Reklama

Reklama

Pension pro svobodné pány

  • angličtina Bedtime Story (více)
TV spot

VOD (1)

Obsahy(1)

Dámské návštěvy zakázány! Chez Marcel je malý, chudý pension pro svobodné pány. Je však veden přísnou slečnou Mossieovou, která dbá na nekompromisní zákaz přijímat dámské návštěvy. Pokud některý z podnájemníků zákaz překročí, dostane nemilosrdně výpověď. Přesto však mladý pan Mulligan propašuje do svého pokoje slečnu Andělu. K ránu dívku nutí, aby opustila jeho teploučkou postel, neboť se má z plesu vrátit spolubydlící Halibut. Andělka se brání tak dlouho, až se musí chvatně schovat ve skříni, aby ji Halibut neviděl. A kolotoč nejneuvěřitelnějších situací se rozjíždí… Bláznivá česká komedie Pension pro svobodné pány vznikla v roce 1967 podle stejnojmenné divadelní hry irského spisovatele Seana O’Caseyho. Příhody jedné noci a časného rána, kdy byl trestuhodně porušen přísný řád solidního pensionu, zpracoval Jiří Krejčík nejdříve pro televizi a pak je uvedl na scéně Činoherního klubu. Po velkém úspěchu na divadle se rozhodl tuto lehkou konverzační komedii zfilmovat. Hereckou příležitost dal Ivě Janžurové, Josefu Abrhámovi, Jiřímu Hrzánovi, ale i hvězdě předválečného filmu Věře Ferbasové. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (125)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Jak se dovídám, Hrzánovu postavu původně měl hrát Pucholt. Což je kuriózní zjištění, protože (nikoli Hrzán, nýbrž) Abrhám mi od začátku skoro po celý film připadal stylizovaný zcela nezaměnitelně pucholtovsky (ne sice neustále, ale velmi zhusta a to tak, že naprosto). Pucholtovština ve spojení s Abrhámem byla ovšem zážitkem velmi nečekaným a lehce bizarním, ale nedosti na tom: ať mě hrom, jestli i Janžurka neměla nejméně dvě ryze pucholtní repliky! Nicméně, ať pucholtovsky nebo nepucholtovsky, sledování obou hlavních představitelů (zejména však Janžurky) v tomto filmu bylo zážitkem nad míru pěkným. Překrásně doplněno Ferbasovou, rovněž dosti kuriózním Lanďákem, epizodním Hálkem, ale i řadou pro mne bezejmených (legendární zlatou slavici Naďu Urbánkovou jsem bohužel nepoznal). Pravým králem této komedie byl ale naprosto neuvěřitelný Hrzán. Pohříchu je celá střední sekvence, počínající jeho vstupem na scénu (a končící někde tam, kde se - cituji PollyJean - "začne charakter postavy Ivy Janžurové ujasňovat"), jedinou opravdu zábavnou částí celého filmu, zábavnou tak nekomromisně, že místy přechází až do hypnotických poloh. Se zbytkem je to horší. (Dál poněkud SPOILERY): Zpočátku předlouze sleduji, jak se Abrhám snaží vystrnadit Janžurku, které se nechce z postele, pak se zase dlouho dohadují, kdo koho svedl. Ačkoli, jak už přiznáno, sledovat při tom oba herce stálo za to, hra samotná se jeví jako nepřesvědčivá zbytečná etudka. Mírný šok mi způsobil nečekaný Janžurové muzikálový vstup - sice dobře zvládnutý, ale přesto: wtf? Stejně tak při jejím odchodu ze scény. (Naopak muzikálový nástup Hrzánův vplul do filmu zcela přirozeně.) Pak rozuzlení: Dokud jen pomalu vychází na jevo a musím se jen postupně dohadovat, o co Janžurce jde, je to ještě dobré, ale jakmile se otevřeně provalí, pracně, namáhavě vybudovaná konzistence celé hry začíná korodovat, což je ve finále korunováno naprostým úletem stran domnělého Abrhámova šílenství (byť jednotlivé kousky s tím spojené jsou velmi pěkné, viz např: "Přeju tis spááánek, spýýýš" "Néé, já ti přeju spááánek, spýýýš.."). Celkově je to hrozná kravina. Proč je to celé tak pěkné a při tom tak blbé a nedržící? Myslím, že nejzdařilejší odpověď (byť možná jen částečnou) podává gudaulin. Tudíž vyjadřuji souhlas i se Šandíkem či Tosimem. Přínosným příspěvkem k pozadí vzniku je komentář Oskarův, doplnit ho lze Marthosovým. ()

