Reklama

Reklama

Tramvaj do stanice Touha

  • USA A Streetcar Named Desire (více)
Trailer

Obsahy(1)

Krutý střet touhy a reality. Strhující drama vášní a tužeb, které se dotýká i těch nejskrytějších oblastí lidských duší... Děj se odehrává v jižanském New Orleansu, kam přijíždí stárnoucí kráska Blanche DuBois navštívit svou mladší sestru Stellu, která se provdala za výbušného a agresivního Stanleyho. Společně musí dočasně vydržet pod jednou střechou, což značí neustálé problémy. Přecitlivělá a domýšlivá Blanche dokáže Stanleyho svou přítomností vyprovokovat k nepříčetné zuřivosti. Ten ji navíc podezřívá, že jeho manželku připravila o dědictví, proto na vlastní pěst pátrá po pravdě o její minulosti. Stísněné prostory rozpáleného bytu představují bojiště dvou rozdílných povah a osobností. Labilní Blanche propadá vlastním sebeklamům a začíná se ztrácet ve svých představách a halucinacích. Bezvýchodná situace vyvrcholí ve chvíli, kdy se v rozpáleném bytě ocitnou o samotě... Slavný filmař Elia Kazan (1909–2003) byl jednou z nejvýraznějších postav americké kultury 20. století. V Hollywoodu se etabloval jako filmový režisér a scenárista, ještě předtím se ale proslavil jako broadwayský režisér. Na počátku 40. let představoval výraznou divadelní osobnost, která se orientuje na inscenace těch nejvýraznějších současných amerických dramatiků. Elia Kazan uvedl na broadwayská jeviště vrcholná díla Arthura Millera, Tennessee Williamse nebo Williama Ingeho. Americký dramatik Tennessee Williams patřil k jeho nejbližším a nejvěrnějším přátelům, jedním z vrcholu jejich spolupráce se stala divadelní hra Tramvaj do stanice Touha. Ta byla uvedena v roce 1947, následně získala Pulitzerovu cenu a dodnes představuje vrcholné dílo moderního amerického psychologického dramatu. Námět Tramvaje do stanice Touha představoval pro hollywoodské producenty velké lákadlo, proto už o čtyři roky později vznikla stejnojmenná filmová adaptace. Elia Kazan se ujal filmové režie, zatímco Tennessee Williams spolupracoval na psaní scénáře. Na filmovém plátně zde na sebe poprvé výrazně upozornil Marlon Brando, jenž si roli hrubého a horkokrevného Stanleyho Kowalského zahrál už předtím na Broadwayi. Jeho dámský protiklad v podobě labilní hrdinky Blanche ztvárnila britská herečka Vivien Leighová. Ta si předtím stejnou roli vyzkoušela pro změnu v londýnské divadelní adaptaci, kterou režíroval její slavný manžel Laurence Olivier. Síla výsledného díla spočívá především v hereckých výkonech hlavních protagonistů. Snímek byl ostatně jako první nominován na Oscara ve všech čtyřech hereckých kategoriích, jako jediný nebyl paradoxně vyznamenán Marlon Brando. Živočišný a prchlivý Stanley ale dodnes představuje jednu z nejvýraznějších postav světové kinematografie. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (196)

Cimr 

všechny recenze uživatele

Nejvíc na celém filmu mě překvapil Marlon Brando. Znám ho jenom jako šišlající trosku z filmu Kmotr a když se tady objevil na scéně namakaný frajer Stanley, spadla mi čelist. Je to obrovský paradox, že nedostal za svou roli Oscara, kdežto přehrávájící Vivien Leigh a průměrný Karl Malden ano. Kromě Branda je zbytek filmu jenom obyčejně natočená konverzačka. Je tu silné psychologické vykreslení postav, ale za to Elia Kazan nemůže. Tramvaj jsem viděl i v podání Dejvického divadla a užil jsem si to mnohem lépe. T. Williams zkrátka psal pro divadlo a na plátně jeho příběhy působí mdle, dlouze a ukecaně. Aspoň pro mě. Zdejším 90 procentům se docela divím, pro mě to byla prachsprostá rutina bez sebemenší invence a bez využití mnoha možností, které filmový pás skýtá. ()

Chrysopras 

všechny recenze uživatele

Jako většinou, přepálené hodnocení kdysi dávno úspěšného filmu, které mě motivovalo ke shlédnutí. Žel hlavní postavy jsou dost otravné. Jasně, zaujme začínající Brando, sledovat Vivien Leigh mě ale paradoxně bavilo víc. Námět je nějak divně uchopený. A nebýt toho nejednoznačného vysvětlení konce, šel bych s hodnocením ještě níž. ()

Reklama

classic 

všechny recenze uživatele

Všade som počul a čítal superlatívy na výkon Marlona Branda ako Stanleyho Kowalského v excelentnej dráme odborníka Eliu Kazana. Pravda je taká, že Brando je fenomenálny, Oscar za hlavný mužský herecký výkon napokon nezískal, a tak sa nemohol snímok stať jediným v histórii udeľovania OSCAROV, ktorý by obdžal všetky 4. oscary za herecké výkony, t.j hlavný ženský, ktorý získala ešte lepšia ako Marlon, Vivien Leigh, ktorá sa pred 12. rokmi zaskvela v monumentálnom Gone with the Wind, kde jej postava Blanche DuBois je tak zdeptaná, labilná, úzkostlivá, má viac priestoru, podáva emocionálnejší výkon a jej oscar je určite v správnych rukách, Kim Hunter zapôsobila vo vedľajšej role sestry Blanche ako Stella, poznám ju z legendárnej Planéty Opíc ako Zira, páčil sa mi jej výkon ako ženy Stanleyho Kowalského, ktorý má svoje výkyvy nálad, a tak rozbíja nábytok. Stella musí znášať taktiež povahu svojej nevyspytateľnej sestry, ktorá sa skrátka potrebuje liečiť... Účinné EXCESY. A Karl Malden pôsobí vo filme ako ťuťmák, aj On je vo svojej úlohe prelomový, bol aj k dispozícii u ďalšieho Kazanovho filmu s Marlonom Brandom v snímku On the Waterfront. Ale viac - menej oscar za vedľajší výkon ? Mohol byť aj v iných rukách, ale konkurencia bola slabšia. A Humphrey Bogart porazil v Africkej kráľovne práve Marlona Branda. Ja sa stotožňujem určite s oscarmi pre Vivien a Kim, o Karlovi by som pomlčal... Marlona trošku zatienila Vivien Leigh, a to len preto, že má viac priestoru. Myslel som, že Električku si umiestním do Topky ( myslím do exkluzívnej desiatky ! ) Film ma bavil, nakoniec tak neučiním, je to kvalita, ale niečo tomu chýba, možno trošku viac výpravy ... ()

Lischai 

všechny recenze uživatele

Velmi nudná a unylá adaptace. Špalky divadelního textu nejsou ničím rozbité, sledujeme jen výměnu replik se statickou kamerou. Žádný režijní nápad, žádná zajímavost. První sekvence neuvěřitelně dynamických záběrů z New Orleans mě velmi navnadila, ale zbytek filmu se vůbec nehýbe. Marlon Brando hraje dobře, ale je zašlapán patetickým melodramatem Vivien Leigh. Oskarový úspěch tohohle filmu v roce 51 je pro mě záhada. ()

kareen 

všechny recenze uživatele

Tohle je mnou viděné už druhé filmové zpracování klasiky Tennessee Williamse a musím říci, že právě tato verze u mě vyhrává nad snímkem z roku 1995 na celé čáře. Pravda, Vivien Leight mi sice svým vzhledem do role životem zklamané staré panny ( i když ne doslova ) až tak nezapadala a její projev byl snad na dnešní dobu krapet afektovaný, jenže vždyť její Blanche vlastně hraje celou dobu před ostatními i před sebou samou divadlo, je to její obrana před tvrdou realitou, před všemi ranami osudu, které ji postihly a ačkoliv tím většinu času nevzbuzovala zrovna moje sympatie, zároveň mi jí bylo opravdu líto. Jejím přesným opakem je přímý, živočišný, hrubiánský Stanley, ve skvělém podání Marlona Branda, na to, že to byla jeho první větší role, klobouk dolů. Ti dva jsou mezi sebou neustále v konfliktu, ale zároveň mezi nimi propuká jisté erotické napětí, které navíc v těch horkých letních nocích vytváří dusnou atmosféru, která vyvrcholí skoro až na samém konci. A nesmím zapomenout ani na Stellu, která má před sebou těžké rozhodování, musí si zvolit mezi dvěma milovanými osobami a zároveň se snažit zapomenout. Na rozdíl ode mě, na takové vynikající drama budu jistě vzpomínat ještě dlouho. ()

Galerie (95)

Zajímavosti (23)

  • Vivien Leigh bylo 36, a tak musela být namaskována, aby vypadala starší. (Kulmon)
  • Marlon Brando hrál roli Stanleyho Kowalskeho i v původní divadelní hře na Broadwayi, kterou stejně jako film režíroval Elia Kazan. Roli Blanche DuBoisové hrála Jessica Tandyová. (Witta)
  • O film se již dříve zajímal William Wyler, který by do role Blanche obsadil Bette Davis. (Kulmon)

Reklama

Reklama