Reklama

Reklama

Letní opojení

Trailer

Obsahy(1)

Dostala svou gardénii. Jenže o desítky let později. Katharine Hepburnová v americko-britské romantické lovestory (1955).
Těžko říct, jak dlouho si Jane Hudsonová z Akronu v Ohiu šetřila na tuhle dovolenou. Ale ze svého sekretářského platu určitě hodně dlouho. Je to její první návštěva Evropy, a s největší pravděpodobností i poslední. Proto je rozhodnuta užít si jí na sto procent. A Benátky, které jsou její poslední evropskou zastávkou, jí k tomu dávají tisíc příležitostí. Jane je uchvácena krásou toho místa, jeho historií, dýchající z každého kamene, jeho kypící současností. Od prvního okamžiku zcela propadá jeho magickému kouzlu. Jenomže každá mince má dvě strany. A ona si tu najednou začne až příliš bolestně uvědomovat to, co si v průběhu všedních dní odmítá připustit. Svou osamělost. Opuštěnost. Celou tu prázdnotu svého - na první pohled možná tak úspěšného - života. Ona, dosud tak samostatná, soběstačná, sebevědomá a sebejistá, se tu najednou při pohledu na všechny ty šťastné lidi kolem sebe cítí ztracená. Kdoví co čekala od své evropské cesty. Možná nějaký zázrak. Jenomže zázraky se už asi nedějí. Nebo že by přece jen?
První film, který britský režisér David Lean natáčel v zahraničí, stojí poněkud ve stínu jeho velkolepých pozdějších projektů, jakými byl např. Lawrence z Arábie nebo Doktor Živago. Přesto je příběh stárnoucí staré panny, jíž se v nádherném prostředí Benátek dostane alespoň kouska toho štěstí, po němž celý život toužila, dodnes, i po více než padesáti letech od svého vzniku, víc než příjemnou podívanou. Nespornou zásluhu na tom má především Katharine Hepburnová, která dokázala své Jane vtisknout všechnu zranitelnost osamělé bytosti, skrývající se pod slupkou zdánlivé životní vyrovnanosti, spokojenosti a nezávislosti. Získala za ni také nominaci na Oskara, společně s Davidem Leanem, nominovaným za režii. A pak jsou tu pochopitelně Benátky, úžasné město, pro jehož propagaci asi Lean udělal svým filmem víc než kdokoli před ním. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (49)

Agatha 

všechny recenze uživatele

Lépe než uživatel sportovec to vyjádřit nedovedu, takže se nebudu opakovat. Tento film má v sobě něco nepopsatelného. Řekl bych to zjednodušeně tak, že prostě září... Jestli bych si měl někdy vybrat favorita ze všech romantických filmů, tak vedle Madisonských mostů by to byl právě tento. A přece jen budu kolegu citovat: "... film, který upoutává naši pozornost a natrvalo zaměstná naši paměť..." Protože tato věta je i z mého pohledu do nebe volající skutečnost. Dle mého jedna z nejlepších rolí Katharine Hepburn. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Pred projekciou som sa obával ĎALŠEJ emancipovanej Katharine a jej ĎALŠEJ emancipovanej roly, ale našťastie, výsledok ma potešil. Benátky sú nádherné miesto, takže vyniknú jak mestské exteriéry s množstvom bežných ľudí potulujúc sa navôkol, ako aj duch všednosti života a brilantný scenár. David Lean svojej ženskej kolegyni zamiešal do komplikovanosti postavy aj prvky (silnej) hanblivosti a (ľudskej) slabosti, čím výrazne boduje jeho typickými zbraňami : váhavosť-nerozhodnosť-tragika. Keď si to tak zoberiete, v len pomerne málo filmoch neuvidíte vraždu či smrť. Takže kvitujem na príjemne strávený (hoc dejovo bolestivý) čas. ()

Reklama

sportovec 

všechny recenze uživatele

Oč méně hodnocení a komentářů tento nezapomenutelný film zatím má, o to výstižněji je jimi charakterizován. Ač hollywoodský formou, je tento film o to živější a přitažlivější obsahem. Přerývaná láska, obvyklá v méně upjatém katolictví a kdysi mnohem obtížněji představitelnější v americkém puritánství, tu v hodnotovém světě dnes již vymřelé generace kvete naplno. Kulisa jednoho z nejkrásnějších měst světa, její laguny, kanály, ostrov, který je mořský jen slaností vod Jaderského moře, které ho obklopují, nezapomenutelná architektura města Seenissimy, jež na něm stojí více než tisíc let, byly ve své době jedním z prvních pozdravů znovu ustáleného a zakotveného míru (od války uplynulo sotva deset let). Psychologie postav, jednoznačná a nekomplikovaná ve svém protikladném směřování, ve skutečnosti v sobě zahrnuje vše rozporuplné a protiřečivé, co do naší doby patří. Ženství, zělesňované v mnoha rolích Katrin Hepburnovou, opakovaně imponuje prorostlostí citu i rozumu, schopností zůstat sama sebou i se odevzdat citu. Prchavost lásky, která se nevyhýbá ani střednímu věku, léto, které sice ještě naplno září, ale již není s to skrýt pavučiny svého babího epilogu, to je esence filmu, který upoutává naši pozornost a natrvalo zaměstná naši paměť. Bohužel vůbec ne naši dividitéku. Ale tak už to bývá. ()

Pavlínka9 

všechny recenze uživatele

Nesnáším italský film a vlastně i italské prostředí jako takové. Jen pro začátek. Líbí se mi, že vlastně nevíte o hlavní hrdince téměř nic - nevíte, zdali se vrací dom k manželovi, zdali je panna, zdali ji postihlo něco v poslední době neskutečně tragického. Vlastně ani nevíte, proč do té Itálie jede....Má to super nádech toho, že tam může být tolik variant a nevíte...A to je na tom zajímavé. Určitým způsobem jsem jí záviděla a ať jede poté do čehokoliv (od čeho víme), tak je šťastná.. ()

otík 

všechny recenze uživatele

Katherine Hepburn byla bezesporu úžasná žena a herečka. Bohužel v tomto filmu není co hrát. První polovina filmu je pouze vyplněna obrázky Benátek, v druhé polovině se nám hlavní hrdinka zamiluje, dá si pár polibků s milým a je konec. Opravdu nevím, čím by tento film mohl být slavný. Snad jen pohledy na Benátky, které mapuje neustále. Jenže o to já v romantickém filmu s takovou herečkou rozhodně nestojím. Jakýkoli náznak kouzla Prázdnin v Římě je jen zdánlivý. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (9)

  • Počet turistů v Benátkách po uvedení filmu do kina se zdvojnásobil. (Kulmon)
  • Natáčení v Itálii bylo podle režiséra Leana dražší hlavně kvůli tomu, že museli platit místním obchodníkům, jejichž zákazníci měli strach z kamer a štábu. (aniiicka)
  • Katharine Hepburn (Jane Hudson) vyjádřila ve své autobiografii obdiv k režiséru Leanovi a několikrát požádala o to, aby mohla být přítomna editování filmu, kde pozorovala režisérovu práci. Podle ní měl úžasný dar fotografického vidění a dokázal zachytit moment a pak záběr, kdy se v úzkých benátských ulicích objevilo slunce třeba jen na pár minut. (aniiicka)

Reklama

Reklama