Režie:
Stanley KramerKamera:
Sam LeavittHudba:
Ernest GoldHrají:
Tony Curtis, Sidney Poitier, Theodore Bikel, Charles McGraw, Lon Chaney Jr., King Donovan, Claude Akins, Lawrence Dobkin, Whit Bissell (více)Obsahy(1)
Film nezávislého hollywoodského producenta a režiséra Stanleyho Kramera vypráví dramatický a přitom hluboce lidský příběh dvou trestanců, černocha Noaha Cullena a bělocha Johna Jacksona, kteří prchají před zákonem. Cestu k neplánovanému útěku dvojici otevře havárie vězeňského vozu, při níž je pozornost dozorců na chvíli otupena. Bohužel jsou k sobě na každém kroku připoutáni ocelovými pouty. To jim značně komplikuje možnost nalézt dočasný úkryt a rychle uniknout před pronásledovateli do bezpečí. Společný osud Cullenovi a Jacksonovi ale pomáhá překlenout propast rasových předsudků, která je na počátku jejich útěku odděluje a nakonec mezi nimi vytváří nové pouto solidarity a přátelstvÍ… Postavu Noaha Culena ztvárnil Sidney Poitier (Džungle před tabulí, Polní lilie, V žáru noci), úlohu Johna Jacksona představuje Tony Curtis (Někdo to rád horké, Bostonský případ). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (173)
Častokrát jsem se u starých amerických filmů setkal s jistou formou nevážnosti, se kterou se řada filmů prezentuje. O to více mě těší, když zažiju příjemné filmové překvapení, v tomto případě, z padesátých let, které v tehdejší době zaručeně muselo pobuřovat celý americký kontinent už samotným námětem. Postavit do hlavních rolí bělocha a černocha, kteří jsou spolu ještě přivázaní k řetězu, chtělo opravdu velkou kuráž. A musím říct, že kdyby se ve druhé půlce filmu neobjevila ta ženská s tím dítětem, tak jdu na pět hvězd. Jenže ta mi přesně připomněla, proč jsem u staré americké kinematografie opatrnej. To co tam předváděla, to bylo na pěstí mezi čelo a divím se, že v tak nekorektním filmu na tehdejší dobu, jí to pěstí Tony Curtis nevpálil. Zamilovat se do kriminálníka a za hodinu s ním plánovat rodinu a stavbu baráku na kraji Detrotu by mohla fakt jenom kráva. Jinak kromě Tonyho i Sidney výbornej. ()
Útek v reťaziach má ľahko zapamätateľný dej. Jeho protirasistickú myšlienku dokázali pochopiť aj socialistickí cenzori takže bol jedným z mála amerických filmov ktoré boli v tej dobe u nás premietané. Aj ja som ho mal v spomienkach zafixovaný ako napínavý útek dvoch väzňov a už som si nespomínal, ako to vlastne skončilo. Vidieť ho po pol storočí bol úplne iný zážitok. Vychvaľované herecké výkony hlavných predstaviteľov (brodenie, bitka), nelogickosti scenára a figúrkovitosť prenasledovateľov mi často dvíhali obočie. Celkovo ma film nechal ľahostajným. Preto aj to znížené pôvodné hodnotenie. ()
Veľmi pekne natočený jednoduchý nápad. Keby som počul od niekoho známeho krátky opis deja, myslím, že by ma to odradilo. Ale v jednoduchosti je krása, veľmi pekne vedené dialógy, spočiatku som nevedel na ktorú stranu sa mám prikloniť, no potom som pochopil zámer a postupné získavanie si dôvery jeden druhého. Človek by ťažko uveril, že ešte pred 50timi rokmi by boli ľudia schopní černocha obesiť. 85%. ()
Přivandrovalec a Černá huba byli hlavními aktéry v tomto černobílém snímku, který využil útěku černobílé dvojice trestanců k rozebírání americké černobílé otázky. A protože šlo o film z osmapadesátého roku, nebyl jsem tématem znechucen a otráven, jak je to u mě obvyklé u současné tvorby v oblasti pohyblivých obrázků, protože v té době měli celosvětoví ochránci demokracie označeny nejen dveře k tělesné úlevě slovy White a Coloured. A já nemám s černochy sebemenší problém, pokud je filmaři neobsazují do rolí, v nichž působí asi tak, jako kdyby hrál Chaning Tatum Martina Luthera Kinga nebo Vincent D’Onofrio Idi Amina, a pokud jejich zastřešující organizace nepoužívá lehce inovovaná hesla Ku-klux-klanu. Oba desperáti se snažili tak, až jsem jim místy fandil (což mě následně mrzelo, jelikož zločincům běžně nenadržuji), ale jedinou kladnou postavou byl jednoznačně kliďas šerif se svým lidským přístupem ale mizernou taktikou. Oba uprchlíci se tak za občasného zpěvu hitu o šicím stroji dostali mnohem dál, než bych čekal, ale víc jak tři kousky ze mě nevymámí. / "Ty máš proti mně výhodu, že tě není v blbým světle vidět." / Poučení: Nikdy nevíš, s kým budeš muset tahat za jeden řetěz. ()
Výborný film o tom, že na předsudcích prostě vůbec nezáleží, protože lidé mají společné mnohem víc, než mají rozdílného. Rasismus je prostě hloupost, ale očividně to některé lidi drží nad vodou. Tony Curtis a Sidney Poitier nehrají úplně krásné postavy, jsou to zločinci a oba se tak představují, ale stejně se hodně rychle přidáte na jejich stranu. ()
Galerie (45)
Zajímavosti (10)
- Veškerá hudba ve filmu pochází z rádia. (džanik)
- Původně si měl roli bílého vězně Johna "Jokera" Jacksona (Tony Curtis) zahrát Robert Mitchum, ale ten údajně odmítl s odůvodněním, že je nevěrohodné, aby k sobě byli připoutání dva vězni jiné rasy. (Epistemolog)
- Tony Curtis (John "Joker" Jackson) trval na tom, aby se jméno Sidneyho Poitiera (Noah Cullen) objevilo na filmových plakátech hned vedle jeho. (džanik)
Reklama