Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1967, během války ve Vietnamu, nastupuje skupina nových rekrutů na výcvik k námořní pěchotě. Čeká je zde vojenský dril, ale hlavně tvrdý a nesmlouvavý seržant Hartman, který vojáky despoticky drezíruje a šikanuje. Mezi rekruty jsou vojíni Vtipálek, Kovboj a také neohrabaný a tlustý Leonard. Hartman ho neustále ponižuje, za jeho neúspěchy začne dokonce trestat celou rotu. Ne každý je schopen takový dril přežít a zachovat si zdravé myšlení. Leonard se uzavírá do sebe, přestává komunikovat s okolím, nakonec zastřelí Hartmana a pušku obrátí i proti sobě. Vtipálek, po čase seržant, se stane válečným zpravodajem. Dorazí k bojové jednotce, které velí jeho kamarád z výcviku Kovboj. Jednotka je cílem vietnamského odstřelovače, vojáci jeden po druhém umírají, mezi nimi i Kovboj. Vtipálek nakonec nachází střelce, kterého jeho kolega z novin, válečný fotograf, postřelí. Je to mladinká Vietnamka... (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (941)

Oskar 

všechny recenze uživatele

Stanley Kubrick vždycky říkal "Všechny scény už někdy někdo natočil, naším úkolem je natočit je líp." A že to setsakramentsky uměl, o to se nebudeme přít. Tentokrát objevil opravdu velkou nezaplněnou díru. V každém druhém válečném filmu se sice expozice odehrává ve výcvikovém táboře, ale zpravidla jen proto, abychom se mohli s postavami seznámit v klidu, ještě před bojem. Ale Kubrick našel v tomhle prostředí obrovský dramatický potenciál a věnoval mu celou první polovinu filmu. A ta tedy stojí za to! Velitel branců je agresivní běsnící monstrum, vyšinuté natolik, že když z příběhu zmizí a vojáci se přesunou do akce, už to není zdaleka takový dechberoucí děs. To je taky jediný důvod, proč dávám filmu "jen" 80% ()

Matty 

všechny recenze uživatele

"Je to jako ve válce" První ze tří segmentů s matematickou přesností strukturovaného filmu je geniální. Monotónní, ubíjející psychické násilí bez možnosti vydechnutí. Armáda si přisvojuje vojáky, dává jim nová jména a bere individualitu. Zásluhou mechanického opakování týchž činností a strojově symetrických záběrových kompozic se z filmu vytrácí jakákoli spontánnost, cokoli přirozeného, cokoli lidského. Celý brainwashingový horor logicky vrcholí stvořením monstra (ač to nebyl režisérův záměr, D'Onorfio má na tváři ke konci stejný škleb jako šílící Nicholson v Osvícení). Pak přichází nečekaný zlom, náhlá změna prostředí a tónu. Zůstává chladnost, znemožňující nám identifikaci s kteroukoli postavou. Joker je až do předposlední scény, kdy v sobě dobrovolně popře poslední kousek lidskosti, více pozorovatelem než aktérem dění. Rozdělení filmu odpovídá jungovskému konceptu lidské duality. Dvě tváře, dobro a zlo, jeden člověk. Olověná vesta zdaleka není jen dalším válečným filmem nebo dalším filmem o Vietnamu. Podává pesimistickou výpověď o podstatě kterékoli lidské bytosti. Válka jen odkrývá, co zůstává v dobách míru skryto. 90% Zajímavé komentáře: Eodeon, ScreamJay, mls, Merggie, MacGyver, freeeeedom, walecz ()

Reklama

Shit 

všechny recenze uživatele

Teď už je mi celkem jasný odkud čerpal Sam Mendes do Mariňáka, použil dokonce i několik stejných scén. Mariňáka jsem viděl jako prvního a myslim že je to jen dobře, protože jsem si ho opravdu užil a zážitek z tohohle filmu mi to neubralo. Olovená vesta je tak skvěle natočená, že ani to, že jsem několik scén už viděl, nemůže zkazit dojem. První polovina je plná neuvěřitelně krutejch hlášek, nic drsnějšího jsem ve filmu snad ještě nikdy neslyšel. To co tam předváděl R. Lee Emery bylo prostě něco neskutečnýho. Po přesunutí do války už nejsou drsný hlášky a celkově film změní svojí tvář, ale pořád zůstává skvělá režie a dokonalá realističnost. Nic jinýho než 5* pro tenhle film neexistuje ()

dwi 

všechny recenze uživatele

Kubrickův pohled na konflikt ve Vietnamu se po vlně filmů, kritizujících válku jako takovou, veze dál. S osobitým nadhledem zkušeného režiséra se záměrně vyhýbá klišé podobných vojenských snímků a zkouší proniknout o něco dál (s většími či menšími úspěchy). Nejspíš záměrně „rozdělil“ film na dvě části, neboť před skutečným bojem si branci užijí i svůj první „boj“ v kasárnách. Boj se sebou samotným, s krutou vojenskou arogancí (činící z obyčejných civilistů ještě obyčejněší mašiny na zabíjení). Kubrick první třetinu startuje otevřeně, nic neskrývá, dovádí scény k maximální absurdnosti. Druhá polovina filmu však působí dojmem, jakoby nevěděl, jakým směrem se má ubírat. To se projevuje hlavně v některých zbytečných scénách, které nedávají plný prostor k vyzdvižení jiných. Kdybych neviděl skvostnou Apokalypsu, možná bych s výsledným hodnocením trošku přitlačil. ()

Rimsy 

všechny recenze uživatele

Můj oblíbený Kubrick opět nezklamal. Ovověná vesta je jeho dalším geniálním dílem. Vrcholné herecké výkony (V. D'Onofrio, M. Modine a koneckonců i hláškař R. Lee Emery:)), geniální kamera (pohledy zpoza ostřelovače) a na Kubricka opravdu velmi strhující tempo celého filmu (opravdu uteče jako voda!) dotvářejí Kubrickův obraz dokonalosti. Zase je to film o něco jiný, než ostatní mistrovy projekty, a to nejen žánrem válečného filmu. Skvělé rozdělení na dvě poloviny (netroufám si tvrdit, která je lepší - 1. má trochu paradoxně rychlejší tempo, ale ve druhé se zase režisérsky víc vyřádil...). Není co řešit, dalších 5* pro další Kubrickův film. ()

Galerie (107)

Zajímavosti (65)

  • Sniperka Vietcongu v závere snímky strieľa z československej útočnej pušky Sa-58. (Jello Biafra)
  • O roli Vtipálka se ucházel Val Kilmer. Ukázky ze zaslané nahrávky jsou možné vidět v dokumentu Val (2021). (Fenk)

Reklama

Reklama