Reklama

Reklama

Tramvaj do stanice Touha

  • USA A Streetcar Named Desire (více)
Trailer

Obsahy(1)

Krutý střet touhy a reality. Strhující drama vášní a tužeb, které se dotýká i těch nejskrytějších oblastí lidských duší... Děj se odehrává v jižanském New Orleansu, kam přijíždí stárnoucí kráska Blanche DuBois navštívit svou mladší sestru Stellu, která se provdala za výbušného a agresivního Stanleyho. Společně musí dočasně vydržet pod jednou střechou, což značí neustálé problémy. Přecitlivělá a domýšlivá Blanche dokáže Stanleyho svou přítomností vyprovokovat k nepříčetné zuřivosti. Ten ji navíc podezřívá, že jeho manželku připravila o dědictví, proto na vlastní pěst pátrá po pravdě o její minulosti. Stísněné prostory rozpáleného bytu představují bojiště dvou rozdílných povah a osobností. Labilní Blanche propadá vlastním sebeklamům a začíná se ztrácet ve svých představách a halucinacích. Bezvýchodná situace vyvrcholí ve chvíli, kdy se v rozpáleném bytě ocitnou o samotě... Slavný filmař Elia Kazan (1909–2003) byl jednou z nejvýraznějších postav americké kultury 20. století. V Hollywoodu se etabloval jako filmový režisér a scenárista, ještě předtím se ale proslavil jako broadwayský režisér. Na počátku 40. let představoval výraznou divadelní osobnost, která se orientuje na inscenace těch nejvýraznějších současných amerických dramatiků. Elia Kazan uvedl na broadwayská jeviště vrcholná díla Arthura Millera, Tennessee Williamse nebo Williama Ingeho. Americký dramatik Tennessee Williams patřil k jeho nejbližším a nejvěrnějším přátelům, jedním z vrcholu jejich spolupráce se stala divadelní hra Tramvaj do stanice Touha. Ta byla uvedena v roce 1947, následně získala Pulitzerovu cenu a dodnes představuje vrcholné dílo moderního amerického psychologického dramatu. Námět Tramvaje do stanice Touha představoval pro hollywoodské producenty velké lákadlo, proto už o čtyři roky později vznikla stejnojmenná filmová adaptace. Elia Kazan se ujal filmové režie, zatímco Tennessee Williams spolupracoval na psaní scénáře. Na filmovém plátně zde na sebe poprvé výrazně upozornil Marlon Brando, jenž si roli hrubého a horkokrevného Stanleyho Kowalského zahrál už předtím na Broadwayi. Jeho dámský protiklad v podobě labilní hrdinky Blanche ztvárnila britská herečka Vivien Leighová. Ta si předtím stejnou roli vyzkoušela pro změnu v londýnské divadelní adaptaci, kterou režíroval její slavný manžel Laurence Olivier. Síla výsledného díla spočívá především v hereckých výkonech hlavních protagonistů. Snímek byl ostatně jako první nominován na Oscara ve všech čtyřech hereckých kategoriích, jako jediný nebyl paradoxně vyznamenán Marlon Brando. Živočišný a prchlivý Stanley ale dodnes představuje jednu z nejvýraznějších postav světové kinematografie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (196)

classic 

všechny recenze uživatele

Všade som počul a čítal superlatívy na výkon Marlona Branda ako Stanleyho Kowalského v excelentnej dráme odborníka Eliu Kazana. Pravda je taká, že Brando je fenomenálny, Oscar za hlavný mužský herecký výkon napokon nezískal, a tak sa nemohol snímok stať jediným v histórii udeľovania OSCAROV, ktorý by obdžal všetky 4. oscary za herecké výkony, t.j hlavný ženský, ktorý získala ešte lepšia ako Marlon, Vivien Leigh, ktorá sa pred 12. rokmi zaskvela v monumentálnom Gone with the Wind, kde jej postava Blanche DuBois je tak zdeptaná, labilná, úzkostlivá, má viac priestoru, podáva emocionálnejší výkon a jej oscar je určite v správnych rukách, Kim Hunter zapôsobila vo vedľajšej role sestry Blanche ako Stella, poznám ju z legendárnej Planéty Opíc ako Zira, páčil sa mi jej výkon ako ženy Stanleyho Kowalského, ktorý má svoje výkyvy nálad, a tak rozbíja nábytok. Stella musí znášať taktiež povahu svojej nevyspytateľnej sestry, ktorá sa skrátka potrebuje liečiť... Účinné EXCESY. A Karl Malden pôsobí vo filme ako ťuťmák, aj On je vo svojej úlohe prelomový, bol aj k dispozícii u ďalšieho Kazanovho filmu s Marlonom Brandom v snímku On the Waterfront. Ale viac - menej oscar za vedľajší výkon ? Mohol byť aj v iných rukách, ale konkurencia bola slabšia. A Humphrey Bogart porazil v Africkej kráľovne práve Marlona Branda. Ja sa stotožňujem určite s oscarmi pre Vivien a Kim, o Karlovi by som pomlčal... Marlona trošku zatienila Vivien Leigh, a to len preto, že má viac priestoru. Myslel som, že Električku si umiestním do Topky ( myslím do exkluzívnej desiatky ! ) Film ma bavil, nakoniec tak neučiním, je to kvalita, ale niečo tomu chýba, možno trošku viac výpravy ... ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Jedinou malilinkatou výtku bych měla - přestože film disponuje neskutečně silným scénářem, je na výsledku docela znát, že předlohou byla divadelní hra. Trochu z dialogů (a monologů), hodně moc z neměnnosti prostředí (v podstatě celou dobu se nacházíme v jediném bytě a na schodech na jeho dvůr). To ale nemění nic na tom, že jde o skvělý film, který má co říct i po více než 50-ti letech a myslím, že ani do budoucna tolik nezestárne. Poblouznění lidské duše tady totiž byly, jsou a pořád budou. A Elia Kazan dokázal za vydatné podpory Tennesee Williamse převést všechna trápení na stříbrné plátno takovým způsobem, že to bude mít co říct lidem i za sto let. Tak poctivých 5 hvězdiček už jsem dlouho nedala... ()

