Režie:
Jiří KrejčíkScénář:
Zdeněk MahlerKamera:
Josef StřechaHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Iva Janžurová, Vladimír Pucholt, Jan Vostrčil, František Filipovský, Stella Zázvorková, Jiří Hrzán, Alena Walterová, Pavel Landovský, Jan Schánilec (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Tři rozjaření mladíci večer opijí a odvezou z nádraží mladou prodavačku Haničku. Ta druhý den na policejní stanici nahlásí znásilnění. Mladičký příslušník, který striktně dodržuje předpisy, se pod dozorem staršího náčelníka ujme šetření. A protože mladík nemá ani špetku zkušeností, natož lidskosti nebo taktu, tak od začátku působí samé zmatky. Přesto se příslušníkům brzy podaří dva údajné pachatele zajistit. Jak se ukáže, třetím údajným násilníkem je nesmělý mladík, který se právě žení – a který byl večer tak opilý, že se sotva hýbal. Nicméně trestný čin byl ohlášen a esenbáci to nemohou nechat jen tak. Po pečlivé rekonstrukci činu se tedy vydávají na svatební hostinu, přestrojeni za ženichovy kamarády… Nestárnoucí česká komedie s dlouhou řadou populárních herců je dílem režiséra Jiřího Krejčíka, jenž na scénáři spolupracoval se Zdeňkem Mahlerem. Vtipné, avšak značně nelichotivé a přitom věrohodné zobrazení všech možných státních autorit (od esenbáků přes funkcionáře a vojáky až třeba po pokladního na nádraží) bylo důvodem, proč se film ocitl na dvaadvacet let v trezoru. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (237)
Představa komunistického čtyřicetiletí jako monolitu hrůzy a zločinu při konfrontaci se skutečností selhává až příliš často. SVATBA, dílo "pražského předjaří", je typickým projevem tehdejšího současného filmu. Zdánlivě banální příběh intimní situace, která se pohybuje i nepohybuje na pomezí znásilnění a zhrzeného a oklamaného citu, rozehrává celou škálu lidských povah a jedinečných kreací. Mladá generace, která se tu představuje, je poměrně záhy rozváta do celého světa. Ale ve filmu zblízka vidíme dožívající obávanou aroganci padesátých let, z níž zbývá zteřelá a ne příliš vážně braná frazeologie, počínající konzumismus na pozadí zastaralých aut a oprýskaných domovních omítek i nástup společnosti, která je odhodlána tento stav zvrátit. Zvlášť výmluvný je v této souvislosti tradičně prostořeký Landovského komentář z bonusů, z něhož se dozvíme, jak se Pucholt, skvěle ztělesňující socialistickou karikaturu kadeta Bieglera, o přestávkách mezi natáčením bavil tím, že zastavoval řidiče a po příslušném pokárání jejich servilnost odměňoval jimi dychtivě konzumovanými lízátky pořizovanými VP "obětavě" za jeho vlastní peníze. Lze-li režim tohoto typu pojednávat tak uvolněně a současně přesvědčivě, je za to třeba poděkovat dvěma nadčasovým mistrům našeho hraného filmu: scénáristovi Zdeňku Mahlerovi, který v té době prožíval zřejmě vrchol své tvorby, a pábitelsky sveřepému režisérskému dělníkovi českého stříbrného plátna Jiřímu Krejčíkovi. Je otázkou, nakolik některé detaily "kosmetiky doby", tj. šedesátých let, mohou být plně srozumitelné i dnes. Je to nicméně otázka, vyvolaná skvělým dílem mimořádné doby. SVATBY zdálky času tak zlatých let šedesátých. ()
Když jsem včera (24.11.09) sledoval tento film, uvědomil jsem si, v čem také spočívala genialita české nové vlny v 60. letech: 1. schopnost režisérů obsazovat herce i neherce, kteří však umělí hrát:-) 2. v každém filmu je obměna hereckého osazenstva, ne jak dnes, kdy v podstatě filmují pořád ti stejní (Polívka, Liška, Trojan apod.). Svatbu jako řemen by měli všichni sledovat minimálně kvůli těm policistům, když už nic... kdoví, co by bylo, kdyby Pucholt neemigroval... ()
Pomalejší a vážnější rozjezd se postupně mění ve vtipnou svižnou komedii. Nevím, jestli si dokáží dělat i jiné národy srandu úplně ze všeho. Na pozadí vyšetřování znásilnění (značně komediálním až parodickým způsobem) se neuvěřitelně přesně vystihuje atmosféra doby a povahy jednotlivých lidí a jejich rolí a to opět formou výborně vypointovaných vtipných situací. Navíc Pucholt dokázal předvést famózní výkon, který je podpořený skvělým scénářem a režií. Díky tomu, co věta to perla, která se vrývá hluboko paměti. :-) ()
Herci bezchybní, ale dějově mě to až tak neupoutalo. A hlavně bylo to chaotické (došlo k znásilnění, nebo nedošlo(?) a nepříliš vyrovnané po scenáristické stránce. Jasně, na tu dobu určitě odvážné a provokativní téma, ale dneska se síla této komedie pomalu vytrácí, ale řada gagů zůstane nepřekonána. Ke znásilnění došlo. ()
Tak mně ústřední téma tohoto filmu (znásilnění) moc...nesedlo. Zkrátka mi nepřijde vhodné, ať už se příběh nakonec vyvine jakkoliv. To ale neznamená, že se mi film nelíbil. Jsou v něm úžasné dialogy, skvělé postavy, vynikající herecké výkony (Pucholt a Vostrčil - dejte ho už konečně do databáze! Zaslouží si to:-) ). Ale na pět to není, protože ať je scénář jakkoliv vybroušený a skvělý, zápletka se znásilněním do komedií nepatří. Teda aspoň já to tak vnímám... ()
Galerie (21)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaroslav Trousil
Zajímavosti (19)
- Jan Schánilec zemřel pouze 48hodin po Pavlu Landovském, dalším protagonistou filmu. (M.B)
- Pan režisér Krejčík sám s Ivou Janžurovou vybíral pro ní šaty, což dalo hodně zabrat, neboť při své povaze doslova zničil několik prodavaček a trvalo docela dlouho než nalezl šaty, které se mu zamlouvali. (cariada)
- Jan Schánilec byl v době natáčení na vojně, takže vždy čekali až ho pustí. (cariada)
Reklama