Režie:
Spike LeeKamera:
Sayeed Malik HassanHudba:
Terence BlanchardHrají:
Harvey Keitel, John Turturro, Delroy Lindo, Mekhi Phifer, Isaiah Washington, Keith David, Peewee Love, Regina Taylor, Thomas Jefferson Byrd, Sticky Fingaz (více)VOD (1)
Obsahy(2)
„Clocker” je dealer, který prodává drogy čtyřiadvacet hodin denně a Strike (Mekhi Phifer) patří k těm, co na ulici opravdu tvrdě makají. Jenže časy se mění a změnily se i pro něho. Když mu místní šéf (Delroy Lindo) dá tip na to, jak se dostat nahoru, skončí jeho protivník v márnici a Strike zjišťuje, že se ocitl mezi mlýnskými kameny v podobě dvou detektivů. Jedním je Mazilli (John Turturro — Otázky a odpovědi, Hrdinové mého dětství), který prahne jen po snadně vydělaných penězích. Ten druhý (Harvey Keitel — Piano, Mladí Američané) hledá něco, co lze najít mnohem obtížněji — pravdu. A když se ukáže, že se Strikeův bratr přiznal k vraždě, Rocco si nedá pokoj, dokud se neujistí, že za mříže dostal toho pravého. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Recenze (57)
Spike Lee je solidní režisér, ale strašně často si ve filmech omýlá černošskou kulturu, zvyky a hlavně muziku, kterou já teda nedokážu vystát. Zde je ještě toho nejvíc undergroundového ražení stejně jako celý film. Ten je zase klasicky o drogových dealerech, o zlých hoších a o tom, jak se to v životě dá snadno posrat a je těžké se z toho vyhrabat. Nic moc. ()
Strašne uťahaná, sociálna krimi dráma z Brooklynu s nesympatickým hlavným hrdinom, ktorý pil nejakú čokoládová sračku v jednom kuse, a s otravným Harvey Keitelom v hlavnej úlohe, ktorá sa ku koncu zdala, že snád nikdy neskončí! Tu niet postavy, ku ktorej by som cítil akúkoľvek náklonnosť či náznak sympatie. A tiež nechápem, že John Torturro je tu spomenutý v hlavnej úlohe, ked sa na place ukáže tak desať minút (max.) dokopy!? ()
Velice pozoruhodná a zdařilá sonda do života uvnitř černošské čtvrti. Je vidět, že Spike své dětství prožil v Brooklynu. Člověk jeho film pozná na první pohled, jeho rukopis je nezaměnitelný. Když k tomu připočteme výborné herecké výkony v čele s Harveym Keitelem jsme svědky hodně zdařilého snímku. ()
Drogy, dealeři, vraždy, policajti... celkem tradiční drama z černošské komunity, které zdobí dvě věci: Leeova výborná režie, lehce si pohrávající s videoklipovou estetikou, a zajímavé postavy, které většinou nejsou ani "černé" ani "bílé" (barva kůže tu nic neřeší). A celému tomu vládne Harvey Keitel v roli tu nas*aného, tu otcovsky výchovného detektiva. Moc gut. ()
Clocker (slangový výraz): low level drug dealer, který pracuje („clockuje“) 24 hodin denně. Spiker (též slangový výraz): bojovník za práva barevných. ____ Největším americkým problémem je, vždycky byla (od chvíle, kdy jsme vystoupili z lodi) a vždycky bude rasa. Toliko Spike Lee. Popravdě se mu ani nedivím. Vskutku existují klasikové rasismu, kteří jsou s to načrtnout černocha s odulými rty, placatým širokým nosem, většíma ušima a zlovolnýma očima, z kterých číší lačnost, chlípnost a úskočný pigment. Po této stránce stačí uvést třeba Ludwiga Clausse, který dělí lidi na kulovité, parabolické, pyramidální a polygonální. Jen se divák musí srovnat s tím, že se Spike ve svých filmech nepokouší o subjektivní komentář k ději, který tu přece jen byl, ale bojuje za rasovou rovnoprávnost a pronáší obecné ideje, k nimž konstruuje děj až druhotně jako záminku. Z téhož důvodu ví divák po celý čas příběhu více než postavy, aniž to jakkoliv vadí; protože Clockers nejsou thrillerem, ani detektivkou, kde se musí uvážlivě promýšlet dávkování informací mezi postavy a diváky, ale důsledným propojením kinematografie s Black Panther Party a Amnesty International. Pokud se tedy na konci filmu ukáže vypravěč mírně nespolehlivým v otázce, kdo zabil Darryla Adamse, skutečnost je taková, že nespolehlivé jsou pouze postavy, skrz které nám je vyprávěno – to je postihla pod náporem bílých schizofrenie a už ani nevědí, čí jsou. V přesně nastaveným a odzkoušeným hierarchickým žebříčku vyjebává v ghetu každý s tím pod sebou a je vyjebáván tím nad ním. Je to jako domino, přičemž Spike se táže po tom, kdo uvádí do chodu první kostku (samozřejmě pro nás má připravenou odpověď – jsou to běloši v čele s Johnem Turturroem), takže i když se Spike věnuje převážně oněm padajícím kostkám, které ve filmu zastupuje černošský gheto - tzv. melting pot v melting plotu - se svými mikro příběhy, navrací se neustále k původní otázce, k původní příčině toho všeho. Jako detektiv propátrává a čenichá, kdo uvedl domino do chodu. Detektiv se převtělil z postav do osoby režiséra – odtud důvod, proč nejsou Clockers ani thrillerem, ani detektivkou. ()
Galerie (50)
Photo © Universal Pictures
![Hra se smrtí - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/871/159871413_bfc7a2.jpg)
Zajímavosti (10)
- Slovo "fuck" ve filmu zazní 185krát, což je 1,44krát za 1 minutu. (Dixxx)
- Dělník u obou vražd, říkající Harveymu Keitelovi jména obětí, je sám režisér Spike Lee. (CliffLee)
- Robert de Niro měl hrát původně postavu Harveyho Keitela. Stejně jako Martin Scorsese přešel i on do jiného filmu - Casino. (c.tucker)
Reklama