Reklama

Reklama

Jan Palach

Trailer
Česko / Slovensko, 2018, 124 min (Alternativní 119 min)

Scénář:

Eva Kantůrková

Kamera:

Jan Šuster

Hudba:

Michal Rataj

Hrají:

Viktor Zavadil, Zuzana Bydžovská, Denisa Barešová, Kristína Kanátová, Jan Vondráček, Karel Jirák, Michal Balcar, Anna Stropnická, Gabriel Cohen (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Film pozoruje posledních několik měsíců života Jana Palacha. Pozoruje jej na základě dostupných faktických pramenů a zároveň přemýšlí, co tomu mladému muži táhlo hlavou. Jan Palach nikomu z blízkých o svém rozhodnutí dopředu neřekl. Ani nenaznačil, že by byl něčeho takového schopen. Ve filmu prochází vztahem se svou přítelkyní Helenkou, bouřlivým kolejním životem roku 1968, soužitím s mámou doma ve Všetatech, zažije studentské brigády v Kazachstánu a Francii, chodí do školy, pozoruje a mlčí. Stejně jako se od podzimu 68 mění veřejný život, ráz ulic i výrazy lidí, stává se něco s Janem. Jak to, že si ničeho nevšimla jeho dívka, máma, spolužáci? Ještě to ráno si Jan vzal od mámy svačinu, na koleji vtipkoval se spolubydlícím a před odchodem do města se vysprchoval. Kamera po celý film sleduje Janovu tvář a snaží se zachytit okamžiky rozhodnutí… (Cinemart)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (391)

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Aniž bych chtěl čin Jana Palacha jakkoliv zlehčovat, tak mi právě jeho postava vadí asi nejvíc. Nebo respektive fakt, jestli se mám spolehnout na to, jak je vykreslen ve filmu, nebo to byl ve skutečnosti někdo úplně jiný. A to je taky ten hlavní faktor mého dnešního hodnocení, i přes herecký výkon Viktora Zavadila, který nelze označit jinak, než nadprůměrný. PS. a možná jsem s tím hodnocením udělal pro přečtení rozhovoru s jeho bývalým spolužákem vážně dobře. ()

mm13

všechny recenze uživatele

Keď prišli Rusi som zaspal... a ráno si povedal, že vracať sa k tomu nie je prečo... ani po prečítaní 4-5* tunajších komentárov od mnou rešpektovaných užívateľov (pred aj po projekcii) v tom nevidím žiaden autorský zámer, iba a len nezdar. Typické pre našu dobu, kedy si myslíme, že téma (udalosť... legenda) si vystačí sama, že nepotrebuje viac, žiaden vklad, posun, nedajbože postoj, nič... modlárstvo a pohodlnosť máme v krvi, vždy ideme s najsilnejším vetrom do chrbta a je vlastne jedno, z ktorej strany fúka. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

