Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ja su haviř, kdo je vic! Příběh (z) doby, kdy se socialisticky žilo, kapitalisticky pracovalo a kdy poslední z posledních byli prvními. Dvoudílný televizní film o osudech rodiny elitního havíře na pozadí největší důlní katastrofy druhé poloviny 20. století. 
1. část:
Osmnáctiletý Petr přivede do jiného stavu svou první lásku Janu. Aby získal byt, nastoupí přes odpor rodičů do dolu, ve kterém pracuje jeho otec Milan. Elitní havíř pronásledovaný záchvaty klaustrofobie po prožitém závalu. Petrovýma očima poznáváme drsné parťáctví i fyzicky a psychicky nepředstavitelně tvrdou práci 600 metrů pod zemí. Práci, při které jde každý den o život. A na povrchu? Tam Jana tráví dny s Petrovou matkou Marií. Ráznou ženou, která křehkou dívku nemůže vystát.
2. část: 7. 7. 1961. Marii se rozpadá rodina. Petr hrubne, zhrouceného Milana přeřadili na hůře placené místo a Jana vyzradí Mariino nejtemnější tajemství. Ten den se Důl Dukla promění zanedbáním bezpečnostních pravidel v hořící peklo. Strach, chaos, panika, ale také statečnost a odhodlání zachránit ty, kteří zůstali pod zemí. A na povrchu? Ženy vyhlížející manžely, syny, milence. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (396)

mchnk 

všechny recenze uživatele

Velmi povedené, Ondříček je do budoucna nepochybně jedna z nadějí českého filmu, jeho prvotní režisérské počiny se mi hodně líbí a pokračuje stále ve velkém stylu, bezchybná atmosféra i vynikající drama. Také mne potěšilo, že jsem Marthu opět viděl hrát a dost dobře. Chtělo by to celovečerák se stejně kvalitní režií a precizním scénářem, pane režisére. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Zajímavé zpracování událostí, které se už tak často nepřipomínají. Na dialekt herců, u kterých bych to nečekal, jsem si překvapivě rychle zvykl (hráli ale i herci tam narození), nejvíc mě dostalo, jak sama tragédie nebyla žádný velký "výbuch," ale pomalé, plíživé nebezpečí smrtícího kouře. A herci ve vedlejších rolích byli často lepší než ti hlavní (Robert Mikluš!) Jako zobrazení reálsocialismu, jeho nejprotěžovanějšího průmyslového odvětví na přelomu nejhnusnějšího a nejnadějnějšího desetiletí dostačující. ()

Reklama

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Shlédnout film Dukla 61 jsem považoval za svou povinnost, vzhledem k tomu, že od bývalého dolu bydlím, co by nemocný Hulk dohodil. První část mě vcelku bavila, když se mi podařilo vydýchat ten očividný nesmysl, kdy jde někdo kolem šachty, a protože tam pracuje jeho taťka, začne z ničeho nic fárat. Typický " kratky zobak" našeho regionu razoviteho, působil evidentně hercům veliké problémy a některé slovní obraty mě fakt zarazily, ale i přes tyto výhrady mě 1. dílem ČT potěšila a 2. část v žádném případě nevynechám.// Tak to byla rána, druhá část filmu mě zklamala velice, převelice. Chvílemi jsem si připadal jako při sledování Cameronova Titaniku, žádná tragédie holt není natolik dramatická, aby se nedala "vylepšit" nějakou tou akční scénou, že. Jako by 108 mrtvých nebylo dost, musel se z toho udělat podivný survival horor plný dýmu, hadic se vzduchem a vražedných seker a krumpáčů. Víc už se mi k tomu ani nechce psát- první část 4*-, druhá maximálně 2*, takže za výsledek 3*- mohou být tvůrci ještě rádi. ()

EastWicka 

všechny recenze uživatele

Výborně natočená havířská tragédie, která může sloužit i jako intro do té drsné ostravské subkultury. Rodinná rovina je tu stejně důležitá jako ta nervy drásající, která se odehrává pod zemí. Líbí se mi i komplexnost, s jakou tvůrci pojali mapování události, která za neštěstím na Dukle stojí, včetně webového speciálu a dokumentu se vzpomínkami pamětníků. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Jsou tam věci, které mi zabránily prožít to emotivně. Krkolomné pokusy o ostravštinu. Já vím, že je to detail, ale rvalo to uši a znedůvěrohodňovalo celý snímek. Herci měli mluvit buď obecnou češtinou, nebo si filmaři měli vybrat ostravské herce. Konec konců Metanol - podle mě mnohem silnější záležitost - ukázal, že na Ostravsku výborní herci jsou. A to i ti, kteří v Metanolu hráli štěky. _____ Marta Issová, kterou mám jinak ráda, mě nijak nepřesvědčila, že je ráznou a životem obroušenou ženou. K čemuž nepřispívalo, že byla v každém záběru perfektně nastrojená, učesaná a nalíčená jako z obálky nějakého cool retro magazínu. A ostatní ženské taky. ____ Klišovité postavy bez specifických rysů, jako třeba komunistický ředitel šachty a mydlící se pár. ____ Špatný zvuk, kdy jsem fakt některým větám nerozuměla. ____ To, že na šachtu údajně mohl sfárat asi každý, kdo šel zrovna kolem, jako hrdinův syn, kterého vzali na šichtu ani ne po minutě, když před tím nikdy na dole nebyl. ____ Špatné herecké vyjádření mladšího páru. ____ Nesnášenlivost a dokonce i rvačka mezi havíři a záchranáři. Proč by jim havíři měli nadávat do "ku*ev záchranářských"? Vždyť přece věděli, že oni jsou tu pro ně. Důlní záchranář je jedno z nejrespektovanějších povolání a jestli to někdo ví zatraceně dobře, tak jsou to právě havíři. ____ Tvrzení, že havířské roby nechodí do práce a zůstávají doma. To se na mě nezlobte, ale tohle nebyl obecný jev. Jsem z rodiny s několika havíři už po generace a sice u babičky to pravda byla, tak u tety ne. ____ Ten snímek není špatný, rozhodně ne, ale šel až příliš snadnou scénáristickou cestičkou. Vybral si tragédii příšernou, což mu už do začátku nahrálo body - a proč ne, ono i sfárat do dolu je hrdinství, a to v něm ani nemusí hořet - ale obalil to do nejjednoduššího klišé bez nějakých svých nápadů. Líto těch pamětníků, kteří tam mluvili a jejichž smutek a slzy - hlavně v závěru - snímek využil jen ke ždímání emocí. /můj komentář č. 2 600/ ()

Galerie (107)

Zajímavosti (20)

  • Na začátku druhého dílu jde vidět, jak Marie Šlachtová (Martha Issová) sype cukr do dózy. Během rozhovoru s Janou Weissovou (Antonie Formanová) po ní hodí zbytek sáčku s obsahem, který se během letu vysype a jde vidět, že cukru již nebylo takové množství. Během dalším  záběru Jana nepořádek zametá a jde vidět, že cukru je tam takové množství, že by Marie musela vysypat celý sáček. (Jimmy15)
  • Zdrojem inspirace pro filmaře byly mimo jiné i historky otce herce Roberta Mikluše, který celý život dělal v Ostravě na šachtě. (raininface)
  • Jedním z pozitivních důsledků katastrofy na dole Dukla bylo alespoň zavedení nehořlavých pásů. [Zdroj: Lidovky.cz] (Duoscop)

Reklama

Reklama