Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (410)
Perfektní adaptace knihy Jane Austinové se skvělým hereckým obsazením. Mužské herecké trio je sice poněkud ve stínu hlavních hrdinek ( Skvělá Emma Thompsonová a bezchybná Kate Winsletová ), nicméně Alan Rickman, Hugh Grant a v maličké roli se krčící a přitom vyčnívající Hugh Laurie dodávají příběhu kombinaci charismatu a humoru. ()
Snímek jsem viděla už před časem a tehdy se mi celkem líbil, tuto skutečnost musím po čerstvém zhlédnutí přehodnotit, vysvětlení pro tehdejší úspěch nemám, snad, že jsem v té době viděla ještě nezáživnější filmy. Nejsem čtenářka Jane Austenové, ale po "Pýše a předsudku" mě předloha dost lákala, teď mě docela přešla chuť. Nekonečné sledování nudné Thompsonové, která v sobě neměla kapku života, hysterické Winsletové, unylé matky a hrozných konvencí té doby mě nebavilo, milostná vzplanutí naprosto mimo, ovšem při výběru typu herců jsem opravdu nemohla čekat nějaké jiskření. Zde je ten hlavní rozdíl mezi předlohou a adaptací, při četbě je důležitým spolutvůrcem zážitku vaše fantazie a představivost, tedy, když má být Edward Ferars upjatý a škrobený, rozhodně ho nebudete vidět jako člověka, který si v noci nepěkně přeležel krční páteř, k tomu má silnou angínu a pokud chce usednout, je tu podezření na ústřel či na plné gatě. Taky nechápu, na jakém podkladě se mladé ženy domnívaly, že budou co nevidět požádány o ruku a jak přišly na to, že je dotyčný horoucně miluje? Z náznaků, pohledů, doteků???? No já bych se teda nedovtípila! Nejspíš proto, že se nic takového nekonalo, navíc jejich hloupá odevzdanost osudu a přizpůsobení se pravidlům určovaných muži mě vůbec nebere, přiznávám, že nejsem dvakrát romantická, to však nemůže změnit pocit víceméně ztracených dvou hodin a nemyslím, že je na vině předloha. ()
Výborný scénář a skvělá režie. Základní předpoklad pro dobrý film je zde splněn vrchovatě. Dokonale vykreslená atmosféra staré Anglie a vztahů mezi lidmi v té době s důrazem na osudovou lásku. Kdo je příznivec romantických filmů s vynikajícími hereckými výkony, tak tady si přijde na své. Celá plejáda anglických herců spolu se jménem režiséra je zárukou hlubokého zážitku.... Těžko tady někoho vyzdvihnout, ale kdybych musel, pak určitě výkon Alana Rickmana. Skvělý film ! ()
-"For there is nothing lost but may be found if sought." Tak ve svém současném rozpoložení zjišťuji, že mě velmi silně uráží, jakým způsobem tenhle film definuje rozum a cit, respektive co to znamená být rozumná a co citlivá. V tomto případě nemůžu srovnávat s knížkou, protože jsem ji nečetla, ale občas opravdu nemůžu pochopit, co to ta Emma napsala a co tím zamýšlela, co zůstalo z původní předlohy, co mělo být moderní interpretací a co jí možná v době vzniku filmu bylo, ale dnes po dvaceti letech už není. Navzdory tomu definování v názvu mi postava Kate Winslet připadala extrémně necitelná, zejména co se týče chování ke své sestře. Hugh Grant se mi do kostýmní role příliš nehodí, Hugh Laurie byl zase překvapivě trefný (a srdíčkový), a při zraněném úsměvu Alana Rickmana mi padaly slzičky - ačkoliv nemůžu skousnout, že poslední záběr filmu je na něj rozhazujícího peníze do davu. Docela mi nesedělo trvání filmu v porovnání s tím, jak neosobní mi od svých tvůrců připadal. Já Anga Leeho (tedy jeho filmy) zkrátka nemám příliš ráda, tohle prostě vypadá jako výtvor najatého nezainvestovaného režiséra a klidně by jím mohl být kdokoliv jiný. Možná i proto vyznívá to poselství tak jalové. ()
Ano, svoje kuzlo to ma a sledovat tento film v roku 2007 tiez, rozoznavanim v obsadeni napr. Hugh Laurieho (Dr. House) ci ja napriklad hned 3 hercov objavujucich sa aj v Potterovskej serii (ktovie, kolkych objavili vacsi fanuskovia:) ). Vykony vsetkych zucastenych, at uz pred kamerou ci mimo nej pekne, ale... na vyse 2 hodiny skutocne potrebujem vacsiu iskru zivota ci humoru a neskutocne mi celu dobu prekazal vek ustrednych dvojich. Chlapcensky vyzerajuci Grant bez krku s vtedy 36 rocnou Thompson ako slecnou stale vhodnou na vydaj a Rickman citajuci basnicku Winslet, aj ked na tu dobu azda s beznym niekolkokrizikovym vekovym odstupom mi jednoducho nedovolili uzit si akukolvek romantiku ci doveru v ich vztahy. ()
Galerie (74)
Zajímavosti (75)
- Producentka Lindsay Doran najala pre tento film režiséra Ang Leeho, pretože sa jej páčila jeho práca na filme Svadobná hostina z roku 1993 a pretože Doran verila, že pomôže filmu osloviť širšie publikum. (Arsenal83)
- V roce 1810 mluví Edward Ferrars (Hugh Grant) o městě Vladivostok, které bylo založeno až v roce 1860. (hansel97)
- Miminko, které drží pan Palmer (Hugh Laurie), má pod historickým oblečením viditelnou novodobou plenku. (hansel97)
Reklama