Režie:
Miroslav KrobotKamera:
Jan ŠusterHudba:
Vladimír FranzHrají:
Ivan Trojan, Václav Neužil ml., Jaroslav Plesl, Martin Myšička, Hynek Čermák, Simona Babčáková, Lenka Krobotová, Miroslav Krobot, Klára Melíšková (více)Epizody(6)
Obsahy(1)
V režii Miroslava Krobota se v šestidílném televizním seriálu představí celé Dejvické divadlo. Tedy nejen všichni členové hereckého souboru, ale i ostatní zaměstnanci, příbuzní a přátelé. A všichni v něm budou hrát sami sebe... Vedení kdysi slavného a snad i kultovního Dejvického divadla je vystaveno nečekané a v podstatě existenční zkoušce. Tato kulturní instituce nezíská grant na svou činnost a je postavena do situace, kdy se musí v daleko větší míře starat sama o sebe, tedy sehnat peníze na svůj provoz a přitom neslevit ze svých uměleckých ambicí. Tak začíná šestidílný komediální seriál, jehož hlavním a jediným hrdinou je kolektiv Dejvického divadla, jehož existence neodvratně míří ke zkáze. Půjde o mystifikaci s prvky absurdního a černého humoru, který vychází z poetiky Dejvického divadla. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (234)
Herci divadla dokazují, že hrát opravdu umí a soubor si zřejmě vyhovuje i lidsky, v soukromí. Zvolené prostředky mě ale příliš neoslovily, stejně jako u Čtvrté hvězdy a Dabing street. Další seriál z dílny populárního divadla, kdy mám rád samostatné herce, neobdivuji ale jejich společné počiny. Tři a půl. ()
„Klári? Ty vibruješ!“ - „No, já vím, já to cítím. Už od rána.“ - „Ne, mobil ti vibruje!“ Jen krátce po bombě ze severozápadních Čech přichází další nálož humoru. Ale pokud někdo očekává druhý Most!, může narazit. Humor je tu totiž jiný a určený specifickému publiku, ne široké divácké obci (a je dobré mít i mírný přehled o členech, např. vědět, kdo je manžel Issové, jaký vztah má Melíšková k energiím atd.). Babčáková použila v souvislosti se Zkázou slova o „závěrečné dehonestaci a úplné ztrátě kultu“. No a „Dejvičáci“ si dělají srandu sami ze sebe, všeho co se týká divadla, a jdou často až na hranu (někdy i za ni). Prostor vyřádit se postupně dostávají všichni členové (vč. těch zákulisních). Vládne nadsázka, vyhrocenost, absurdní a černý humor. V 5. a hlavně 6. díle nabírají na síle i „dada“ prvky a Zkáza začne působit jako z jiné galaxie. Celý seriál celkově vzato geniální není, některé jeho části ovšem ano. Proto i přes hlušší místa rád nadhodnotím slabšími 5*. „Sedáváš tady často?“ - „Jo.“ - „Krmíš holuby?“ - „Jo.“ - „Žádný tu nejsou…“ - „No, to mě mrzí.“ ()
Asi není náhoda, že když se sejde partička vynikajících a nejen komediálních, ale i komických charakterů, musí kolem nich vznikat samé kvalitní dílo. A to je případ kolektivu Dejvického divadla. Umí si udělat srandu i sami ze sebe a to takovým způsobem, že nevíte, jestli je to ještě fikce nebo už ne. Navíc jsou strašně přirození a role jsou jim psané stoprocentně na tělo - ano, v tomto seriálu je to opravdu 100%. "A má se psát i orál?" "No raději pište i ten orál." Už dlouho se mi nestalo, že bych se u něčeho od srdce zasmál a tady se mi to povedlo hned několikrát. Pochvala jak prase. ()
Dejvické divadlo, které hraje samo sebe s herci i zaměstnanci pod svými skutečnými jmény ( palec nahoru za odvahu ze sebe udělat "něco" ) ve mystifikačním příběhu záchrany divadla. Humor je dobrá trefa do černého, herecké výkony na jednotku s hvězdičkou, některé scény navodí křeče ze smíchu, ale celkový dojem je, že mi k dokonalosti něco chybělo a pár scén se nepovedlo. ()
