Režie:
Stanley KramerKamera:
Sam LeavittHudba:
Ernest GoldHrají:
Tony Curtis, Sidney Poitier, Theodore Bikel, Charles McGraw, Lon Chaney Jr., King Donovan, Claude Akins, Lawrence Dobkin, Whit Bissell (více)Obsahy(1)
Film nezávislého hollywoodského producenta a režiséra Stanleyho Kramera vypráví dramatický a přitom hluboce lidský příběh dvou trestanců, černocha Noaha Cullena a bělocha Johna Jacksona, kteří prchají před zákonem. Cestu k neplánovanému útěku dvojici otevře havárie vězeňského vozu, při níž je pozornost dozorců na chvíli otupena. Bohužel jsou k sobě na každém kroku připoutáni ocelovými pouty. To jim značně komplikuje možnost nalézt dočasný úkryt a rychle uniknout před pronásledovateli do bezpečí. Společný osud Cullenovi a Jacksonovi ale pomáhá překlenout propast rasových předsudků, která je na počátku jejich útěku odděluje a nakonec mezi nimi vytváří nové pouto solidarity a přátelstvÍ… Postavu Noaha Culena ztvárnil Sidney Poitier (Džungle před tabulí, Polní lilie, V žáru noci), úlohu Johna Jacksona představuje Tony Curtis (Někdo to rád horké, Bostonský případ). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (173)
Útěk v řetězech je jedním z těch filmů, který v době svého vzniku tnul do živého, přičemž s odstupem několika desítek let tomu už tak díky bohu není. Někteří by možná nesouhlasili, ale pevně věřím, že situace opravdu není taková, jako v době vzniku Kramerova slavného díla. Curtis a Poitier úspěšně táhnou celý film, který sice chvílemi trochu drhne (především mě mrzí to, že v detailech se scéna přesouvá klasicky do aťasu, namísto toho, aby dala přednost kompaktnosti celkové atmosféry před absolutní kontrolou ateliérové scény), ale Kramerův očekávaný morální apel má stále svoji sílu a úspěšně vede diváka až k samotnému závěru. 7/10 ()
Kdybych žil v době vzniku tohoto snímku, neváhal bych s plným hodnocením. Dnes už je pro mě těžké utřít z něj prach a vnímat ho opět v celé své kráse, ale to hlavní co může film stále nabídnout, je úžasně ztvárněné přátelství vynikajícími herci (můj oblíbenec Sidney Poitier výborný jako vždy). Žádná hluchá místa, bezchybné dialogy a charakter hlavních postav činí z Útěku v řetězech poctivou práci. ()
Překrásný film o rasových předsudcích, lidských vlastnostech a charakterech v daných situací. Zpočátku mezi bílým "fešákem" Johnym a černochem Cullenem byla nenávist a jediné co je spojovalo byl řetěz a útěk z havarovaného vězeňského vozu. S odstupem času se z nich stanou přátelé na život a na smrt. A v tom je příběh hluboce lidský, nevtíravě jemný a uklidňující a právě v tom je jeho síla. Tony Curtis a Sidney Poitier podali zde snad své nejlepší herecké výkony a Stanley Kramer natočil svůj možná nejlepší film. I když je film kriminálním dramatem, nespatříme v něm akční scény ani brutalitu (ve filmu nezemře jediný člověk). Lidskost a přátelství, které boří rasový mantinel. O tom to je. ()
Amerika dávných časů, Amerika plná netolerance vůči černé rase. Do této doby je zasazen příběh dvou uprchlých vězňů. Na jednom řetězu - z jedné strany černoch, z druhé strany bílý. Nesnáší se navzájem, ale ve společném zájmu musí "táhnout za jeden provaz". Aby přežili, musí oba pochopit , že ....... víc neprozradím, máte-li možnost, koukněte sami. Jde o opravdu vyjímečné drama s hvězdným obsazením. Velmi zajímavý scénář, velmi zajímavé drama. ()
S postupujícím časem lepší a lepší film o skutečném, chlapském přátelství, které se rodí z počátečního odporu a teprve z nutnosti spolupráce, během překonávání společných obtíží, vyzrává. Jen je snad škoda několika trapně směšných delších promluv, film by mocně působil i bez nich a možná i čistěji. Závěr je - jak se mi s přihlédnutím k dalším shlédnutým režisérovým dílům zdá - Kramerovsky neotřelý. 8/10 ()
Galerie (45)
Zajímavosti (10)
- Technický poradce filmu nebyl uveden v titulcích. Šlo totiž o skutečného, z řetězů uprchlého a stále hledaného vězně. (džanik)
- Tony Curtis (John "Joker" Jackson) trval na tom, aby se jméno Sidneyho Poitiera (Noah Cullen) objevilo na filmových plakátech hned vedle jeho. (džanik)
- Tony Curtis (John "Joker" Jackson) měl z obsazení velkou radost. Bylo pro něj příležitostí k prolomení herecké škatulky “bezduchého krasavce“. (džanik)
Reklama