Režie:
Jon FavreauScénář:
Jeff NathansonKamera:
Caleb DeschanelHrají:
Donald Glover, Seth Rogen, Chiwetel Ejiofor, Beyoncé, James Earl Jones, Alfre Woodard, Billy Eichner, John Kani, John Oliver, Florence Kasumba, Eric André (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Snímek Lví král od studia Disney, jenž režíroval Jon Favreau (Kniha džunglí), se odehrává v africké savaně, kde se narodil budoucí panovník všeho živého. Malý lví princ Simba zbožňuje svého otce, lvího krále Mufasu, a připravuje se na svou budoucí vládu. Avšak ne všichni se z malého Simby radují. Mufasův bratr Scar, původní následník trůnu, spřádá své vlastní, temné plány. Souboj o Lví skálu plný intrik, dramat a po nečekané tragédii skončí Simbovým vyhnanstvím. Za pomoci dvou nových přátel musí Simba dospět a stát se tím, kým je mu souzeno být. (Falcon)
(více)Videa (23)
Recenze (535)
Nádherná vizuální stránka a neselhávající Hansova Oskarová kompozice. Jedna z mých nejoblíbenějších pohádek je převedena bez větších úprav což mi v tomto případě naprosto vyhovuje. Rozšíření akčních scén a trocha toho rochnění v dokonale renderované přírodě není na škodu. Potěšil dabingový návrat Jamese Earla Johnese a Seth Rogen je jako Pumba fantastický. ()
Animace je tak úžasná, že jsem ji po chvíli už ani jako animaci nevnímal, naopak jsem se občas málem pozastavil nad tím, že ta zvířata mluví - to je zkrátka stoprocentní filmové kouzlo, nic menšího. Podobně mě naposledy ohromily třeba opice v nových Planetách opic, akorát s tím rozdílem, že tam to nebylo pouze o nich. Ve Lvím králi to už je výhradně o digitálních zvířatech a prý i o digitální krajině a vůbec všem, co vidíme (nechce se mi skoro věřit). Opravdu úžasné. Ale co by to bylo bez dobrého příběhu, že - v tomto ohledu se příliš neexperimentovalo a vsadilo se na osvědčenou jistotu, tu a tam rozšířenou o milé drobnosti (více prostoru pro Timona a Pumbu byl určitě dobrý tah), což vlastně platí i pro prověřenou Zimmerovu hudbu a písně Eltona Johna. Kromě několika dodaných "vtipů pro pokročilejší publikum" dělá ze Lvího krále dospělejší podívanou hlavně režie Johna Favreaua. S digitální kamerou by si mohl podobně jako Steven Spielberg v Tintinovi sice dovolit cokoliv, ale spíše se drží při zemi a žádné veletoče neprovádí. Vše vypadá jako natočené v opravdové přírodě s opravdovými zvířaty (za záběry pouště by se nestyděl Lawrence z Arábie), a když Favreau tu uzdu popustí, dočkáme se třeba úžasné scény s chomáčem chlupů, která pomrkává na Forresta Gumpa, nebo několika (v rámci přístupnosti) hororových pasáží. Zkrátka se to povedlo a zatímco novou Knihu džunglí jsem neměl od kina potřebu vidět znovu, v případě Lvího krále dost silně tuším, že to bude jinak. ()
První otázka, co se okamžitě nabízí, je: Proč? Favreauova verze totiž nepřináší absolutně nic nového od původní legendární animované Disney předlohy. Absolutně nic. Jediná velká a samozřejmá inovace je CGI háv. Technicky snímek není možné kritizovat, protože pohledem se budeme kochat na téměř reálně vypadající zvířata a i scenérie, jako tropický prales nebo skála Pride Rock, září životem a dokázal bych si představit, že bych ona místa na naší planetě našel. V čem se ale tvůrci tuze přepočítali a v čem tkví Achillova pata reálných zvířat oproti kresleným je přenos lidských emocí. Příběh Lvího krále je jimi přímo nabytý, a tak jsem jen zklamaně pozoroval, jak téměř neměnné a kamenné tváře lvých protagonistů projevují strach, zlost, smutek, který mě ne a ne uhodit, natož přesvědčit. Proto poté epické scény v kaňonu anebo nad jezírkem minou cíl a jediná povedená projevená emoce je nakonec smích, kterého je naneštěstí taky méně než jsem čekal. Timon a Pumba jsou povedení, James Earl Jones snad nezestárl, bohužel Rafiki je suchej jak jeho větev a Beyoncé mi jako Nala už vůbec nesedla; užitečná byla jen díky zpěvu. Zakomponování původních písní vítám, několikrát byly zkrášleny Zimmerem dalšími dodatečnými hudebními nástroji; nemám nic proti změně Eltonovy písně na duet, ale opět, některé vizuelně kouzelné momenty z animáku nejde přenést na plátno s reálnými, na fyzikální zákony vázanými zvířaty (napajedla, sopky), čímž se dostávám znovu k počáteční otázce. Proč tato poměrně sprostá kopírka vznikla? A jo, peníze. Ano, být toto originální počin, tak bych tomu 4* nechal, ale takhle to nemůžu brát jinak než sličně vypadající vykrádačku. Pouštět dětem určitě budu to výrazně impozantnější dílo a hádejte co? Mno jo, toto to není. 3* ()
Nevím, z jakého důvodu se Disney rozhodlo pohádkový příběh zpracovat dokumentárním stylem. Jon Favreau má určitě na víc a byť sem tam se snažil propašovat nové nápady, všechno je to pohřbené pod snahou uspokojit ty, kteří mají rádi původní film a o nic nového nestojí. Jestli tohle je budoucnost hollywoodských blockbusterů, pak bych se radši vrátila do roku 2009. ()
Mechanicky vygenerovaná předělávka, která sice krásně vypadá a sem tam přijde s vlastním nápadem, ale nikdo, kdo z ní neměl očekávaný peněžní profit, ji opravdu na tomto světě nepotřeboval. Originál jsem od dětství neviděl a nemám na něj zase tolik živých vzpomínek, a zřejmě i proto jsem tuhle verzi přežil bez úhony a nemám potřebu zaplouvat do vyloženě podprůměrných hodnocení. A samozřejmě kvituji výtečný dabing všech postav, mezi nimiž pak vyniká vskutku věrně prasečí Seth Rogen (jen ten Jeremy Irons citelně chyběl). 60% ()
Galerie (71)
Photo © Walt Disney Pictures
![Lví král - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/163/612/163612927_af12da.jpg)
Zajímavosti (27)
- Scarova píseň „Be Prepared“ byla z filmu původně vyškrtnuta, protože se zástupci studia Disney obávali kontroverze vyvolané tím, že je píseň založena na nacistickém propagandistickém snímku Triumf vůle (1935). Představitel Scara Chiwetel Ejiofor navíc neměl ke zpěvu vhodný hlas. Po kritice ze strany fanoušků a filmových publicistů se ale studio rozhodlo ikonickou píseň do filmu vrátit. (dO_od)
- Benedict Cumberbatch odmítl možnost namluvit Scara (Chiwetel Ejiofor). (Punisher)
Reklama