám ovšem vzpomínky z premiéry, kdy jsem ho pokládal za jeden z nejlepších filmů té doby. A on s sebou nese jednu myšlenku, ve své době přelomovou. Obyčejný Němec byl taky jenom člověk se stejnými starostmi a radostmi jako kdokoliv jiný a jinde ve světě. Že nechali Hitlera dostat k moci, že se dokázali jeho zrůdnými myšlenkami zfanatizovat, je jedna stránka věci. Ale mnozí z nich chtěli jen přežít. A láska se neptá, ke které straně ten druhý patří. Proti námitkám otce M. Moravce vystupuje v závěru filmu Karel s pádnými argumenty. A lidské utrpení bylo stejné na obou stranách. Bombardování Drážďan a vyvraždění nevinných civilistů americkými a britskými bombardéry možná bylo omylem, ale především bylo zbytečným masakrem, přičemž skutečné viníky chránili i západní spojenci, když jim demokraticky pomohli ukrýt se v Jižní Americe... Kachyňa točil skvělé filmy, výborně vedl herce, škoda, že Vaculíkova hvězda brzy zapadla - a Markétina také. I ta erotika byla na svou dobu odvážná. ()

brumbrum 

všechny recenze uživatele

Velmi hlbavy a smutne krasny film. Labuznikom samopalovych nahanackiek, detonujucich agentov CIA a invalidnych vykonov odpadu v style holyvud, odporucam hodne iny zaner. Toto je pre fajnsmekrov schopnych empatie, co im nieco hovoria Traja kamarati a Vitazny obluk. Z vsednej talafatky nieco krasne, co stracame prave vtedy, ked si s prekvapenim vsimneme, ze co drzime v ruke, je nezasluzeny dar a nie brak. Trocha mohli rozpracovat dej a osudy postav, amici by to uspesne natiahli na dvojnasobok; pribeh mal asi viac potencialu, ale takto asi viac utkveje, ponechava priestor fantazii. K deju: dvaja "frcaci" (vid: Kto chyta v zite) z Ciech pracuju (a hlavne smejdia) v nemeckom pristave na lodi a snazia si urvat aspon to malo, co im vojna umozni - kradnut tabak a dievcenske iluzie. Ako inak, jeden z nich sa pocas smejdenia zalubi do sympatickej Nemky, ktora svojou detskou naivitou postupne prekonava nanos jeho laxneho cynizmu, az sa s nou planuje napriek vojnovej nekompatibilite vziat.. Perlickou je, ze hodne obdarena Marketa Hrubesova mala pri natacani 16 rokov a vnadne scenky konzultoval reziser s jej rodicmi. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (11)

  • Tehdejší Rudé Právo nemohlo přenést přes srdce, že je to film o lásce mezi německou dívkou a českým klukem. Recenze nebyla pozitivní, přestože ve filmu v podstatě žádná velká erotika není - Lukáš Vaculík políbí Markétě koleno, dvakrát proběhnou nazí kvůli blechám, které ji kously, a to je vše. (hippyman)
  • Kniha „Oznamuje se láskám vašim“ je živá vzpomínka na kamaráda, který to vše prožil, a německou dívku, kterou přesvědčoval, že si ji vezme. Ona tomu uvěřila, zůstala v Drážďanech, i když její rodiče se z města vystěhovali, protože věděli, že bude bombardování. Tam také zahynula. Ten kamarád si to celý život vyčítal,“ prozradil autor knižní předlohy filmu Karel Zídek. (sator)

Reklama

Reklama