Režie:
Mario BavaKamera:
Mario BavaHrají:
Barbara Steele, John Richardson, Arturo Dominici, Andrea Checchi, Renato Terra, Ivo Garrani, Clara Bindi, Mario Passante, Tino Bianchi, Nando Gazzolo (více)Obsahy(1)
Úvod filmu - jednoho z nejcitovanějších hororů všech dob - představuje rafinovanou hru režiséra s divákem. Pomocí kamery se nás tvůrce snaží přesvědčit, že jsme to právě my, koho zavádí na popravčí hranici ve středověkém městečku v Moldávii. Skupinka vesničanů v čele s hrozivým inkvizitorem se pokouší upálit mladou čarodějnici. V okamžiku, kdy hranici začne stravovat oheň, nebe se zatáhne a déšť uhasí plameny. Divák uvězněný pod titulním mučícím nástrojem, originální to masky, může pokračovat dál. Totéž místo v současnosti: Doktor Choma Kruvajan a jeho asistent Andrej Gorobek přijíždějí navštívit princeznu Katiu. V kraji stále přetrvává legenda o takzvané Černé neděli, kdy „Satan chodí volně po zemi". V tento den se čarodějnice mstí svým pronásledovatelům. V podzemní kryptě se probouzí dávná oběť. (Letní filmová škola)
(více)Videa (1)
Recenze (97)
(1001) Když si vzpomenu na Ospalou díru, tak není zatěžko uvěřit, že se jedná o nejoblíbenější horor Tima Burtona. Ačkoliv já ten film chápu mnohem víc jako pohádku než jakýkoliv jiný žánr. Takhle se dělají věci s vášní. Žena s velkým černým psem. Kamera se chová jako další postava filmu - a tak sebejistá svým pohybem v prostoru. Ten voyeristický element činí celou podívanou silně znepokojivým zážitkem. Nebýt zamilované hudby při "romantických" scénách, byl by to dokonalý snímek. -"My eyes aren't tired, my spirit is." ()
Nedivím se, že Mario Bava s tímhle udělal takovou díru do filmového světa. Vsadil totiž na osvědčené prvky gotických horrorů a natočil ho svým detailním, místy až puntičkářským způsobem. Jedna prastará kletba, rodinný zámek s tajnou chodbou, hřbitov zahalený hustou mlhou a samozřejmě mladý doktor, který se pokouší osvobodit krásnou Barbaru Steele od zlých mocí. Celé to spojuje výborná hudba a vymazlená kamera, která si skrze černobílý obraz efektně hraje se světlem a tmou. Škoda, že snímek neměl vyhrocenější finále, jinak bych tomu hodil plné hodnocení. Pro milovníky gotiky se ale jedná o absolutní povinnost! ()
Málokterý hororový biják ze současné produkce se může pyšnit takovouhle magickou atmosférou! Už parádní a vtahovací úvodní scéna je toho jasným důkazem. Ono takové zatloukání masky s ostnama na své vnitřní straně má něco do sebe. Ufff... Rafinovaná kamera, vystavění scény, kostýmy, použití nasvícení a spousta dalšího, na vás dýchne silným mrtvolným nádechem, který si budete dlouho pamatovat. Jsem si jistý, že na svoji dobu musela Maska démona způsobit spoustě lidem při sledování nemalý šok a v jistém slova smyslu, dokáže šokovat i dnes. Jasně, že tu máte scény nad kterými se díky své naivitě pousmějete - viz třeba útok netopýra v ruině. Ale i přesto se jedná o starý a zářící hororový klenot z italské kinematografie. Bez černo-bílé si tento silný gotický horor vůbec nedovedu představit. Bravo pane Bava! ()
Hezky vypadající relikvie, vystavěná na staromódních (a dnes už v podstatě přežitých a nepoužívaných) žánrových proprietách (úvod odehrávající se v daleké minulosti, rodové prokletí, starodávná sídla, rozlehlé hrobky, tajné chodby, valící se mlha atd.). Zub času je ale holt nekompromisní svině a tenhle příběh je zkrátka až moc naivní a poplatný době svého vzniku na to, aby dokázal napínat a děsit i po padesáti letech. 60 - 70 % ()
Síce neviem, čo okrem mesta Mirhorod to má spoločne s Gogoľovým Vyj, ale budiš. Začiatok je skvelý, Bava sa s ničím neserie a už v prvých minútach nám servíruje stredoveké mučenie, čarodejnicu, upálenie a kliatbu. Bohužiaľ cca po 20 minútach to začína zaváňať dosť hustou nudou, príbeh je nezaujímavý a predvídateľný a film je strašidelný možno tak pre 5 ročné deti. Universal tridsať rokov predtým a i Bava samotný štyri roky potom nakrúcali oveľa zaujímavejšie kúsky. ()
Galerie (31)
Zajímavosti (12)
-
Mladé dievča, ktoré je v noci poslané podojiť kravu, zatiaľ čo z neďalekého hrobu vstáva Javuto (Arturo Dominici), bola v skutočnosti hercova dcéra - Germana Dominici.
(misterz)
- Scénář napsali Ennio de Concini a Mario Serandrei. (Chatterer)
- Barbara Steele dopředu neviděla scénář. Všechny repliky se učila během natáčení. (Chatterer)
Reklama