50. výročí okupace, tak proč si to nepřipomenout nějakým filmem? Člověk si na jednu stranu asi řekne proč jestli tento film není zbytečnost, když se Palachovi a jeho odkazu věnovala už 5 let stará výborná televizní mini-série Hořící keř, Jan Palach má ale do Hořícího keře pořádně daleko a více než na politický aspekt věci se více věnuje Palachovi samotnému jako postavě. Režie se ujal Robert Sedláček a z počátku mi ten výběr smysl nedával. Viděl jsem od něj totiž pouze Dědictví 2 aneb Kurva se neříká a na tom filmu je smutné to, že nejlepším je na něm samotný název. Především jsem si ho ale pamatoval jako toho režiséra, který si přišel pro státní vyznamenání ve v mikině. A i přesto, že bylo od Miloše Zemana, pořád to bylo tak trochu skandální. U Palacha ale Sedláček dokazuje, že umí. Pořád je to dle mě režisér, který je perfektní v jednotlivých sekvencích ale to funguje o poznání lépe. To je asi největší slabost filmu samotného. Sedláček nabídne perfektní scény- Konfrontaci Palacha a varšavských vojsk, několik pár dialogových perfektních scén a především osudné zapálení Palacha je podáno excelentně. Jako celek ale zamrzí, že film je příliš rozlítaný. Příliš skáče v čase a občas se v něm těžko orientuje (někdy jsem nepobral jestli je pořád ten samý den nebo pár dní uteklo). Měl jsem taky taky problém v postavách: O hereckých výkonech budu mluvit za chvíli až se dostanu ke kladu snímkům, nejdřív bych ale rád projel negativa. A negativa jsou ty, že mi přijde, že si s nimi Sedláček nepohrál jak šlo a má od ní příliš daleký odstup. A to i u samotného Palacha. Jan Palach je důležitá osoba českých dějin a právem nebyl dodnes zapomenut a snad nikdy nebude. Z filmu jsem ale vůbec nepobral několik věcí:Jakožto velký sluníčkář nemá vůbec problém s topením štěnat, zápletka s milenkou jakoby tam vůbec nemusela být, Jeho vztah s matkou je podán hrozně podivným způsobem, že po filmu vůbec nemáme ponětí jaký vztah s matkou vůbec měl a to jsem ještě nezmínil to, že jeho vztah s přáteli ve filmu téměř není vysvětlen. Jediný co chce film podat je to, že byl Honzík Palach, citlivý chlapec toužící po spravedlnosti a světovém míru (scénka ve které si ho v hospodě objedná je geniální) A poslední problém který s Janem Palachem mám je ten, že je natočený hrozně poklidně, vůbec nevybočující z řady a zamrzí, že Sedláček prostě pomalu odvypráví příběh jednoho takového neobyčejného kluka a pak skončí. Je to škoda, když totiž srovnám s Hořícím keřem, pořád bych radši strávil ty 3 hodiny u něj. A teď ke kladům: Scénář Evy Kantůrkové je velice fajn a celkem účinné reflektuje skutečnost českou minulost. I přesto, že první půlka je především poklidný dobový výjev, druhá je o hodně lepší, prodaná perfektně a především posledních 15 minut nedá divákovi vydechnout. A především Viktor Zavadil jako Jan Palach a Zuzana Bydžovská jako jeho matka jsou castingové trefy, které do svých postav dávají všechno. U Bydžovské to zas tak nepřekvapí, je přece jenom už dlouho stálicí české scény, Zavadil je ale herecký objev roku a snad se o něm ještě uslyšíme. Sečteno podtrženo, Sedláček zvládl látku nepodělat ale ani jí z ní bohužel neudělal nový český klenot. Řemeslné zpracování sice vypadá jako dražší díl nějakého historického seriálu typu Vyprávěj či První Republika, péče a láska tvůrců to ale bohatě vynahrazuje společně s perfektními hereckými výkony. A i přesto, že to celé perfektně nefunguje, tu osudnou finální fázi Palachova života tvůrci prodat zvládli. Rozpolcený palec, za shlédnutí to asi stojí. () (méně) (více)

poz3n 

všechny recenze uživatele

Sedláček natočil slušný film, který mě hned v několika bodech potěšil. Zároveň ale nijak výrazněji nevystoupil z té těžkopádnosti českého mainstreamu a kladně tak Palacha hodnotím spíše v jednotlivostech, než za jeho celkovou komplexnost a soudržnost díla jako takového. Předně musím pochválit obsazení hlavní role. Sedláčkovi se podařilo vyhnout se provařenému xichtu českého hereckého rybníčku a dokázal z neznámého Zavadila vydolovat umírněný a přesvědčivý výkon na úrovni. Jeho konstatně trpitelský výraz má své opodstatnění a přispívá k té lehce enigmatické atmosféře, o kterou se Sedláček konstatně snaží. A to je jeden z celkových problémů filmu. Na mnoha místech snímku je cítit, jak moc se tvůrci snaží, jak moc chtějí, aby tohle fungovalo, nebo aby právě tenhle moment zapůsobil právě takhle. Chybí tomu lehkost a přirozenost, která by diváka bezbolestně provedla 2 hodinami k samotnému finále. A ač právě finále je dobře zvládnuté a přináší určitou katarzi, desítky předcházejících minut střídají dobré momenty s těmi nudnými, nebo i zbytečnými. Chtě nechtě, nedokázal jsem se vyhnout srovnávání s Hořícím keřem. I když každý ze snímků vypráví tu opačnou část příběhu, je zcela jasně vidět, jak čeští režiséři pořád a pořád zaostávají za svojí evropskou konkurencí. Hořící keř je drtivá, husí kůži nahánějící filmová smršť, Jan Palach je "jen" obstojný, slušně obyčejný (televizní) film s výrazným závěrem. 6/10 ()

