Reklama

Reklama

Bluesová cesta černošského jazzmana stezkami slávy, lásky a bolesti. Výtečný jazzový a bluesový trumpetista Bleek Gilliam (Denzel Washington) vede vlastní kvintet v prestižním hudebním klubu. Ačkoli se zdá, že v profesionální rovině mu vše klape jak má, je pouze otázkou času, než si muzikantovo ego vybere svou daň nejen na něm samém, ale také na jeho nejbližších, slibně rozjetou kariéru nevyjímaje. Postupně začne narůstat napětí mezi Bleekem a temperamentním saxofonistou Čmoudem Hendersonem (Wesley Snipes). Trumpetistovi nepřidá ani podvojný milenecký život. Když se na to všechno navalí gamblerské nesnáze jeho hudebního manažera a přítele Obra (Spike Lee), na problémy je zaděláno. Sebevědomý Bleek začne ztrácet půdu pod nohama, možná ale díky tomu nalezne nový životní smysl… Podmanivě zpracované hudební drama natočil dle vlastního scénáře nejslavnější černošský režisér nezávislého amerického filmu Spike Lee (Jednej správně, Krvavé léto v New Yorku, 25. hodina, BlacKkKlansman), který si zde také zahrál roli prohnaného manažera. Jeho sestra, Joie Lee, si tu zase vystřihla roli svůdné Indigo Downesové. Zároveň se jedná o poslední Leeho snímek, k němuž složil filmovou hudbu jeho otec, Bill Lee. O samostatná hudební čísla v rytmu jazzu a blues se postaral kvartet Branforda Marsalise a trumpetista Terence Blanchard. Hlavní aktéři, Denzel Washington a Wesley Snipes, se proto museli naučit odezírat řemeslo od svých hudebních kolegů, což se jim podařilo na výbornou a „jejich” hudební čísla vypadají zcela přirozeně. Mý lepší blues obsahuje řadu odkazů ze sféry jazzu, funky a (rhytm &) blues, které hudební znalci jistě ocení, ať už se to týká Milese Davise, Johna Coltrana či Charlese Minguse. Snímek je věnován herci a komikovi Robinu Harrisovi, který si ve filmu zahrál roli svérázného stand-up baviče Tučňáka, a který zemřel nedlouho po natáčení. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (40)

Superpero 

všechny recenze uživatele

Zase paráda! Hudební čísla byla skvělá a dodávala filmu nezapomenutelný šmrnc. Právě díky dlouhým sólíčkům je ten film o něco delší, ale děj rozhodně nepřišel zkrátka. Zase jde o ten klasický propletenec více postav, které hrají obvyklí herci "raného" Spikea. Denzel Washington byl opravdu perfektní, což on je vždycky, ale mě zase nejvíc utkvěl Wesley Snipes. Hrozně se mi líbí tyhle jeho, perfektně zahrané, neakční role, když byl mladej. A dvojka John a Nicholas Turturrovic jsou tu prostě boží. Jediné co mi malinko drhlo je konečná část rok poté. Líbila se mi, ale přišlo mi, že tam malinko nepasovala. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Vzostup a pád jedného afroamerického egoistického ♪ muzikanta ♪ Bleeka Gilliama, ktorý zrejme potreboval dostať i poriadny citový výprask, aby sa vskutku vôbec spamätal, pričom jednu z väčších úloh následne stelesnil aj pán režisér v podaní Spikea Leeho, čo je zároveň azda i ten najväčší problém, aký sa naprieč týmto hudobným titulom napokon ponúkal, pretože tento autorský projekt akosi neustále preskakoval medzi hudbou na jednej strane [výborný Denzel Washington ako ústredný protagonista] a patologickým hráčstvom na strane druhej [otravujúci Spike Lee ako gamblerský manažér]; tým pádom som si ani teda nemohol nijako extra zvlášť zase poriadne vychutnávať práve iba túto hudobnú vložku v podobe ♫ jazzu & blues ♫, resp. zákulisie tohto hudobného telesa - jazzového kvintetu, kde si myslím sa ukrýval oveľa väčší potenciál; takýmto spôsobom sa náhle z čista jasna postupne vyparoval, ako povedzme nejaká ranná hmla pod brooklynským mostom, neďaleko ktorého bolo v podstate situované i toto chaotickejšie sprostredkované dianie, plné naprosto prebytočných pasáží, vrátane obidvoch ženských postáv - akýchsi sexi súperiek - Indigo a Clarke. Pokým som sa ešte aspoňže zdržiaval s muzikantskými postavami vo vnútorných priestoroch nočného klubu, kde sa rovnako tiež riešilo i "vykorisťovanie" týchto muzikantov zo strany židovských obchodníkov, tak vtedy bola scéna doslova už miestami totálne tlakovo neudržateľnou, ale akonáhle som sa s dotyčným "krpcom," znovu vydal kamsi do exteriérov na jeho vášnivé stávkovanie, nálada ma ihneď prešla; skrátka, ak by si dajme tomu spomínaný a výstredný autor, tentoraz odpustil svoje častejšie herecké vsuvky [kľudne mohol v danom filme účinkovať, podstatne ale celkovo inakšie na[d]stavený], tak pevne verím tomu, že výsledok by bol omnoho viac zrozumiteľnejším, keďže sa podľa mňa dalo z neho vyťažiť o hodne viacej! ← škoda, preškoda, lebo už samotné "intro" malo potrebný spád v nadväznosti na vyššie pomenovaného, a medzičasom už dospelého aktéra v dynamicky otváracej sekvencii, no každou ďalšou uplynutou scénou, sa moje spokojné dojmy začali pomaličky vytrácať do stratena, čo rozhodne neveštilo nič pozitívneho; a pritom, i filmová dĺžka [129 minút] pôsobila dlhšie, než v skutočnosti je, čo znásobovalo moje rozpačité pocity v rámci celku. → 3* s naozaj odretými ušami! ()

