Režie:
Emir KusturicaScénář:
Gordan MihičKamera:
Thierry ArbogastHrají:
Bajram Severdžan, Zabit Memedov, Branka Katič, Srdjan Todorovič, Florijan Ajdini, Sabri Sulejmani, Ljubica Adžović, Jašar Destani, Stojan Sotirov (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Staříci Grga a Zaria jsou přátelé od nepaměti. Čtvrt století se neviděli. O to víc se těší na setkání, které se však odehraje za velmi pohnutých událostí, kterým jiné - neméně pohnuté události - předcházejí... Zariův Matko potřebuje nutně peníze a tak se obrátí na cikánského kmotra Grgu se lží, že Zaria je po smrti, a ten mu je půjčí. Brzy se však ukáže, že dluh nemůže vrátit a tak se má vykoupit sňatkem s liliputánkou Beruškou. I když se ani jednomu do takového manželství nechce, nastává den svatby. Svatby neobvyklé, bouřlivé, při které každý z aktérů tohoto temperamentního a humorného vyprávění naplní svůj osud. Na filmu není důležitý ani tak samotný příběh, jako jeho až neskutečné postavy, které se ocitají v nepřetržitém toku událostí, myšlenek, představ, lidských citů a bujarého veselí, plynoucích v neutuchajícím rytmu obrazů a umocněných strhující hudbou. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (525)
Balkánský svět našich dnů viděný očima absolventa pražské FAMU, která mají svůj pro změnu bosenský kořen. Někdejší identita státní a kulturní, kterou zažíval naplno ve svém zralém věku Masaryk, je náhle k dispozici se vším všudy. Bláznivé pábitelství cikánského polosvěta i podsvětí se mění v kolorit klasické romantické vzpoury s neklamně postmoderními insigniemi. Ryčná, nikoliv pivně rozvážně oddechující srbská dechová hudba tu kouzelnou atmosféru balkánského hrabalovsky pábícího světa dotváří. Polomýtus-polosoučasnost, rodové vazby-postmoderna širšího balkánského prostředí, to všechno a něco navíc je pohonnou látkou pádícího filmu s intermezzem dvou kočiček, jimž je přisuzováno více, než jsou s to zastat. Je asi jen málokdo, komu by se tohle polodokumentární pádění nezamlouvalo. Jakbyne. ()
Nabušená exkurze mezi balkánské cikány, plná filmové energie a audiovizuálního kouzelnictví. Všichni herci jsou neuvěřitelně výrazné typy, co postava to klenot. Nejlepší je mafiánský kápo Dadan, co je neustále sjetej koksem a paří na shitovní disco (Pit Bull terier) a Abbu. Tahle živočisná příběhová poetika plná kalašnikovů vás strhne i když nebudete chtít. ()
První půlhodninu jsem si říkala, že ten film asi vypnu..... Pak jsem se zvolna začínala orientovat a vžívat do mentality a děje a pomalu (rychle) téhle zběsilé, temperamentní bláznivé komedii přicházet na chuť. Splečně s neuvěřitelně chytlavou hudbou nakonec hodnotím 5 hvězdami a těším se na další Kusturicův film. ()
Tak jsem se poprvé dostal ke Kusturicovi, a jsem poměrně zklamaný. Je to v podstatě ale asi film na způsob "Dědictví". Tyhle rádoby srandy z vesnice mi nikdy nijak k srdci nepřirostli a ač proti cikánům vůbec nic nemám, tak ani ten příběh mě nijak ničím neohromil a nedostal, a způsob jejich života mi není blízký. Myslím si však, že tady bude spíše problém ve mně, než v tom, že by se tu čtyři a půl tisíce lidí mýlilo. Jsou prostě filmy, které mi nic neřeknou i když jsou možná kvalitní, a tohle je jeden z nich. Skoro jsem se nesmál, nebylo mi nikoho líto, nebál jsem se... Cituprázdný film, který neobohatí člověka ani zajímavou myšlenkou. Pokud ale toužíte zcela vypnout a poslechnout si spoustu velice obscénních dialogů, asi bych snad i tento film mohl doporučit. Já už se k němu ale s největší pravděpodobností nevrátím. ()
Mé druhé setkání s Kusturicou - a opět vynikající zážitek. Po tragikomickém Undergroundu, který mě přece jen sebral ještě o něco víc, jsem si vychutnal další exkurz na Balkán, tentokrát mezi Romy v sympatické komedii. Poslední půlhodina je jednoznačně vrcholem filmu a esencí živelné hravosti. "Ja sam pitbull terrier!" (857.) ()
Galerie (21)
Photo © October Films
Zajímavosti (11)
- Keď prichádzajú Rusi a je na lodí ruská vlajka, v skutočnosti je holandská. (MTManiak)
- Keď Dadan ukazuje na portrét svojho otca, na obraze sa nachádza skutočný otec Srdjana Todoroviča, herec Bora Todorovič. (Jaroo)
- Jedná se o první snímek, k němuž si režisér Emir Kusturica zajistil hudbu sám se svou domovskou kapelou The No Smoking Orchestra. (Gabrielle)
Reklama