Reklama

Reklama

Rozum a cit

  • USA Sense and Sensibility (více)
Trailer

Obsahy(1)

Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (410)

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Hm, ne tak silně vizuálně podmanivé a herecky přitažlivé jako Pýcha a předsudek od Wrighta, ale rozhodně stále velmi nadprůměrně zrežírována další klasická romance od Austen. Sice mi trochu vadilo, jak moc se ty příběhy podobají, což samozřejmě vyplývá ze spisovatelčina lpění na pevně stanovených pravidlech a celkové výstavbě a žánru jejích románů, ale vše ostatní fungovalo skvěle. Ang Lee je stejně jako zminovaný Wright velký expert na krásné romantické scény a scenérie, takže se tady dožijete té pravé anglické mlhavé, deštivé atmosféry, pravé tvrdé anglické divočiny i věrohodného zobrazení tehdejší smetánky a různých intrik a pavučin, které mezi sebou všichni splétají. Herecké obsazení je, jak jsem už taky napsal, pro mně ne tak přitažlivé, ale Rickman a Laurie (v jedné z menších ale stále podstatných rolí, a dokonce se trochu i mohl chovat jako Dr. brilantní) jsou páni herci, a Grant je Grant, ten se pro takové role narodil. Takže film uběhl dostatečně rychle, nemůžu říct, že bych se na to chtěl někdy dívat znovu, ale ne kvůli tomu, že mně to zklamalo, jen kvůli tomu, že tenhle žánr pro mně není příliš chutný a přes všechny kvality je tu hodně dalších filmů, které sem neviděl a času je málo. A mezi nimi i další Leeho skvosty (až na pana zeleného, ten jen průměr) pěkné 4 ()

Agatha 

všechny recenze uživatele

Jednou jsem na to zadíval v televizi a už mě to nepustilo, pak ještě jednou v bez dabingu a nebylo co řešit, jasných 5*. Jane Austen sice není mojí knižní favoritkou, ale film se povedl náramě. Toho cajdáku tam není tolik a když už už se zdá, že se to převrátí do červené knihovny, tak to okoření ten pravý britský vtip nevtip. Herci jedna báseň, výprava a hudba taky. Nedávno jsem se po dlouhých odkladech dostal i k rozhlasové dramatizaci z roku 2001 a ta je (ač se to zdá nemožné) snad ještě lepší. ()

