Reklama

Reklama

Ryanova dcera

  • Velká Británie Ryan's Daughter (více)
Trailer

Drama zapovězené lásky v době irského povstání proti Britům. Film Davida Leana vypráví příběh nešťastné Rosy Ryanové, dcery hostinského v malé rybářské vesnici na pobřeží Irska. V Evropě zuří první světová válka, ale život v tomto zapadlém koutě světa určuje chudoba, katolická víra a nenávist vůči Britům. Rosy, jíž by otec nejraději snesl modré z nebe, se zamiluje do ovdovělého učitele Charlese Shaughnessyho. A i když Charles zpočátku váhá, vědom si značného věkového rozdílu, nakonec podlehne stejnému citu a koná se svatba. Rosy ale brzy poznává, že soužití s manželem si představovala poněkud jinak. Naděje, které do manželství vkládala, zůstávají nevyslyšeny a tak není divu, že mladá žena hledá lásku jinde... Ryanova dcera patří ve filmografii klasika britské kinematografie Davida Leana ve srovnání s filmy jako Most přes řeku Kwai (1957), Lawrence z Arábie (1962) či Doktor Živago (1965) k poněkud přehlíženým titulům. Přesto se jedná o jedno z jeho vrcholných děl, které vyniká jak nádherným obrazovým zpracováním, tak přesvědčivým psychologickým ponorem do nitra postav. Hudbu k tomuto intimnímu příběhu epických rozměrů napsal Maurice Jarre, scénář pak jeden z Leanových dvorních spolupracovníků Robert Bolt. Snímek byl oceněn dvěma Oscary a to za nejlepší kameru (Freddie Young) a nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli (John Mills). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (50)

curunir 

všechny recenze uživatele

,,KEBY BOLI UČITELIA STÁLE TAKÍ CHUDOBNÍ AKO TVRDÍTE, AKO BY MOHLI ODOVZDÁVAŤ ŽIAKOM TAKÉ BOHATSTVO?" __ Oproti iným dielam menej Leanov menej výpravný film v ktorom sa však nijako nezaprie rukopis veľkého režiséra. Lean sa nikam neponáhľa, má čas a ten by mali mať aj diváci, ktorí sa naňho odhodlajú. Mňa prakticky okamžite oslovil a počas troch hodín by som v ňom sotva našiel slabšiu chvíľku. Zaujímavým je sledovať starosvetské rozprávanie v konfrontácii s vtedajšou meniacou sa kinematografiou, kde je režisérov prístup snažiaci sa prispôsobiť divákom viditeľný predovšetkým v prvej milostnej scéne (Mitchum a Miles), ale aj v nasledujúcich scénach. Mnohé scény z pláže je možné za prispenia vynikajúcej kamery označiť priam za ikonické a medzi tie najpamätnejšie osobne radím najmä Mitchumovo sledovanie stôp s prelínaním obrazu a vyzdvihovanie zbraní počas ozrutného vlnobitia. Herecký ansámbel je na vynikajúcej úrovni a prakticky každá postava je veľmi dobre zahraná. John Mills ako predstaviteľ Michaela vytvoril jednu z najdojímavejších postáv v kinematografii svojim stvárnením v mnohom podobnej neskoršiemu Johnovi Merrickovi v podaní Johna Hurta. Jedným dychom však treba dodať, že Jarreho pochodový podkres (ústredná melódia ľahko pripomína ,,Lara´s theme" s ,,Doktora Živaga") mu občas dáva karikatúrne vyznenie a či sa to niekomu páči, alebo nie, jeho postava je z hľadiska celkového diania prakticky zbytočná. Lean nakrútil skvelý film, ktorý poteší oko trpezlivého diváka. (204. hodnotenie, 38. komentár k filmu) ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Pokud budeme mluvit o dokonalosti obrazů, o jejich dokonalosti ve všech detailech, které jsou navíc nejen půvabné a lehké, ale mají i vysokou vypovídací hodnotu, pak mluvit o Davidu Leanovi, je určitě na místě. Pokud se týče příběhu o hospodském Ryanovi a jeho rozmazlené dceři, kteří hrají v obou polohách (lidské i irské) na obě strany, pak už budeme asi trochu na rozpacích, zda dokonalost (a k ní patří i obsazení Roberta Mitchuma do role učitele Shaughnessyho) na jedné straně vykompenzuje druhou stranu, která je spíš fádní a nemotorná. David Lean by nejspíš řekl: "Nejde o samotný příběh, který být může pro někoho nezajímavý, jde o formu, jakým se pojedná. Kdo to umí lépe?" A bude mít nejspíš pravdu. Pro mě to ale stejně bude jen jeden z mnoha nadprůměrných filmů. Pozn.: Souhlasím s ženou, která se na film dívala se mnou, že že jedinou charakterovou (sympatickou) postavou je Otec Collins (Trevor Howard), pod jehož pastorací by se nikdo nemusel stydět být křesťanem. ()