PollyJean 

všechny recenze uživatele

začátek je velice slibný, ale jakmile se začne charakter postavy Ivy Janžurové ujasňovat a jakmile začne děj nabírat crazy rozměrů, stává se film paradoxně míň a míň zábavný. Po srovnání se starší verzí je nutno ocenit hlavně Ivu Janžurovou, která dodala Andělce narozdíl od Jiráskové pořádnou šťávu a stala se tak Abrhámovi plnohodnotnou protihráčkou. Je to pořád jen hloupá divadelní fraška a v té je nejen dovoleno, ale přímo žádoucí trochu přehrávat. Také Krejčík si druhou verzi ošetřil, hluchá místa osekal (Ferbasové hovory), někde naopak přitlačil na pilu (skříň, šeky). ()

Reklama

viperblade 

všechny recenze uživatele

Když jsem se tak rozmýšlel mezi tím, jestli této poměrně zdařilé komedii dám 4 nebo 5 hvězd, tak jsem zapomněl, jak se tento film jmenoval. Našel jsem ho podle Ivy Janžurové (mimochodem, ta za mlada byla fakt kočka!) ale tak si říkám, jestli to je mnou, nebo tím, že jsem se místy nudil. Řekl bych, že možnost bé bude dobře a proto dávám 4 hvězdy. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Sean O'Casey je ten pán, co napsal například Uspořenou libru. Pravda je, že Pension pro svobodné pány mě až tak nebavil. A to přesto, že se všichni herci ve svém bláznění vyřádili. Možná, že na divadle vypadá hra skvěle. Ale bohužel je snímek ždímán na maximum a jednotlivé situace tak spíše působí, že se až moc tlačí na pilu a přehrává se. A v tomto případě, neboť sledujeme samé skvělé herce, si myslím, že jde v prvním případě o chybu režisérského vedení. Snaha vyždímat nejen z představitelů, ze situací, ale i ze scénáře jako takového co nejvíc se ale míjí účinkem a je spíše na škodu. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Na toto opravdu radši do divadla, na film je zápletka (muž se chce zbavit ženy, než přijde jeho spolubydlící) ubohá a i když se oba výborní hlavní představitelé snaží seč mohou, aby příběh nezačal nudit (hlavně sexy Janžurová), nepovede se, protože směřuje od ničeho nikam, stále se (nějakých 70 minut) točí v kruhu. Žena už je skoro venku, když najednou zjistí, že zapomněla kabelku, pak zase že má hlad, pak zase něco. A po té hodině už to zkrátka není vtipné. Dočkáme se i několika nepříjemných klišé (schovávání ve skříni), které konzervativní divadelní prkna snesou, ale od filmu čekáme tak nějak víc. Navíc si myslím, že příběh měl skončit s odchodem ženy, to by byla taková hezká tečka, a nemusel být vyhnán až do oné podivné křečovité absurdity.. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (12)

  • Obrázek batolete, který si chce odnést Iva Janžurová alias Anděla na památku, zapůjčil sám Jiří Křejčík a je to jedna z jeho prvních podobenek. (Jezinka)
  • Komedie Seana O'Caesyho patří k tehdejším slavným představením pražského Činoherního klubu. Když ji režisér Jiří Krejčík roku 1967 filmoval, využil i herců, kteří v tomto představení účinkovali. (Lynette)

Reklama

Reklama