Režie:
Elia KazanScénář:
Paul OsbornKamera:
Ted D. McCordHudba:
Leonard RosenmanHrají:
Julie Harris, James Dean, Raymond Massey, Burl Ives, Richard Davalos, Jo Van Fleet, Albert Dekker, Lois Smith, Harold Gordon, Nick Dennis, Abdullah Abbas (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Emocionálně působivý film vypráví příběh osamělého mladíka Cala (Dean) bojujícího o přízeň svého přísného otce (Raymond Massey) a oblíbenějšího bratra Arona (Richard Davalos). (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (219)
Natěšen Rebelem bez příčiny a dalšími skvělými americkými klasikami z 50. a 60.let, jsem čekal od tak slavného filmu o dost víc. Docela mě mrzí, že ten film musím kritizovat, ale v porovnání s již zmíněným Rebelem, nebo nedávno viděným Dlouhým horkým létem s Newmanem v hlavní roli, mi Na východ od ráje přišlo mnohem méně komplexní a nadčasové. Naopak se neodbytně dostavovaly pocity přílišného zestárnutí filmu, roztahanosti a i jakési teatrálnosti ve scénáři a hereckých výkonech. Ani s Deanem jsem se zde nemohl příliš ztotožnit - neustálé podivné pohnutky a výčitky jeho postavy jsem příliš nechápal, snad kdybych četl předlohu...Tedy, je to určitě dobrý snímek, ale z tohoto období existuje mnoho filmů, jež jsou kvalitativně o parník výše. ()
Bohužel musím označit jako zklamání a jsem si tudíž vědom, že svým hodnocením půjdu tentokrát silně pod místní průměr (což se mi u filmů těchto období nestává). Příliš předramatizované a nudné, postava Cala není absolutně vysvětlená. Potvrzuji výborný dabing ČT, bratry namluvili Vladimír Dlouhý a Ondřej Vetchý. Herecky na vysoké úrovni, především zásluhou Deana. ()
Tohle je snímek, u něhož jsem si poprvé skutečně říkal, že James Dean byl skvělý herec a že je ho škoda. Vlastně je to film o tom, jak může také vypadat jedna nefunkční rodina a že to není jen tím, že jeden ze synů je rebel. Finále je hodně emotivní a dovede zasáhnout, ale překvapivě film zase až tak nedovede v dnešní době překvapit vývojem. ()
Kazan je asi jediný človek na svete, ktorý dokáže obdariť krehkou dušičkou drsného mladíka tak, že z neho ostane len krotký baránok. A Dean v tomto smere parádne nadväzuje na Brandov On the Waterfront. Toto sú proste diela na celý život, v jednej rovine sa prelínajú životné jazvy, neústupčivosť ako aj odpustenie, láska, ktoré vďaka rejžovej presvedčivej výpovedi, činia z tohto filmu niečo viac než iba film. Strhujúce. Najmä tou komplexnosťou a jemnučkým, neopakovateľným dotykom humanizmu, ktorý mi pripomína Fordove majstrovské schopnosti. ()
Nezáleží, jak moc jsou naši staroušci spravedliví a milující, ani, kolik v sobě máme dobra, stejně se všichni někdy cítíme, a taky že jsme, jako kal. Každej někdy zůstává nepochopen, v rodině, společnosti, ve světě. A tak to má být, jelikož není nic děsivějšího než charakter Arona a dovolím si ocitovat slavnýho "filosofa" z cca 18. století: "...To na ty poctivý si musíš dávat pozor, u nich nikdy nevíš, kdy udělají nějakou děsnou blbost." Na chyby, který vzhledem k roku vzniku rozhodně má, Cálím, páč stejně strčí do kapsy spoustu filmů zrozených dávno po něm. ()
Galerie (83)
Zajímavosti (18)
- Režisér Elia Kazan opravdu Jamese Deana opil před natáčením scény na střeše u Abřina pokoje (Julie Harris). (Morien)
- Julie Harris původně do role Abry nechtěli obsadit, protože byla o deset let starší než její postava. (beyli)
- James Dean, stejně jako Cal Trask, vyrůstal bez matky. (SKAmilka)
Reklama