Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V posledních měsících války nachází mladý svobodník Willi Herold na útěku kapitánskou uniformu. Bez přemýšlení na sebe bere šaty vysoké šarže i roli s nimi spojenou. Brzy se kolem něj začínají sbírat vojáci rozptýlení po okolí - vděční, že nachází někoho, kdo jim bude velet. V obavách z prozrazení vklouzává Herold do role bezskrupulózního kapitána a propadá rauši z moci. (Das Filmfest)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (108)

Rockerman 

všechny recenze uživatele

Bylo o tom mnoho popsáno a byl uskutečněn i pokus s nějakými studenty, tuším. Když dáte jinak bezúhonnému a normálnímu člověku neomezenou moc a řeknete mu, že si se svěřenými vězni může dělat co chce, stane se z něj kruté zvíře. Ten pokus museli předčasně ukončit, protože "bachaři" své "vězně" neskutečně týrali. Herlod to měl vlastně jednoduché. Stačilo se převléci do kapitánské uniformy, zaštítit se Hitlerovým přímým rozkazem a už mu téměř všichni zobali z ruky a plnili všechny jeho rozkazy. Ten závěr, kdy kapitán se svými zabijáky vjíždí do města se moc nepovedl (ikdyž leccos hezkého v hotelovém pokoji bylo k vidění), přesto dávám za pět, protože jinak to je velmi silný film. ()

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

Všichni si plně vybavíme snímek 'C. a k. polní maršálek' (1930), [jak známo, vedle české verze vznikla i německá], ve kterém se Vlasta Burian ve své roli oblékl důstojnickou uniformu a začal dělat pořádek. Tento německý snímek je v podstatě to samé, jen s katastrofickým dopadem brutalismu. Pronásledovaný mladý německý voják na sklonku druhé světové války náhodně nalezne odstavené auto s důstojnickou uniformou kapitána, kterou si oblékne a přesně po vzoru Vlasty Buriana si hraje na mocného, když se tu náhle objeví voják jiný. Identitu kapitána tak okamžitě vezme za své a začnou se dít věci. "Je to pravda odvěká, šaty dělaj člověka...", zpívali kdysi si Werich s Voskovcem a jak je opět vidět, něco na tom skutečně je. Německý snímek plně střílí do vlastních řad ukazující urputnou krutost a fanatismus fašistického idealismu.  Aby to nebylo zase tak jednoduché, poukazuje se i na fakt, že i tady platila určitá pravidla. Snímek je záměrně natočený černobíle, avšak jako překvapení tu přeci jen jeden barevný záběr máme, jehož smysl je jasný. Záměrně je však použít i doslova groteskní styl poukazující právě na absurditu všeho dění. Příběh, odehrávající se v zajateckém táboře německých dezertérů, je zřejmě staven na skutečných událostech, které v takovémto zpracování mají tak nedozírnou sílu, že se mnohým slabším povahám musí z toho snad i žaludek zvedat. Po technické stránce je každá scéna natočena precizně a na vysoké úrovni. Jestli se pojatou hrůzou a násilím tento vcelku odvážný počin zařadí vedle slavného snímku Stevena Spielberga 'Schindlerův seznam' (1993) už zůstává na samotných divácích. Potenciál však k tomu má. ()

Reklama

Flego 

všechny recenze uživatele

O tom, ako moc dokáže zmeniť človeka. Der Hauptmann je šialený film o besnení človeka, ktorý prepadol moci a jeho zvlčilosť má stupňujúcu tendenciu lebo môže... Čiernobiely formát je dokonalou voľbou a filmu presvedčivo dodáva punc vierohodnosti. Ku koncu sa snímok síce nevyhne skratkovitosti, pokojne mohli tvorcovia pridať pár minút, aby divákovi zavŕšili osud hlavnej postavy. ()

Mlle 

všechny recenze uživatele

Ohromující herecké výkony, zejména na talentovaného Maxe Hubachera se těším i v dalších počinech, zmíním ale i vynikajícího Bernardsa Hölschera (Schütte), kterého, jistě k velké škodě německého filmu, bohužel jinde než v seriálových detktivách nepotkáme. Němci mají v tomto směru v posledních dvaceti letech opravdu z čeho rozdávat. Téma těžko stravitelné, tím spíš, že se věrně drží skutečnosti, tak jak ji v dubnu 1945 tehdy devatenáctiletý Willi Herold a ti, kterým bohužel zkřížil cestu, prožívali. Příběh z filmu záměrně působí dojmem vyhrocené bizarnosti a artového nereálna, jako by „událost podle skutečnosti“ byla to poslední, co by mohl připomínat. Zdánlivě dadaistický dojem akcentuje absurditu možného v závěrečných měsících války. Překvapení, v němž divák zjistí, že příběh je reálný, je samozřejmě hlavním účinkem, na němž film staví. Ale aby to na konci z obou směrů secvaklo dohromady, něco přece jen chybí. ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Další variace na téma "šaty dělaj člověka", tentokráte podle skutečné události. Ona proměna vyjukaného svobodníka v sebevědomého kapitána vraždícího bez slitování byla fascinující a nemalou zásluhu měl na tom Hubacher v hlavní roli. Co se týče černobílého formátu, tak s tím jsem neměl problém, ale nemůžu si pomoct, vhodně zvolený filtr by byl lepší a filmu by dodal na syrovosti. Obešel bych se i bez artových vložek, ale těch tu zaplať Bůh tolik nebylo. Závěr se příliš nepovedl, ale ať tak nebo tak, Schwentkemu se ten úkrok od své standardní tvorby celkem vydařil. 70% ()

Galerie (39)

Zajímavosti (6)

  • Na uniformě, kterou der Hauptman (Max Hubacher) nosí, je kvalifikační vojenský pilotní odznak Luftwaffe, Železný kříž 1. třídy, Allgemeines Sturmabzeichen (Všeobecný útočný odznak), Fallschirmjäger Abzeichen (odznak výsadkářů), odznak za zranění ve stříbře Verwundeten abzeichen. Na rukávu pak Narvikschild (Narvický štít). (ArthasKarfa)
  • Natáčanie prebiehalo na viacerých miestach v Nemecku, predovšetkým v Sasku v meste Görlitz. (MikaelSVK)
  • Vůz, který používá kapitán Herold (Max Hubacher), je Mercedes-Benz W31 G4, trojnápravové vozidlo určené především pro špičky Třetí říše. Vyrobeno bylo pouze 57 kusů, přičemž jeden, který měl úpravu pro stání za jízdy, používal i Adolf Hitler. (Saur.us)

Související novinky

DAS FILMFEST zve na filmové hody

DAS FILMFEST zve na filmové hody

15.10.2018

3 země – 4 kina – 5 sekcí – 9 hostů – 34 celovečerních snímků a další tři bloky krátkých filmů. Festival německy mluvených filmů DAS FILMFEST si letos pro všechny filmové fanoušky přichystal skutečné… (více)

Reklama

Reklama