Režie:
Stanley KubrickKamera:
John AlcottHrají:
Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Scatman Crothers, Barry Nelson, Philip Stone, Joe Turkel, Anne Jackson, Tony Burton, Lia Beldam, Vivian Kubrick (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Opuštěný horský hotel, odříznutý od světa, to je vhodné místo k zešílení... Neúspěšný spisovatel Jack Torrance přijme práci správce v luxusním, ale odlehlém horském hotelu Overlook, který je přes zimu zcela odříznutý od světa. Pro muže je to vítaná příležitost najít klid na práci. Jenže od první chvíle, kdy Jack s manželkou Wendy a synkem Dannym do hotelu dorazí, se zdá být něco v nepořádku. Jack začíná být na své nejbližší neurvalý, nemůže se soustředit a objevují se u něj děsivé sny. Je to právě „osvícený“ Danny, kdo díky své zvláštní schopnosti pochopí, že v hotelu Overlook žijí duchové a ti jeho otce začínají ovládat. Ostatně chlapec je v dlouhých hotelových chodbách sám potkává… Film Stanleyho Kubricka vznikl podle románu známého spisovatele Stephena Kinga. Kubrick podle něj vytvořil nejen klasické dílo moderního filmového hororu, ale také mistrovskou studii postupného psychického rozpadu lidské osobnosti. Některé výjevy, jako zjevení nahé mrtvé ženy v koupelně, hektolitry krve, valící se z výtahové kabiny či finální sekvence v parkovém bludišti patří mezi ty nejděsivější okamžiky, jakých se filmařům podařilo dosáhnout. Snímek se zapsal do historie také dosud největším počtem klapek, které padly při natáčení jednoho záběru pro zvukový film. Stanley Kubrick, posedlý perfekcionismem, nechal Shelley Duvallovou opakovat jednu akci celkem 127krát, než byl se záběrem spokojen. Osvícení se tak dostalo do Guinnessovy knihy rekordů. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 976)
Velice psychologický film, který je tak úspěšný díky opravdu hrůzostrašnému Jacku Nicholsonovi, ztísněné atmosféře hotelu, kde nikdo není v okolí několika desítek kilometrů a nakonec k dokonalé hudbě, kterou S. Kubrick použil opravdu skvostně a donutí Vás sledovat scény, kde se nakonec nic nestane nebo stane a díky tomu nutí diváka stále sledovat film. Už ze začátku, kdy je Jack na pohovorech a dozvídá se historii hotelu je navýsost zajímavé a divák sleduje jeho změnu během celého filmu. A nebyl by to Kubrick kdyby nedokázal hned několikrát překvapit tak, že nad tím budete přemýšlet a rozhodně Vás to nenechá chladným. Tímto narážím na konec, který rozhodně k těmto scénám patří a abych se přiznal po shlédnutí filmu jsem si stále promítal film a vždy se mi připomněl nesnesitelný řev Jacka Nicholsona. ...Johnny is here ()
Neskutečně mrazivé. Když se podíváte na dnešní rádoby horory nelze se nepodivit co se to sakra stalo. Strach nedělají laciné lekačky, ale dusivá atmosféra, která tlačí hrdiny za práh šílenství. Jestli je něco s filmaři, nebo diváci nějak zblbli? Průjezdy na trojkolce a návštěva pokoje 237 jsou děsivé už ve své podstatě (osamocenost, bezbrannost) a ne proto, že na mě bafne bubák. Nickolson skvělý, už zpočátku malinko divný, ale pořád dostatečně přirozený. Manželka ve své jednoduchosti většinu času "normální", vypadá minimálně vizuálně hodně zvláštně. Co se týče Dannyho, ten je oproti knize z hlavního tahouna degradován na dětské médium plné strachu, paradoxně jsem s tím neměl velký problém. U Kubricka to dokonale funguje. Krev z výtahu super, finále v bludišti opravdu povedené. Možná lepší než to s kotlem. ()