Zpět od pasivních ztracenců k činorodým šílencům, od lhostejných k těm, kdo milují až příliš. Na ose mezi seriály Hrdinové seriálu se snaží zachránit své milované divadlo za každou cenu, všemi prostředky, ať už mají zpívat nové songy Evy s Vaškem, štěkat v kostýmu Žeryka, zkoušet pod vlivem hypnózy, shánět bizarní přivýdělky nebo prodávat důchodcům předražené hrnce. Přitom řeší ještě vzájemné vztahy i flámy, hromadnou nákazu AIDS, záhadné zmizení nemilosrdného recenzenta či ještě záhadnější zápach, který se divadlem šíří. Pointy zásadně směřují proti důstojnosti, vážnosti, poctám, mramoru. Oslavovaný, těžko však pojmenovatelný duch uznávaného souboru se raději přimkne ke Smradu, jak se jmenuje jedna z epizod, neboť navoněného sebeokouzlení se Dejvičtí bojí jako čert kříže. Zato v sebeironii se předhánějí tím více, že seriál v podstatě představuje vnitropodnikovou soutěž. Každý tu totiž hraje a mocně shazuje sám sebe, od hvězd typu Ivana Trojana, Hynka Čermáka, Jaroslava Plesla, Václava Neužila či Marthy Issové až po zaměstnance, rodiče, děti i psy. Nikdo nic nepředstírá. Se dvěma drobnými rámcovými výjimkami, úvodem na grantové komisi, která divadlu odmítne příspěvek, a náznakem pomocné ruky od „nejbohatšího Čecha“ naopak ve finále, se důsledně vyhýbá politice, aktivismu, komunální satiře. Neschovává se za vyšší umělecké cíle, nehoní se za společensky žádanými tématy. Ani sociální, potažmo romská otázka z Mostu!, ani uprchlíci versus mafiáni z druhé řady Rapla, ani varovná domobrana z filmu Úhoři mají nabito: nic takového se ve Zkáze nepěstuje. Naprosto jí stačí látka založená na oddanosti profesi, které sluší také rozumná metráž jednotlivých epizod a jako bonus vždy ukázka výtečného divadla. Třebaže umějí být neskutečně drastičtí, ze všech hrdinů vyzařuje, jak své malé potrhlé království milují – a jak upřímně mají své postavy rádi jejich autoři. Všeobecně pak odzbrojuje odvaha herců k sebevýprodeji od trapasů přes pomíjivost slávy po vyloženou hořkost. Třeba Trojan pyšnící se, že točí „Anděla trojku“, je pro mladé slečny neznámou nulou a pro kolegy pokrytecký svatoušek vyobcovaný ze stáda hříšníků nadávkou „Ty četnická humoresko!“. Sice i Zkáza vychrlí pořádnou nálož běžných vulgarit, ale její slovník obsahuje daleko vynalézavější kolekci jazykových hříček. Každý si tu projde sarkastickým očistcem pod vlastním jménem: Plesl coby „alkáč“, Trojan hrbící se před Skupovými dědici, Neužil konfrontovaný s prostitutkou, Issová posedlá kouzelnými kameny, raplovský hřebec Čermák, David Novotný během ponižujícího nákupu „bytelného“ kondomu, Simona Babčáková lačná po penězích, Martin Myšička sahající k cynickému vydírání penzistů i sám Krobot coby autor potupné zájezdové revue.Ale přitom neustálý balanc mezi vnější fasádou a vnitřním zmarem skýtá spoustu humoru od hororového přes existenciální až po vděčné hlášky typu „Vyplačte se mi do podprsenky. Tady žádná není.“ ()
Galerie (94)
Zajímavosti (16)
- V jednej zo scén má Pavel Šimčík oblečené tričko s logom seriálu Čtvrtá hvězda (2014). (GTS_PUNK)
- V seriálu si zahrála Klára Melíšková se svou dcerou Antonií. Martha Issová si zde zahrála společně se svými dcerami, Františkou a Emílií. Miroslav Krobot se zde objevil se svojí dcerou Lenkou Krobotovou a Tatiana Vilhelmová se svými syny Františkem, Cyrilem a Aloisem. (Duoscop)
Reklama