Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V roce 1967, během války ve Vietnamu, nastupuje skupina nových rekrutů na výcvik k námořní pěchotě. Čeká je zde vojenský dril, ale hlavně tvrdý a nesmlouvavý seržant Hartman, který vojáky despoticky drezíruje a šikanuje. Mezi rekruty jsou vojíni Vtipálek, Kovboj a také neohrabaný a tlustý Leonard. Hartman ho neustále ponižuje, za jeho neúspěchy začne dokonce trestat celou rotu. Ne každý je schopen takový dril přežít a zachovat si zdravé myšlení. Leonard se uzavírá do sebe, přestává komunikovat s okolím, nakonec zastřelí Hartmana a pušku obrátí i proti sobě. Vtipálek, po čase seržant, se stane válečným zpravodajem. Dorazí k bojové jednotce, které velí jeho kamarád z výcviku Kovboj. Jednotka je cílem vietnamského odstřelovače, vojáci jeden po druhém umírají, mezi nimi i Kovboj. Vtipálek nakonec nachází střelce, kterého jeho kolega z novin, válečný fotograf, postřelí. Je to mladinká Vietnamka... (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (940)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Stanley Kubrick svoje řemeslo ovládal tak jako málokdo jiný, FMJ je toho vynikajícím příkladem. Gunner Sergeant Hartmann je dodneška pojem mezi vojenskými šikanisty, Vincent D'Onofrio je coby jeho oběť naprosto neuvěřitelně uvěřitelný, jenom nechápu co všichni mají proti "vietnamské" části filmu. Je to naprosto geniální film, i přes syrovost až odpornost některých scén, ale taková už je válka. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

One-man-show zeleného mozku v první třetině je dokonalá, ale sotva se děj přehoupne do Vietnamu, začne film povážlivě skřípat. Vlastně se tu dvě třetiny nic zásadního neděje. Žádná hlubší myšlenka se tu nekoná, nic co by ve mně zanechalo emocionální zážitek, což bych u Kubrickova filmu čekal. Navíc exteriéry "Vietnamu" jsou dost nepřesvědčivé a bojové scény Kubrick neumí. Rozhodně znám lepší filmy s vietnamskou tematikou. ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Čestně – nedivím se, že Stoneova Četa si ve své době vedla lépe... Kubrickův Vietnam je pro oko diváka přeci jen méně atraktivní, urbanističtější (žádné ztísněné džungle se nedočkáme), méně akční, rozvláčnější a obšírněji pojatý. Přesto je působivý, byť na můj vkus jaksi odosobněný a chladný. Za vůbec nejlepší považuji úvod a závěr filmu – mariňácká přípravka se sestává z neustávajícího řvaní péráka, otupujícího drillu a zpěvu oslavných písní. To vše v tradičně vynalézavém vizuálním podání made in mr. Kubrick (scéna kontroly ostříhaných nehtů se špalírem vojínů na bednách je nezapomenutelná). Závěrečná scéna se sniperem je naopak to nejosobnější, co dává všemu dosud viděnému zrůdný smysl... a patří mezi to nejdrastičtější, co je v tomto žánru k vidění. Za nejproblematičtějčí rys Olověné vesty považuju postavy, které jsou až příliš schematické a nenápadné, o to však více vyniká naprostá absurdita a odlidštěnost války. A samozřejmě též Kubrickův cit pro dramatičnost situace a její vizualizaci. Výtečný je i "dobový" písničkový soundtrack. Suma sumárum, Olověná vesta patří mezi ty mezi divácky "méně atraktivní" Vietnamy, ale po stránce ideové mezi nejzajímavější. ()

Niktorius 

všechny recenze uživatele

Jeden z těch méně akčních, méně explicitně násilných a více intelektuálních Vietnamů.... Kubrick se jako obvykle vyžívá v symbolice a všemožných metaforách a vede své postavy do extrémních životních situací aby tak konfrontoval jejich žviočisnou podstatu s intelektuálním a etickým duchem, vycvičeným životem v civilizované společnosti. Narozdíl od mnoha jiných tvůrců nepovažuje Kubrick za příčinu všeho toho odlidštění samotnou válku, do té jeho hrdinové nastupují již nadobro deformovaní pobytem ve výcvikovém táboře - v této pasáži také můžeme spatřit Kubrickovu specialitku a to lidský obličej zkroucený do hrozivého, zvířecího výrazu. První část má spád především díky instruktoru Hartmanovi, jehož mimika a nepakovatelné hlášky se chtě nechtě vrývají do paměti jako "full metal jacket" kulky...Ideovéd podhoubí svého filmu pak režisér rozvíjí v následující Vietnamské pasáži, kde také naplno rozvíjí svůj smysl pro technickou brilanci. Co záběr, to dokonalý klenot, v obrazové estetice IMHO patří Full Metal Jacket mezi nejlepší Kubrickovi snímky, hned vedle Vesmírné odyssey.... V realistickém a pohlcujícím podání válečných událostí však Kubrick přeci jen ztrácí na Stonea, byť jej naopak překonává po stránce myšlenkové... ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Stanley Kubrick vždycky říkal "Všechny scény už někdy někdo natočil, naším úkolem je natočit je líp." A že to setsakramentsky uměl, o to se nebudeme přít. Tentokrát objevil opravdu velkou nezaplněnou díru. V každém druhém válečném filmu se sice expozice odehrává ve výcvikovém táboře, ale zpravidla jen proto, abychom se mohli s postavami seznámit v klidu, ještě před bojem. Ale Kubrick našel v tomhle prostředí obrovský dramatický potenciál a věnoval mu celou první polovinu filmu. A ta tedy stojí za to! Velitel branců je agresivní běsnící monstrum, vyšinuté natolik, že když z příběhu zmizí a vojáci se přesunou do akce, už to není zdaleka takový dechberoucí děs. To je taky jediný důvod, proč dávám filmu "jen" 80% ()

Galerie (107)

Zajímavosti (65)

  • Sniperka Vietcongu v závere snímky strieľa z československej útočnej pušky Sa-58. (Jello Biafra)
  • Full Metal Jacket je slangový výraz pro celoplášťovou střelu. Její jádro je uzavřeno v kovovém (většinou měděném) plášti. Používá se kvůli snížení opotřebení a zanášení hlavně olovem. Její výhodou je vysoká průbojnost způsobená snížením deformace střely po nárazu do cíle, čímž se snižuje poškození cíle (netrhá, způsobí čistý průstřel). Tyto náboje jsou kvůli jejich nižší efektivitě (pravděpodobnosti zabití) zakázány pro lov zvěře. Používány jsou v boji od ručních pistolí, přes samopaly po protiletecké zbraně. Český distribuční název filmu "Olověná vesta" je tedy hodně nepřesný a zavádějící; nemá žádný konkrétní význam. (messiah)
  • Kromě názvu filmu a jména režiséra nemá film úvodní titulky. (don corleone)

Reklama

Reklama