Režijně vypiplané mistrovské dílo, pečlivě gradovaná atmosféra, která v hororovém žánru nemá obdoby, nádherná plynulost stupňování strachu a psychologického přerodu hlavní postavy, jednoduše Kubrick a Nicholson v nejlepším... Proslulé Kubrickovo užití kamery (distancované až "robotické" následování postav), minimalistická, ale perfektně atmosféru podbarvující hudba, famózní halucinační/imaginární/snové scény v čele s valící se krví - Osvícení je dokonalé nejen formou, ale i obsahem - působí inteligentně, nezakládá si na temnotě a lekačkách, divák má před očima velký prostor, ale přesto cítí značnou tíseň. A ten strach... Ale přesto bych si ani na minutu nedovolil zakrýt oči a přestat se opájet genialitou díla. 10/10 ()
Je to vydarený psychologický horor od Stanleyho Kubricka. Má dosť dobrý príbeh o spisovateľovi, ktorý sa rozhodne prijať zaujímavú ponuku, na niekoľko mesiacov sa stať správcom odľahlého luxusného hotela, pretože mimo sezóny sa neprevádzkuje a tak sa tu spolu s rodinou nasťahuje a túži napísať knihu. Lenže pocit osamotenia a klaustrofóbie si na ňom pomaly vyberajú svoju daň. Spracovanie je na tom dobre, síce kvôli výrazne nadpriemernej dĺžke sa to takmer po celý čas nesie v úplne pomalom tempe a navyše je tu množstvo scén, bez ktorých by sa film dokázal obísť, ale ani s týmto nemám väčší problém. Vzhľadom na to, že je to v prvom rade psychologický film, v ktorom ide o postupnú premenu hlavnej postavy, tak to má svoje opodstatnenie a aj vďaka tomu sa do toho dá lepšie vžiť a prežívať to s jednotlivými postavami. V priebehu sa navyše nájde plno zaujímavých situácií a vygraduje to vydarenou záverečnou fázou, takže sa je rozhodne na čo pozerať. Veľmi spokojný som aj po hororovej stránke, napätie som síce moc nepocítil a o nejaké drsnejšie momenty tu tiež samozrejme nejde, ale tá atmosféra, ktorá sa nesie celým filmom je skutočne vynikajúca. Herecké obsadenie je výborné, hlavný priestor tu majú tri postavy, Jack Nicholson vo svojej životnej úlohe, zahral to prvotriedne a mnohé situácie sú práve kvôli nemu nezabudnuteľné, postava jeho ženy je skôr len taký štandard, ničím neurazí, ale ani moc nezaujme, no veľkým prekvapením je postava syna, ktorá za otcom zaostáva len minimálne a tiež to zahral skvelo. Réžia a technická stránka sú prvotriedne, Stanley Kubrick to ukazuje svoje talent, perfektná vizuálna stránka, skvelá kompozícia jednotlivých záberov, zaujímavé strihové sekvencie a samozrejme tá spomínaná atmosféra, tu nemám absolútne čo vytknúť. Plné hodnotenie síce nedávam, toto nie je práve zápletka, ktorá by ma až tak pohltila, ale aj tak musím len chváliť, žiadna stránka nie je slabá a mnohé sú aj dokonalé. Objektívna kvalita filmu- 90%, film sa páči mne na 78%. ()
Docela dobrý film, ale takový kult to není. Nicholson přehrává (asi to po něm Kubrick chtěl), film je moc dlouhý - šíleně zdlouhavě působí různé jízdy kamery, v kterých si Kubrick přímo libuje. Pár scén je opravdu děsivých, častěji mi to ale přišlo takové neosobní. Jinak to celkem šlo, ten kritický duch komentáře berte jako reakci na ty nadšené ohlasy většiny ostatních. ()
Galerie (168)
Zajímavosti (239)
- Ve filmu se kousek od vchodu do labyrintu nachází jeho mapa. Ta se ale vůbec nepodobá skutečné podobě labyrintu, která je znázorněna jako 3D model v hotelu. (pornogrind)
- V úvodní titulkové scéně můžeme slyšet hudbu s motivy 5. věty „Fantastické symfonie“ Hectora Berlioze. Stejný motiv je použit i na začátku filmu Mechanický pomeranč (1971). (cheyene)
- Stejný vzor koberce, který je užit v tomto filmu, najdeme také ve filmu Příběh hraček (1995) v Sidově chodbě. (Mr.Critic)
Reklama