Reklama

Terva 

všechny recenze uživatele

Ocenění : Oscar 1995 - adaptovaný scénář; nominace: hlavní herečka (E. Thompson), vedlejší herečka (K. Winslet), kamera, kostýmy, hudba (drama), film. .....Zlaté glóby - film (drama), scénář; nominace: režie, hudba, herečka v dramatu (E. Thompson), vedlejší herečka (K. Winslet). .....BAFTA - film, hlavní herečka (E. Thompson), vedlejší herečka (K. Winslet); nominace: cena Anthonyho Asquitha za hudbu, kamera, kostýmy, masky, vedlejší herec (A. Rickman), vedlejší herečka (E. Spriggs), výprava, adaptovaný scénář, cena Davida Leana za režii. .....MFF Berlín - Zlatý medvěd. .....Boston Society of Film Critics Awards - režie, film, scénář. .....Broadcast Film Critics Association Awards - film, scénář. .....Evening Standard British Film Awards - herečka (K. Winslet), scénář. .....London Critics Circle Film Awards - scénář. .....Los Angeles Film Critics Association Awards - scénář. M.....National Board of Review - herečka (E. Thompson), režie, film. .....New York Film Critics Circle Awards - režie, scénář. .....Scénář : Emma Thompson (podle románu Jane Austen). .....Kamera : Michael Coulter. .....Hudba : Patrick Doyle. .....Hrají : Emma Thompson (Elinor Dashwoodová)....., .....Kate Winslet (Marianne Dashwoodová)....., ....Alan Rickman (plukovník Brandon)....., .....Hugh Grant (Edward Ferrars)....., .....Greg Wise (John Willoughby)....., ......Robert Hardy (Sir John Middleton). Kostýmy použité ve filmu se využívají dodnes v dalších filmech. CITÁT - Kéž by už přestalo pršet........... Délka: 136 minut ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Poznal to v té či oné míře prakticky každý - film má skvělé kritiky, festivalová uznání, nadšené komentáře fanoušků - a když ho konečně shlédnete, máte pocit, že jste obětí spiknutí a že to ostatní nemůžou myslet vážně. Nejsem sice typickým fanouškem romantických snímků, ale řadu z nich si přesto dokážu vychutnat. Rozum a cit k nim ale rozhodně řadit nemůžu. Problém není v hereckém obsazení, výkonech herců nebo v režijním pojetí a výpravě - ty jsou naopak vesměs vysoce profesionální. Problém je v samotné literární předloze. Přirovnávat tvorbu Jane Austenové k harlekýnkám je příliš laciné, její tvorba má přece jen vyšší ambice a výrazně lepší literární styl, nicméně její román je červená knihovna jako vyšitá, se vším negativním, co se na tenhle žánr váže. Dají se tam lehce vystopovat všechny používané typy, zápletky i nezbytný a lehce předvídatelný happyend. To všechno by se dalo ještě odpustit, kdyby autorka používala živý jazyk a své postavy zlidštila. Možná je problém zejména v kvalitě překladu a originál je přirozenější, ale z dialogů čišela umělost a šroubovanost, jaká se často nevidí, a postavy se blížily spíše svým karikaturám, takže jsem se ve chvílích horoucího vyznání kousal do rtů, abych smíchem neshodil dojemnost scény. Takhle se možná, ba pravděpodobně, lidé chovali na společenských dýcháncích a oficiálních příležitostech, ale v soukromí ani náhodou. Je to strašně nevěrohodné - celé to používání důsledně spisovného jazyka, velkých slov a myšlenek. Celkový dojem: 35 % za kostýmní velkolepě nasnímanou a zahranou nudu. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Nic proti Ang Lee, ale sakra jak mohl Taiwanec žijící v Americe natočit něco o čem bych řekl, že to bylo - so echt british? Tohle byla dokonalost sama. Jako by jste v té době Jane Austenové žili. Viktoriánská éra nebyl žídný med, pokud jste nepatřili k nejvyšší šlechtě. Příběh nás ale zavádí do rodiny té nižšší. Po smrti živitele rodiny a držitele věškerých financí pak pozůstavší byli dost závislí na dědické závěti a výči roční renty, kterou měli po určitou dobu dostávat. Navíc tehdejší život šlechty byl neskutečně složitý díky velmi kompliované etiketě, kterou když jste nedodržovali, tak s vámi byl ve společnosti ámen. Velmi jednoduché a očividné věci se tak nedali vůbec říci ani nazančit díky čemuž došlo k nejednomu endorozumění a i tragédii. ženy to v tomto společenském uspořádání, které řídili muži měli obzvláště těžké. Prakticky mohly jen sedět doma, vyšívat, hrát na harmonia a shánět jakýkoliv nový drb ze společnosti kdo s kým a proč. Tady asi někde začla ta zuřivá touha žen po tom aby mohli řídit firmy, jezdit s tanky a bagry.  A aby toho nebylo málo tak pro změnu chlapi taky mohli rodit, být na mateřské a vůbec dělat všechny ty donedávna čistě ženské práce a úkony. Místa ve filmu byla vybrána dokonale a i když v těch kamenných  barácích an pobřeží asi byl neustále průvan a v zimě tam musela být kosa i když v každém pokoji hučel krb, okamžitě bych se tam doživotně odstěhoval. Prostě nádhera. Pokud nám úděl rodiny Dashwoodových připadá složitý  a je nám líto, že nemají do čaje cukr a mohou si dovolit jen sva služebné, pak bych připomenul život prostých lidí tehdy. Tam to ještě bylo o několik levelů dál. Ano to je ta doba, dky hladové dítě někde ukradlo kus chleba a byla za tojízdenka do nové kolonie jménem Australia bez zpáteční jízdenky. Vždycky jsme měl rád kate Winslet, ale tady veškerou pozornost na sebe strhává nádherná Emma Thompson. Já být plukovníkem, tak Shakespeara čtu jiné dámě! :-) . Nádherné, dokonalé! Doporučuji vidět. Dávám za 5 šálků čaje. * * * * * ()

Galerie (74)

Zajímavosti (75)

  • Alan Rickman (Colonel Brandon) si ve svém deníkovém záznamu k premiéře Rozumu a citu zapsal: „21. února 1995: 18:45 jsme na cestě do kina Curzor Mayfair na premiéru Rozumu a citu, což je dobré rozptýlení od narozenin... Staří přátelé v nových šatech, fronta na prince Charlese (řeknu mu, že mou roli měl hrát on) a jdeme do sálu. Příšerný zvuk, ale kromě střihů je to nádherné dílo.“ (Nach)
  • Dvanásťročná Emilie François v role Margaret Dashwoodovej bola jednou z posledných osôb obsadených vo filme, pričom nemala vôbec žiadne herecké skúsenosti. Emma Thompson ju ale chválila: „Emilie má prirodzenú rýchlu inteligenciu, ktorá informuje o každom pohybe – vytvára v nás všetkých spontánnosť už len tým, že je tam.“ (Arsenal83)

Související novinky

Zemřel herec Tom Wilkinson

Zemřel herec Tom Wilkinson

30.12.2023

V posledních hodinách roku 2023 bohužel přichází smutné zprávy z Velké Británie. V sobotu 30. prosince totiž filmový svět ve věku pětasedmdesáti let náhle opustil anglický herec nominovaný na dvě… (více)

Zemřel Alan Rickman

Zemřel Alan Rickman

14.01.2016

V 69 letech nás dnes opustil Severus Snape a Hans Gruber, tedy legendární britský herec Alan Rickman. Hvězda Harryho Pottera a Smrtonosné pasti podlehla rakovině, zanechala po sobě však bohatou… (více)

Hollywoodští skladatelé v Praze

Hollywoodští skladatelé v Praze

18.04.2015

Hned několik světových premiér obohatí program 4. ročníku festivalu Film Music Prague. V rámci koncertu s názvem Hudba Hollywoodu zazní 23. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina hudební ukázka z… (více)

Reklama

Reklama