Baxt 

všechny recenze uživatele

Nechybělo mnoho a byl jsem svědkem nejtvrdšího pádu na hubu v českém filmu posledních let (moji „oblíbenou“ Učitelku vnímám jako slovenskou), ale vyvrcholení dojem naštěstí zdárně vylepšilo. Ta mlčenlivá soustředěnost mi v předchozím dění chyběla – je rozdíl mezi tím sdělit záměr mlčky a cpát ho při každé příležitosti všem postavám do úst. Vracet se do našich nejexponovanějších dějinných epoch a odkrývat mýty pro mě osobně nedělá Honzu Palacha vynikajícím. Mám pocit, že zrovna s podobnými introspekcemi na tom není česká kinematografie úplně zle (Protektor, Fair Play, Ztraceni v Mnichově, Já, Olga Hepnarová…) a Sedláček jen toto směřování ozvláštňuje větším množstvím ironie, někdy záměrně nepatřičné. _____ Účelovou nečitelnost protagonisty kvituji, mělkost světa kolem něj již nikoli. Ačkoli jsou pod Sedláčkových triptychem České století/Bohéma/Jan Palach podepsáni jiní scenáristé, problémy se opakují. Dialogy mě naposledy takhle trápily v nějaké nedělní pohádce na ČT. Scénáři jsem přál dramaturga, který by seškrtal to kvantum nevyslovitelných šíleností a jakoby mimoděk zmíněných údajů sloužících k charakterizaci postav a vývoji vyprávění (vinu tentokrát možná nese také nezkušenost Jana Gogoly ml. s hranou tvorbou). Jsem přesvědčen, že opravdu dobří herci dokáží s těmito nástrahami pracovat, ale v podání některých zdejších mlaďochů a za asistence Jana Vondráčka jsem procházel sedmi bránami pekel. _____ Záporů vnímám o dost víc. Dějinné události Sedláček představuje ve vždy srozumitelné chronologii, linie týkající se konkrétních figur ale nechává roztříštěné a neujasněné (vztah Palacha s přítelkyní a slovenskou kamarádkou) nebo nedovede zdůraznit jejich vývoj v čase a explicitní záměr (profesor jako morální vzor, důsledky charakterové změny Smrkovského, bezmoc stávkujících). Zvolená epizodičnost vyprávění na mě působila velmi únavně, nerytmicky a nedokázala mi zprostředkovat závažnost situace a utužování poměrů, to mi film musel sdělit opět až dialogy. Vypíchl bych ještě inspiraci seriálem Vyprávěj – veškeré kostýmy jsou čisté, nové a „retro“, zvláště hlouček protestujících komparzistů na Václavském náměstí hraje pod tím věčným bílým světlem všemi barvami a účesy. Po střelbě pak utíká tak zmateně, že nemám pochyb o tom, že tyto scény režíroval hostující Biser A. Arichtev. ()

Galerie (27)

Zajímavosti (10)

  • V prvých mesiacoch po Palachovom čine došlo k vlne samovražedných pokusov mladých ľudí, ktorí ho nasledovali. Do konca apríla 1969 to bolo 26 ľudí, z toho 7 zomrelo. Najznámejším z nich bol Jan Zajíc, ktorý sa sám podpísal ako pochodeň č. 2. (Lucjen)
  • Záběry z Kazachstánu se podařilo natočit podstatně blíže, v někdejším sídle sovětských vojsk v Milovicích. Ani do Francie se tvůrci nemuseli obtěžovat, kraj lahodného vína nahradila vinařská obec Velké Žernoseky v Ústeckém kraji. [Zdroj: časopis Cinema 09/2018] (ČSFD)

Související novinky

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

Kino na hranici - on-line na konci listopadu

10.11.2020

Po dvou nezdařených pokusech uspořádat filmový festival Kino na hranici v tradiční podobě se organizátoři rozhodli, že letošní ročník uspořádají on-line. Bude se konat ve dnech 23.–29. listopadu.… (více)

26. Český lev – výsledky

26. Český lev – výsledky

23.03.2019

Letošní 26. ročník cen České filmové a televizní akademie Český lev se tradičně udílel v pražském Rudolfinu. Večer plný největších hvězd českého filmu moderoval herec Václav Kopta, a to poprvé pod… (více)

26. Český lev – Nominace

26. Český lev – Nominace

22.01.2019

Česká filmová a televizní akademie oznámila své nominace pro 26. ročník Českých lvů a mezi největší favority se tak zařadil snímek Toman s Jiřím Macháčkem, který získal celkem 13 nominací. Hned za… (více)

Nominace na Ceny české filmové kritiky 2018

Nominace na Ceny české filmové kritiky 2018

03.01.2019

Rok se s rokem sešel a přichází na řadu rozhodování o nejlepších filmech roku. Tentokrát je řeč o ryze domácích filmech a ke slovu se dostanou pro změnu kritici, dnes byly totiž čerstvě oznámeny… (více)

Reklama

Reklama