Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (410)
Klasická Austenovská romantika v excelentním britském podání. Skvělý scénář, který vyšel z pera Emmy Thompson a prvotřídní obsazení britské herecké špičky. Mladinká Kate Winslet, okouzlující Alan Rickman coby galantní, šarmantní a poctivý plukovník Brandon a malá rolička Hugh Laurieho coby sarkastického Mr. Palmera. Jakoby se v této roli již ozývalo vzdálené volání jeho geniálního Dr. House. Fenomenální je rovněž několika sekundové setkání Hugha a Alana, stojících vedle sebe ve scéně s plačícím dítětem. Legends come together:) No, a scéna, kde Alan přichází do místnosti, kde Kate Winslet hraje na klavír a pasáž, kde jí předčítá z knihy... ach jo:) Ten jeho charakter je dokonalý. A i kdyby takový muž nikde neexistoval, tak existuje alespoň v podání pana Rickmana:) ()
Film natočený a zahraný s nádhernou lehkostí, zábavou, přesto plný citu a lásky. Narozdíl od spousty jiných filmů na podobné téma nenudí, každý si v něm může najít svojí oblíbenou postavu (u mě vítězí plukovník Alana Rickmana a také Emma Thompson - i když i většina ostatních má hodně do sebe). Navíc povedený scénář nepatří ani náhodou do červené knihovny (nemůžu srovnávat s předlohou, kterou jsem nečetla), příjemná je i ostatní stránka filmu - od kamery po hudbu... Prostě moc příjemná podívaná. ()
Vlastně jsem nenašel chybu. Výborný scénář, herecké výkony, režie… Kdybych hodnotil čistě podle rozumu tak by hodnocení muselo být vyšší, ale bezchybná řemeslná stránka není vše. Na moje city to prostě tentokrát nezapůsobilo. Narozdíl od Pýchy a předsudku, kde jsem byl úplně ztracen a jen se kochal tou všudypřítomnou nádherou, Rozum a cit na mě působil pouze jako předem důkladně promyšlená a vypočítaná inteligentní telenovela z 19. století. ()
Filmové adaptace knih Jane Austenové budou nudné snad i kdyby je točil James Cameron podle scénáře Kevina Smithe a s Jasonem Stathamem v hlavní roli. Jinak řečeno - Rozum a cit je zatím první film Anga Lee, který mě zklamal a nebavil. Ale myslím, že pan režisér (stejně jako výstavní herecká sestava, výprava, hudba atd.) je v tom nevinně, jak už jsem v podstatě naznačil první větou svého komentáře. Možná jsem buran, ale mě prostě tyhle honosné telenovely z Anglie 19. století (ačkoli jsou snad vždy od áčkových tvůrců a formálně jim nelze nic vytknout) nedokážou skutečně oslovit a chytit za srdce. Bohužel. Alibistických 60 % od člověka, kterému tento snímek zcela jistě nebyl směřován... ()
Tak nějak sem nepochopil, o čem to teda vlastně bylo? Jednotlivé epizodky mají hlubší smysl samy o sobě, než v cekovém kontextu. Jinak velice zdlouhavé, rozvláčné... Herecky ovšem fantastické. Emma Thompsonová ja skvostná, Kate winslett je taky výborná, ale vrcholem jsou všechny mužské role. Grantem a Rickmanem počínaje, a tím hubeným chlapíkem, co pronáší jen několika slovná, cinická konstatování konče. ale jako celek... silné zklamání ()
Galerie (74)
Zajímavosti (75)
- Priehľadné bodkované mušelínové šaty, ktoré mala Kate Winslet (Marianne Dashwood) na sebe počas bowlingovej scény v Barton Parku, je rovnaký kostým, aký mala Charity Wakefield (Marianne Dashwood) v Norland Park vo filme Rozum a cit z roku 2008. (Arsenal83)
- Podľa Emmy Thompson Lee "prišiel na natáčanie s celým filmom v hlave". Namiesto toho, aby sa sústredil na dobové detaily, chcel len to, aby sa film sústredil na vyrozprávanie dobrého príbehu. (Arsenal83)
- Dom používaný ako miesto natáčania pre chatu Dashwoodovcov v Devone takmer presne zodpovedá popisu Jane Austenovej v románe, má dve izby s rozlohou 16 stôp štvorcových na oboch stranách centrálnej haly, každá so širokými oknami do prednej záhrady a schodiskom do zadnej časti s niekoľkými odbočkami v hornej galérii. Po ľavej časti domu sa úmyselne nerobilo veľa scén - nachádza sa tam totiž moderná príjazdová cesta, garáž a elektrické káble. (Arsenal83)
Reklama