Režie:
Ang LeeScénář:
Emma ThompsonKamera:
Michael CoulterHudba:
Patrick DoyleHrají:
Emma Thompson, Alan Rickman, Kate Winslet, Hugh Grant, James Fleet, Harriet Walter, Gemma Jones, Elizabeth Spriggs, Robert Hardy, Greg Wise, Imelda Staunton (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Anglie Jane Austenové, Anglie konce 18. století, Anglie se svými tradicemi, společenskými třídami a neporušitelnými pravidly. Dívky z dobrých rodin měly před sebou jasně narýsovanou budoucnost: dobře se vdát a být svým manželům tichou a věrnou oporou. Pokud ovšem to dobré jméno bylo jejich jediným majetkem, jediným věnem, nebyla ta budoucnost ani zdaleka tak jistá a přímočará. Což mají brzy poznat i Elinor i Marianna, které musí – i se svou matkou a nejmladší Margaret – po otcově smrti opustit rodinné sídlo, jež podle zákona připadne prvorozenému synovi z prvního manželství. Elinor a Marianna se od sebe liší tak, jak se vůbec dvě dcery jedné matky lišit mohou. Rozumové, společenské a disciplinované Elinor schází vášnivá citovost, mladší Marianna má naopak dost upřímných citů, ale nedokáže se ubránit prudkým výlevům vášní. Obě však musí dozrát, obě musí pro svůj další život najít rovnováhu mezi rozumem a citem… Román Jane Austenové "Elinor a Marianne" byl (v první osobě a v dopisech) napsán v r. 1795 poté, co se Austenová zamilovala do Thomase Lefroye, irského právníka, který byl v rodině na návštěvě. (Vztah – jak typické pro tehdejší dobu! – přerušili rodiče, protože živobytí mladého muže záviselo na dobré vůli příbuzných). Později jej autorka přepracovala na vyprávění ve třetí osobě a s dialogy, publikován byl ale až v r. 1811 pod názvem "Rozum a cit". Scénář je autorským debutem herečky Emmy Thompsonové, která za něj získala Oscara, Zlatý glóbus i Cenu newyorských a losangelských filmových kritiků. Režie byla svěřenu tchajwanskému režisérovi Ang Leeovi, který za film získal Zlatého medvěda na Berlínském filmovém festivalu. Kromě toho získal film i jednotliví jeho tvůrci řadu dalších mezinárodních ocenění. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (409)
Nic proti Ang Lee, ale sakra jak mohl Taiwanec žijící v Americe natočit něco o čem bych řekl, že to bylo - so echt british? Tohle byla dokonalost sama. Jako by jste v té době Jane Austenové žili. Viktoriánská éra nebyl žídný med, pokud jste nepatřili k nejvyšší šlechtě. Příběh nás ale zavádí do rodiny té nižšší. Po smrti živitele rodiny a držitele věškerých financí pak pozůstavší byli dost závislí na dědické závěti a výči roční renty, kterou měli po určitou dobu dostávat. Navíc tehdejší život šlechty byl neskutečně složitý díky velmi kompliované etiketě, kterou když jste nedodržovali, tak s vámi byl ve společnosti ámen. Velmi jednoduché a očividné věci se tak nedali vůbec říci ani nazančit díky čemuž došlo k nejednomu endorozumění a i tragédii. ženy to v tomto společenském uspořádání, které řídili muži měli obzvláště těžké. Prakticky mohly jen sedět doma, vyšívat, hrát na harmonia a shánět jakýkoliv nový drb ze společnosti kdo s kým a proč. Tady asi někde začla ta zuřivá touha žen po tom aby mohli řídit firmy, jezdit s tanky a bagry. A aby toho nebylo málo tak pro změnu chlapi taky mohli rodit, být na mateřské a vůbec dělat všechny ty donedávna čistě ženské práce a úkony. Místa ve filmu byla vybrána dokonale a i když v těch kamenných barácích an pobřeží asi byl neustále průvan a v zimě tam musela být kosa i když v každém pokoji hučel krb, okamžitě bych se tam doživotně odstěhoval. Prostě nádhera. Pokud nám úděl rodiny Dashwoodových