Reklama

lesumir 

všechny recenze uživatele

Na otázku amerického lektora jaký je mlj nejoblíbenější herec jsem odpověděl Marlon Brando, není to sice zcela pravdou, trošku jsem zaimprovizoval, ale Tramvaji do stanice Touha t omůžu říct s čistou hlavou. Moje odpověď ho docela rozveselila a začal mi něm vykládat a prý, že nejlepší film s ním je právě ona Streetcar Named Desire, popisoval skvělé scény, že jsem si to chtěl pustit ještě stejný týden. Udělal jsem to a musím souhlasit, že je to opravdu zajímavý a skvělý film, na kterém se sice zub času podepsal, ale stále na vysoké kvalitě. Marlon Brando je opravdu bůh, který je i fyzicky opravdu dokonalý, ale na Waterfrontu vypadal taky skvěle. Zahrál to na jedničku, ale v extrémním výbuchu to neměl v očích a mám ho raději v trošku jiné poloze i když většina tvrdí, že hrát primitivy mu šlo nejlíp. Scénář zcela divadelní i celá struktůra, ale nejvíce teatrální byla Vivien Leight, která přehrávala od první sekundy na scéně do úplného závěru, vadilo mi to dost. Na druhou stranu ji ale chápu, hrála roli Blanche v Londýně na prknech, takže prostě nezvádla tu změnu ze stage na stříbrné plátno. Působí to docela humorně, že všichni hrají normálně a vážně, jen ona si tam skáče, lítá a dělá grimasy jak v němé éře. ()

Javert 

všechny recenze uživatele

Ne všem divadelním hrám sluší filmové plátno a Tramvaj je toho jasným důkazem. Ne snad, že by to byla režijně či herecky nezvládnutá adaptace, ale divadelní statičnost a teatrálnost některých hereckých výkonů (zdravím Vivien) dělají z filmu, narozdíl od takřka geniálního Williamsova textu, něco nanejvýš nevěrohodného, snad až prázdného. Nebýt démonického hrubiána Branda, jdu s hodnocením možná ještě níž. P.S. Rozhodně však neberte můj koment jako zaujatou filipiku proti zfilmovaným divadelním hrám, i s těmi se totiž schopní tvůrci dokáží vypořádat aniž by utrpěla jak předloha, tak filmové dílo samotné (dva příklady za všechny - Shafferův/Mankiewiczův Slídil či Harwoodův/Yatesův Garderobiér). ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Tramvaj do stanice Touha je filmem docela přeceňovaným a v dnešní době nepřekvapujícím. Nebýt dokonalého Marlona Branda a Vivian Leigh pravděpodobně by byl hodně rychle zapomenut. Jejich "vztah" a napětí mezi nimi z filmu přímo čiší a škoda, že je nejde vidět naživo (např. v divadle jak hrají tuto hru), protože to by rozhodně byl životní zážitek, který nedokáže plátno zcela nahradit. Elia kazan je velmi zkušený režisér, ale v tramvaji nemá moc prostoru a moc šancí na experimenty. Režie je konvenční a podtrhuje trochu zdlouhavý film, který je na úrovni 3 a půl hvězdiček. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (21)

  • V roce 2007 označil Americký filmový institut film jako 47. nejlepší v historii. (SeanBean)
  • První Kazanova spolupráce s Tennessee Williamsem. (Kulmon)
  • Marlon Brando hrál roli Stanleyho Kowalskeho i v původní divadelní hře na Broadwayi, kterou stejně jako film režíroval Elia Kazan. Roli Blanche DuBoisové hrála Jessica Tandyová. (Witta)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno