Režie:
Ondřej HavelkaKamera:
Diviš MarekHudba:
Petr WajsarHrají:
Karel Dobrý, Simona Zmrzlá, Jan Kolařík, Jiří Lábus, Jiří Maryško, David Novotný, Norbert Lichý, Vladimír Polívka, Jakub Kohl, Dan Dittrich, Vojtěch Hrabák (více)Obsahy(1)
Romantický a zároveň ironický příběh hastrmana alias barona de Caus (Karel Dobrý), jehož láska k venkovské dívce Katynce (Simona Zmrzlá) naplňuje netušeným štěstím i stravující vášní. Baron se vrací se svým sluhou (Jiří Lábus) z cest po světě, aby obnovil rybníky na svém panství. Jakožto moderní a osvícený člověk se životu místních vymyká. Středem jeho zájmu se stane nespoutaná a výjimečná rychtářova (David Novotný) dcera Katynka revoltující proti autoritám vášnivým uctíváním přírody a pohanských rituálů. Inteligentní a krásnou dívkou jsou okouzleni všichni, i učitel Voves (Jiří Maryško) a farář Fidelius (Jan Kolařík). Čím více se Katynka hastrmanovi přibližuje, tím více v něm rostou pochybnosti, zda jako člověk ve zvířeti a zvíře v člověku tentokrát obstojí. (Cinemart)
(více)Recenze (423)
"Vzbouřené city, jimiž se postavy nechají ovládat, jsou zasazeny do folklórního vyprávěcího rámce, v němž se prvky lidové tvorby potkávají s romanticko-hororovým příběhem o Krásce a zvířeti. Režisér dovedl tento tvar do podoby podobně uhrančivé, jako je pohled Hastrmana v podání Karla Dobrého." více
"Co říci závěrem? Konec vodníků v Čechách se nekonal, obchod s porcelánovými hrníčky kvete dál a na konci tohoto filmu nejen diváka mrazí … takže vezměte záchranné kruhy, neopren, atlas ryb a šup k rybníku, tedy do kina." více
"Hastrman se zjevil na české filmové scéně a přinesl s sebou mnoho neobyčejna. Jde o adaptaci pouze první části knihy Miloše Urbana, přesto jako takový dává smysl. Je to harmonie lidové hudby, záběrů na krajinu, skvělých kostýmů a Karla Dobrého, který podává neobyčejný výkon. Především ale dílu…" více
"Urbanův rozjímavý styl se v případě Hastrmana totiž nedaří převést na filmové médium. A výsledek, který postrádá rozuzlení i jakoukoliv katarzi, tak působí nedomrle a kvůli prapodivné směsicí žánrů i dosti komicky a nevyhovujíc filmové řeči." více
"Při sledování Hastrmana jsem si opakovaně říkal, jak super mohl tenhle film dopadnout, kdyby ho režíroval mladý Juraj Herz, někdy v 70. letech. Tomu by se mohlo podařit správně vybalancovat horor i záměrný humor, osudovou lásku i sebeparodii. Nebylo by to snadné, ale člověku, který natočil…" více
"Prekročiť tradíciu panoptikálnych rozprávkových polotovarov iste nie je jednoduché a film mal šancu napojiť sa na čoraz silnejúci trend obnovy a novej interpretácie prírodnej metafyziky a jej ozvien v konštelácii ľudskej psyché návratom do rurálneho prostredia. Ponúka širšie možnosti hľadať…" více
"Hastrman každopádně disponuje řadou výrazných elementů, jež ho zásadně odlišují od zbytku současné české filmové produkce a někomu budou pochopitelně po chuti víc, někomu míň. Od jiných českých filmů poslední doby se však odlišuje i vysokými filmařskými kvalitami, a byť trpí spoustou much a…" více
"Film je možné označit jako romantický thriller a v žádném případě na něm není poznat, že je to režisérův filmový debut. Je to vydařené dílko, které je v běžné filmové produkci osvěžující jako čerstvá voda." více
"Ústředním motivem filmu je lidská touha, která je věčná a nevyhýbá se ani nelidským netvorům prožívajícím silné lidské emoce, ani služebníkům Božím. Zkrotit ji je věru nelehké a vlastně tak nějak úplně marné. Závěr filmu byl pro mě silným okamžikem pochopení hlubokého smyslu celého filmu." více
"S druhotnými tématy ale Havelkův Hastrman celkově zachází velmi neobratně, ostatně už kvůli důrazu na poetičnost a folklór v některých částech jako by nebyl čas vysvětlit některé pohnutky v ústředním milostném příběhu. Vodnický mýtus každopádně Havelka převrací primárně ve variaci na krásku a zvíře…" více
"Z toho všeho by mohla vzniknou třeba mokřejší verze Je třeba zabít Sekala, ale výsledek připomíná spíš sušší mix Padesáti odstínů a Twilightu. Nemůžu uvěřit tomu, že ten příměr zatím nikdo nepoužil (nebo jsem to neviděl), ale ceněná předloha se v Havelkových rukách mění v příběh o tajuplném…" více
"Havelkův Hastrman by mohl být malebnou exkurzí do české minulosti a pohanských zvyků. S lehkou úpravou děje by prošel i jako pohádka. Jako drama balancující na hranici grotesky a romantického spektáklu si ale podkopává nohy. I když se musí ocenit, že se s natolik distinktivním žánrem rozhodl…" více
"Při pohledu na hladinu téhle filmové adaptace není vůbec jasné, co vlastně měl Hastrman z románu zrcadlit. Jeho lyrismus ve snaživě naaranžovaných záběrech umírá na umělost. Urbanův potměšilý humor se jen občas zableskne někde v dálce. Svár člověka a šelmy, přírody a kultury, pohanství a…" více
"Ondřeji Havelkovi se vyplatilo počkat si na autorská práva ke knize a společně s producentem Čestmírem Kopeckým do kin přináší romantický thriller, který je jedinečný svým námětem, zpracováním a poctivě i nápaditě provedeným řemeslem. Havelkova všestrannost i jeho nepopiratelná odvaha a jak sám…" více
"Hastrman přesto alespoň letos působí v naší kinematografii jako zjevení. Po dosavadním trápení (a že ho letos už bylo!) konečně přišel do kin film, za který se Češi nemusejí stydět. Snímek, jenž je natolik jiný oproti běžné produkci, že mu stojí za to věnovat pozornost. A i když zdaleka není…" více