připadá složitý a je nám líto, že nemají do čaje cukr a mohou si dovolit jen sva služebné, pak bych připomenul život prostých lidí tehdy. Tam to ještě bylo o několik levelů dál. Ano to je ta doba, dky hladové dítě někde ukradlo kus chleba a byla za tojízdenka do nové kolonie jménem Australia bez zpáteční jízdenky. Vždycky jsme měl rád kate Winslet, ale tady veškerou pozornost na sebe strhává nádherná Emma Thompson. Já být plukovníkem, tak Shakespeara čtu jiné dámě! :-) . Nádherné, dokonalé! Doporučuji vidět. Dávám za 5 šálků čaje. * * * * * ()
Jednou jsem na to zadíval v televizi a už mě to nepustilo, pak ještě jednou v bez dabingu a nebylo co řešit, jasných 5*. Jane Austen sice není mojí knižní favoritkou, ale film se povedl náramě. Toho cajdáku tam není tolik a když už už se zdá, že se to převrátí do červené knihovny, tak to okoření ten pravý britský vtip nevtip. Herci jedna báseň, výprava a hudba taky. Nedávno jsem se po dlouhých odkladech dostal i k rozhlasové dramatizaci z roku 2001 a ta je (ač se to zdá nemožné) snad ještě lepší. ()
Zatímco Pýcha a Předsudek mě dojal a rozesmál, tak Rozum a Cit "jen" dojal. Neberte si to osobně, Pýcha a Předsudek mi je opravdu blízký film a Rozum a Cit je bezesporu krásným filmem..jen nejsem ženou. Ač tedy mi jsou strasti hlavních postav trochu cizí a místama mě spíš nervózně rozesmívaly než nechaly v pláči, tak musím uznat, že Ang Lee film procítil s až nadpřirozenou úctou, opatrností a láskou. Trio Emma Thompson, Kate Winselt a Alan Rickman vede výborný scénář k vrcholovému hereckému umění, před kterým musím jen smeknout. Pobavila mě i drobná, za to trošku zbytečná role Hugha Laurieho, která jakoby naznačovala jeho budoucnost. Právě kvůli pro mě chybějícího a důležitého humoru a trošku překotného finále nemůžu Rozum a Cit hodnotit před Wrightovovým počinem, nic to nemění na tom, že jsem si to z celého srdce užil. ()
Upřímně řečeno, netuším, co to do mne vjelo, že jsem vůbec pomyslel na to si takovýhle film pustit. Naděje na úspěch byly mizivé, jak se ostatně posléze (ani ne tak posléze, jako spíš hned) potvrdilo. Zůstávám tak nadále věrný názoru, že točení dobových romantických dramat je plýtvání celuloidem, kterému by se talentovaní tvůrci měli obloukem vyhýbat. ()
Velkolepá inscenace veleznámého romantické díla z ruky Jane Austenové je ukázkovým příkladem elegantního skloubení neuvěřitelných hereckých výkonů, propracovaného scénáře a důvěryhodného audiovizuálního ztvárnění. Z celého díla na mě sálala kouzelná britská atmosféra, od dobových kostýmů, přes stará panství, až po typicky deštivé počasí. Nutno vyzdvihnout mladičkou Kate Winslet, sympatickou Emmu Thompson a příjemně otravnou Elizabeth Spriggs. Zkrátka tento snímek je absolutně mým šálkem kávy ve všech směrech a splnil má očekávání na výbornou. ()
Galerie (74)
Zajímavosti (75)
- Emma Thompson k obsadeniu Hugha Laurieho povedala: "Nie je nikto [iný] na planéte, kto by dokázal tak dokonale zachytiť rozčarovanie a vykúpenie pána Palmera a urobiť to ešte aj vtipným." (Arsenal83)
- Dvanásťročná Emilie François v role Margaret Dashwoodovej bola jednou z posledných osôb obsadených vo filme, pričom nemala vôbec žiadne herecké skúsenosti. Emma Thompson ju ale chválila: „Emilie má prirodzenú rýchlu inteligenciu, ktorá informuje o každom pohybe – vytvára v nás všetkých spontánnosť už len tým, že je tam.“ (Arsenal83)
- Postava Edwarda bola napísaná špeciálne pre Hugha Granta, ktorý súhlasil s účasťou vo filme napriek nízkemu platu s relatívne malým rozpočtom filmu. (Arsenal83)
Reklama