Režie:
Akira KurosawaKamera:
Kazuo MijagawaHudba:
Masaru SatóHrají:
Toširó Mifune, Tacuja Nakadai, Jóko Cukasa, Isuzu Jamada, Daisuke Kató, Takaši Šimura, Hiroši Tačikawa, Eidžiró Tóno, Kamatari Fudžiwara, Acuši Watanabe (více)Obsahy(2)
Bezmenný ronin, samuraj bez pána, sa v roku 1860, na konci éry dynastie Tokugawa, túla krajinou, až dorazí do mesta, ktoré je rozdelené medzi dva zločinecké gangy. Keď predvedie svoju šikovnosť s mečom, vodcovia oboch znepriatelených skupín si ho chcú najať za yojimba - osobného strážcu. On sa však rozhodne poštvať ich proti sebe a oslobodiť tak mestečko spod ich nadvlády. V roku 1964 nakrútil Sergio Leone remake s názvom Pre hrsť dolárov s Clintom Eastwoodom v úlohe bezmenného pištoľníka. (STV)
(více)Videa (1)
Recenze (219)
Zen a meka toho co by dobrá samurajárna měla být, nebo alespoň toho, co pod tím pojmem představuju já, nehodná ploutev. Vlastně ani nevím, proč jsem těch Kurosawů viděl zatím tak nemnoho, obzvlášť když jsem si plně vědom nezměrných schopností páně tvůrce, ale což, pomalu, ale jistě to napravím, minimálně u chanbar... Děj je sice prostší, jenže k tomuhle tématu to sedí, obzvlášť když se nikde nemusí tasit se zbytečnou deus-ex-machinálností, je tu výborná atmosféra, překvapivě fungující humor, svížné souboje a jak jinak, než perfektní Toširó Mifune, který dokáže přes zakrvácenou tvář vyloudit úsměv děsivější (a zábavnější), než všichni únosci plyšových želviček v celém širém mnohovesmíru dohromady. Toť vše, víc říct netřeba. Howgh. ()
Jeden z Kurosawových mistrovských kousků. Výborný příběh, Mifune v nejlepší roli,dosti zapamatovatelná hudba a hlavně neselhávájící Kurosawa. Některé scény tady jsou totiž opravdu brilantní a mrazivé, film ani na chvíli neztrácí na tempu a už díky tomu příběhu se do tohoto dokonale ponoříte. A místy je to i docela dost drsný takže sem tam se tu povaluje nějaká ta končetina. Prostě pomalu geniální dílo, které je možná pro běžného diváka stravitelnější než Sedm samurajů, ale asi jenom proto že je kratší. ()
Jeden z príkladov, aký veľký vplyv mal Kurosawa na západnú westernovú produkciu. V tomto prípade ide o film Pre hrsť dolárov (1964), ktorý je takmer do bodky rovnaký ako tento snímok. V skratke, film je o osamelom hrdinovi (ronin), ktorý musí vziať zákon do vlastných rúk, pretože právny štát na tom mieste zlyhal. Na rozdiel od americkej verzie je tu veľká dávka humoru, hlavne v podobe komických postavičiek (napr. Ushitorov brat, taký srandovný pojašený syseľ sa len tak ľahko nevidí) a miestami až komického a satirického pohľadu na vtedajšiu spoločnosť. Veľká spokojnosť. 85/100 Videné v rámci Season Challenge Tour. ()
Konečně Akira Kurosawa ukazuje, že se umí dostat i pod dvě hodiny a natočit přesto skvělý film. Ochránce je tím zdárným příkladem, i když jeho příběh je trochu podivný a nijak extrémně mě nesedl. Samurajové obecně jsou však látkou velmi silnou a Kurosawa ji předkládá velmi reálně a zajímavě. To, že v několika scénách divák ucítí "westernovský feeling" je už jen malá drobnost. Toshiro Mifune se opět předvádí velmi skvěle a jeho charizma se do Kurosawových filmů dokonale hodí ( i do samotné postavy samuraje, takhle bych si to totiž vždy představoval:). ()
Rovnako ako pri Siedmych samurajoch platí, že "rovnooký" remake ma oslovil viac, ako originál. Je to tým, že prostredie divokého západu mi pripadá divácky atraktívnejšie a čiernobiela kamera príliš nepridáva na atraktivite historických japonských exteriérov. Za následok to malo fakt, že ma film nepohltil a tak som sa začal po čase v tých podvodoch a motivácii postáv strácať. Rovnako aj po tomto filme platí, že Kurosawove snímky z jeho súčasnosti sú mi bližšie, ako jeho samurajské eposy. Film a poňatie jeho hlavnej postavy nemali vplyv iba na špagetti westerny, ale určite z neho čerpali aj súčasní "postmodernisti" Tarantino a Rodriguez. 2. POZRETIE: Po pomerne podrobnom porovnaní zápletky Telesnej stráže a Pre hrsť dolárov usudzujem, že Telesná stráž nie je horšia. Je komplikovanejšia po všetkých stránkach, ale stále (na druhé pozretie) zrozumiteľná. 3.POZRETIE: Telesná stráž je o niečo lepšia, ako Pre hrsť dolárov a plné hodnotenie si zaslúži. ()
Galerie (26)
Photo © Kurosawa Production
Zajímavosti (26)
- Film byl remakován nejen jako Pro hrst dolarů (1964), ale také jako verze s Brucem Willisem – Poslední zůstává (1996). V té mimo jiné zazní i některé totožné hlášky, např. "bude to bolet", než hlavní hrdina poprvé zabije, nebo otázka "lepší, než tohle?". V tomto filmu je tak srovnáván Sanjuro (Toširó Mifune), používající samurajský meč, s revolverem, ve snímku Poslední zůstává je zase srovnáván John Smith (Bruce Willis), používající pistole, se samopalem Thompson. Ve snímku Pro hrst dolarů (1964) sice tato hláška doslova není, ale v průběhu filmu je srovnáván revolver, který používá Pončo (Clint Eastwood), s puškou, kterou preferuje Ramon (Gian Maria Volontè). Ve všech třech filmech nakonec hlavní hrdina dostane zdánlivě lépe vyzbrojeného antagonistu svou klasickou zbraní. (Lovec prasat)
- "Yojimbo" znamená v překladu "tělesná stráž". (džanik)
- Inspirováno románem „Rudá žeň“ z roku 1929 od amerického spisovatele a bývalého detektiva Dashiella Hammetta (napsal mimochodem také román „Maltézský sokol“). George Lucas, známý fanoušek Akiry Kurosawy, točil Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho (1983) pod falešným názvem „Modrá žeň“, jednak kvůli utajení a také jako odkaz na svého oblíbeného japonského režiséra. (džanik)
Reklama