Reklama

Dale 

všechny recenze uživatele

Možno je film zbytočne dlhý a dal by sa skrátiť o hodinu bez toho, aby tým nejako utrpel dej, ale mne sa páčilo to pomalé tempo a zábery prírody, navodilo to autentickejšiu atmosféru írskeho vidieka počas I. svetovej vojny a ani chvíľu som sa nenudil. Myslím, že Mitchuma bola škoda do takejto úlohy dobráckeho učiteľa, nemal možnosť predviesť svoje herectvo. O to viac vynikli Trewor Howard a John Mills, ktorých postavy boli omnoho zaujímavejšie. ()

L_O_U_S 

všechny recenze uživatele

Trvalo mi několik let, než jsem (kvůli problémům s titulky) Ryanovu dceru vůbec dokoukal. Není to taková extratřída jako Lawrence z Arábie nebo Doktor Živago, které řadím k nejlepším filmům všech dob, ale je vidět, že David Lean neztratil styl ani koncem své kariéry. Z pětice Leanových posledních velkofilmů se jedná o zdaleka nejkomornější dílo, a to i přes existenci monumentální scény bouře na pobřeží. Jeho schopnost přenést diváka do starého Irska tak, že díky úžasné práci s výpravou a kamerou skoro až cítí vůni těch lilií za domem, je něčím ojedinělým. Jarreova hudba se opět povedla a splňuje to, co očekávám od hudby ke starému dobrému filmu. Už jen to úvodní disonantní hrábnutí do harfy patří do zlatého fondu. (1 255.) ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Meno David Lean sa v mojej hlave spája s enormne dlhými filmami (Most cez rieku Kwai 161 min., Lawrence z Arábie 216 min., Dr. Živago 197 min.). Zmienené tri filmy dostali odo mňa priemerné hodnotenie a okrem dĺžky ma zaujali aj ústredným hudobným motívom. Ryanova dcéra je rovnako dlhá, hudba k nej je síce pekná, ale bez chytľavej melódie a na rozdiel od zmienených filmov nemá za sebou slávne literárne dielo, či príbeh. Napriek týmto handicapom je opäť vizuálne krásna a romantický príbeh v nej je dobre vystavaný. Lenže chudobný dej dáva intenzívnejšie precítiť neskutočnú dĺžku filmu, ktorého sledovanie som musel rozčleniť na dve časti. ()

Galerie (55)

Zajímavosti (4)

  • Ke konci filmu se vyskytuje střih, kdy se zapadající slunce změní v rozžehnutou zápalku. Tento střih zrcadlí scénu ze začátku filmu Lawrence z Arábie (1962), kde je na začátku použit střih s proměnou sfouknuté zápalky ve vycházející slunce. Oba filmy, které mají společného režiséra Davida Leana, se navíc odehrávají za 1. světové války. (L_O_U_S)

Reklama

Reklama