Režie:
Michael BayScénář:
Chuck HoganKamera:
Dion BeebeHudba:
Lorne BalfeHrají:
John Krasinski, James Badge Dale, Pablo Schreiber, David Denman, Dominic Fumusa, Max Martini, Alexia Barlier, David Costabile, Payman Maadi, Matt Letscher (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Jedenácté výročí útoku na newyorská Dvojčata se teroristická bojůvka operující na severu Afriky rozhodla „oslavit" útokem na americkou ambasádu v libyjském Benghází. Její zaměstnanci sice již předem tušili, že se něco chystá, tajné služby však jejich pocit ohrožení relativizovaly. I proto se pracovníci ambasády ocitli tváří v tvář obrovské přesile prakticky bez větší ochrany, kterou by si pobyt v „třaskavém" regionu jinak určitě zasluhoval. Neměli by sebemenší šanci, kdyby v oblasti nepůsobila skupinka „bezpečnostních analytiků", bývalých elitních mariňáků. Ti hodí za hlavu všechny psané i nepsané postupy, především nařízení, aby se do ničeho nevměšovali, a rozhodnou se bránit ambasádu do poslední kapky krve. Časový údaj ve filmu odkazuje k době, po kterou se nerovný boj o ambasádu sváděl. (Cinemart)
(více)Videa (8)
Recenze (684)
Je to patetické, pitomé, s nevyváženým tempem... ale přiznejme si to - pořád to má nejlibovější akci jakou v Hollywoodu někdo dokáže natočit. Pravé military porno, Bay od Skály vůbec nic nezapomněl, a když se střílí, tak je to blaho. I přes ty digitální kamery, které mě tu mírně sraly. Takže stejné jako Bayovy filmy před tím než upsal duši Transformerům. Dokonce i ten záběr na bombu jak z Pearl Harboru tu je, i náznaky humoru ala Bad Boys. A kdyby se konečně vykašlal na robíky a až do smrti točil filmy jako tohle, tak budu navýsost spokojený. 7/10 ()
Bay se hledá a neví kudy kam. Sice stárne a v jistých tvůrčích aspektech dozrává, zároveň však ale dramaticky ztrácí svůj režijní rukopis a z toho, co v devadesátkách a nulkách bavilo miliony fandů a skalních uctívačů tohoto mega hitmakera nezbylo skoro nic. Dneska už jsou to víceméně experimenty, které mají evokovat jakýsi posun divákova vnímání, ale sakra já chci zpět ten starý Armageddon a 14 střihů za vteřinu a ne half digital copycat Black Hawk Down, kde je umírání a marine feeling sice podobně syrový, ale formálně se to ztrácí před očima. Divák je výbuchy a kulkami nakonec přece jen udolán, ale ne úplně v pozitivním slova smyslu. Není to tak jak by mělo být. ()
Jen jsem čekal, kdy povstane rozstřílená americká vlajka z bazénu a dá všem motivační patriotickou řeč aneb Stars and Stripes 4ever! Hromada hoven, která se line hlavním i vedlejším postavám z úst je opravdu kolosální (aby ne, na téměř 2,5 h stopáži). Vážně mě to docela mrzí, protože ten zbytek je vskutku dobrý a perfektně zmáknutý (i když 'lens flare' efekt mě už po pár minutách docela sral). ()
Z mistra Baye se stal totální šulin. Odporná propagandistická lež. Ničím jiným tento snímek není. Za pochvalu stojí vyloženě jen speciální efekty a akce, kvůli které se na film každý kouká, ale ani ta akce není nějaký extrémně úžasným zázrakem. Úvodních 40 minut je 40 nejulhanějších minut, které jsem za hodně dlouhou dobu viděl. Už ty úvodní žvásty, co si Bay troufl napsat do titulek, jsou hodně silným kafíčkem a ustojí je jen ti úplně duševně nejomezenější diváci a divačky. Fujtajb!. Celá zápletka stojí za tím, že si "nejmírumilovnější" USA, šířící ve světě mír a lásku, postaví v centru Libye "diplomatickou" základnu (NIKOLI AMBASÁDU), kde se plánují protilibyjské operace. Je to zhruba totéž, jako by si jednotky ISIS postavily vedle Bílého domu teroristický areál. Samozřejmě, že tak rozsáhlý komplex je trnem v oku každého rozumného Libyjce. Kdo by se cítil příjemně, kdyby se k němu nastěhoval nepřítel. Dalším hnusem jsou ty všudepřítomné patriotistické žvásty, které mi rvaly uši. Vůbec tím nejtrapnějším bylo na celém snímku sledovat asi 20 minutové rozhovory všech zúčastněných vojáků s rodinami. Samozřejmě, úplně každý měl manželku a minimálně 2 malé děti, aby v očích všech diváků vypadali jako ti nejvíc hrdinští tatínkové, kteří dělají ze světa lepší místo. Sem tam mrkla na diváka odporná reklama, třeba když se jela jedna těhotná manželka s dětmi občerstvit do McDrivu. To bylo opravdu kouzelné! Samozřejmě, že po dojemných hovorech nemohlo následovat nic jiného než boj tatínků proti odporným teroristům, kteří bránili svoji vlast před invazí nepřítele. Bez amerických píčovin se dnes již neobejde téměř žádný americký film. Tady to ovšem blilo do očí od první minuty a prezentované lži u filmu, který se honosí tím, že je "based on true story", to opravdu nebylo v mých silách přehlédnout. Film určený výhradně pravidelným návštěvníkům nějakého lobotomického ústavu. Závěr potom byla trapárna toho nejvyššího kalibru. Pokud se kouknete zhruba od 45. minuty, tak se to v rámci možností přežít dá. Bohužel jako celek je to odpad nejhrubšího zrna. ()
Na Baye překvapivě atmosferická řež, která - až jsem z toho v údivu - není vůbec tak patriotická, jak jsem původně čekal. Filmů jako 13 Hours je třeba si vážit, neb kvůli Transformerům jich Bay točí minimálně. Když mu ale nestojí za prdelí studio a dá mu volnou ruku, dokáže neskutečný věci! 13 Hours je dynamická, výbušná, drsná a strhující akce - plná ustřelených končetin a perfektního soundtracku, která nedá vydechnout ani v momentech, ve kterých se nic neděje. Bay je pro mě definicí akčního žánru a jeden z mála lidí v Hollywoodu, kterej jí umí natočit (Už je to fakt špatný, když se do kina přestalo chodit na akční filmy a táhnou výhradně zarytý rádoby sci-fi "frančízy"!) ()
Galerie (207)
Zajímavosti (27)
- Režisér Michael Bay chtěl natáčet na kinofilm, zatímco kameraman Dion Beebe chtěl točit digitálně. Bay nakonec souhlasil s natáčením na digitální techniku vzhledem k počtu nočních scén a nabitému rozvrhu natáčení. (Cheeker)
- Po filmech Pearl Harbor (2001) a Pot a krev (2013), je to již třetí film podle skutečné události, který Michael Bay natočil. (Karn)
- Výrok: „Cílem není padnout za svojí vlast, ale donutit ty parchanty, aby padli za tu svou,“ je jedním z nejznámějších citátů George S. Pattona. (Nathaniell)
Reklama