Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (410)
Knížky Jane Austenové nemám rád, párkrát jsem ji zkoušel, ale pokaždé mě její díla začala po deseti stránkách neskutečně štvát. Nevím proč, ale filmové adaptace jejích děl se mi až na výjimky líbí vždy. Rozum a cit rozehrává velice pomalé příběhy - místy až bez děje - tří a více rodin z Anglie 19. století. Příběhy, které chytí za srdce a i díky hlavním představitelům si divák vychutná celých 131 minut příkladů správného herectví. Emma Thompson hraje nadpozemské divadlo, kterému zdatně sekundují mladičká Kate Winslet, výborný Alan Rickman, vždy stejně okouzlující Hugh Grant a v neposlední řadě mladší verze doktora House. Hugh Laurie snad v Gregorym vážně našel vyhledávanou roli svého života. Ang Lee je výborným vypravěčem a dokazuje, že u jeho filmů se člověk snad nikdy nudit nebude. ()
Výborný scénář a skvělá režie. Základní předpoklad pro dobrý film je zde splněn vrchovatě. Dokonale vykreslená atmosféra staré Anglie a vztahů mezi lidmi v té době s důrazem na osudovou lásku. Kdo je příznivec romantických filmů s vynikajícími hereckými výkony, tak tady si přijde na své. Celá plejáda anglických herců spolu se jménem režiséra je zárukou hlubokého zážitku.... Těžko tady někoho vyzdvihnout, ale kdybych musel, pak určitě výkon Alana Rickmana. Skvělý film ! ()
Tento film bol pre mňa jedna veľká nuda. mal som veľakrát nutkanie, aby som ho nedopozeral .... V prvom rade znova opakujem, že mám miernu antipatiu ku kostýmovým filmom , zobrazujúcim XIX. storočie. No v tejto dialógovej "divadelnej hre" ma neupútalo nič, akurát to, že casting bol výborný. Emma Thompson ako utiahnutá stará panna, Alan Rickman so svojou bolestínskou vizážou, Hugh Grant ako nesmelý a nevyrovnaný lámač sŕdc a uplakaná a láskou sklamaná Kate Winslet ... K tomu množstvo prázdnych dialógov, ukričaných vidieckých paničiek a nafúkaných veľkomestských buržujov .... ()
Krásny film s veľkým srdcom. Tradične vynikajúci herci, mne osobne učarovala vzbrklá a sentimentálna Marianne v podaní Kate Winslet, priam bláznivo túžiaca po osudovej láske, schopná pre svoj cit prevrátiť sebe i ostatným život naruby. A v dokonalom kontraste racionálna Emma Thompson kladúca dôraz na rozvážnosť a úsečnosť. Staré Anglicko podtrhnuté predsudkami a konzervatívcami, ktorí sa vyžívajú v každom spoločenskom škandále - obvzlášť scéna na plese je ukážková! Úžasné kostýmy, ktoré vo mne oživujú túžbu aspoň pár hodín prežiť v dobách romantizmu a zabudnúť na toto dnešné moderné a jednotvárne spoločenstvo. Predloha Jane Austen sa mi do rúk ešte nedostala, no dúfam, že ma obšťastní takou istou dávkou melanchólie ako aj film. Nádhera. ()
Expresivní Rozum a cit potřebuje rozum a cit pro úplné pochopení a vychutnání. Jsem si vědom velkého kvanta pozitiv (citlivá režie, nádherná hudba, skvělí herci a nadupaný scénář) ale takovou porci hluchých míst, aby divák pohledal! To je jediný a zároveň největší zápor, který mi zkrátka nedovoluje jít s hodnocením výše. Je také možné, že romanticko-historické filmy nejsou pro mě, soudě podle Valmonta a Pýchy a předsudku. Snad mě Ang Lee ohromí něčím jiným. ()
Galerie (74)
Zajímavosti (75)
- Imelda Staunton a Hugh Laurie si v minulosti už zahrali manželský pár, a to vo filme Petrovi přátelé (1992). (Arsenal83)
- Pre roly Elinor (Emma Thompson) a Marianne (Kate Winslet) boli zvažované tiež sestry Natasha a Joel Richardsonové. (Arsenal83)
- Nielen Emma Thompson, ale aj jej sestra Sophie Thompson sa na natáčaní tohto filmu stretla so svojimi budúcim manželom. U Emmy to bol Greg Wise a u Sophie Richard Lumsden. (Arsenal83)
Reklama