Reklama

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Takový líbivý moderní film s velmi výraznou a kvalitní jazzovou hudbou a trochu rozporuplným a nevyváženým dějem. Film o hudbě, film s hudbou, film pro hudbu. Černošská jazzová oslava života o sebevědomém hudebníkovi, jehož ironie života srazí na zem, aby si uvědomil pravou podstatu života. Sebevědomý trumpetista Bleek Gilliam (dobrý Denzel Washington, jako malý Zakee Howze) je na vrcholu. Má svojí hudbu, kapelu, dvě přítelkyně, trpělivost s kamarádem a dobrý tah na branku ve stoupání za úspěchem. Nešťastná náhoda a přehnaná dávka sebevědomí ho krutě srazí k zemi, aby nakonec pochopil pravý smysl života. Což nakonec vyznívá až trochu moc kýčovitě. Naštěstí pro film je tu dost slibných míst, lehký nadhled a především vynikající hudba. Z dalších rolí: Bleekův kamarád a neúspěšný manažer kapely Giant (sám režisér Spike Lee) s prokletou sázkařskou vášní, saxofonista Shadow Henderson (Wesley Snipes), Bleekův kamarád i sok v hudbě a lásce, pianista Left Hand Lacey (Giancarlo Esposito), vyznavač francouzského šarmu, bubeník Butterbean Jones (Robin Harris) a basista Bottom Hammer (Bill Nunn), další členové kapely, Indigo Downes (Joie Lee) s příšerným účesem a konečná Bleekova životní partnerka, Clarke Bentancourt (zajímavá Cynda Williams), která dá nakonec přednost Hendersonovi, lakotní majitelé hudebního baru Moe (John Turturro) a Josh Flatbushovi (Nicholas Turturro), Francouzka Jeanne (Linda Hawkins), a gangsterský pohůnek Madlock (Samuel L. Jackson). Nespoutaná hudba jako oslava černošského velikášství. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Po shlédnutí 3 filmů Spika Lee během cca 10 dnů si myslím, že bejt černej je ta nejvíc cool věc na světě. Agitační feťácké tanečky Sama Jacksona v Jungle Fever ( "I am a c..c..c..c..crackhead"), Spikeovo poflakování se s pizzou v Do The Right Thing, Denzelovy sólíčka na trumpetu a jeho sebevědomá nadvláda nad ženami (klátí víc než jednu bez nejmenších výčitek svědomí a bez "miluju tě" keců) a perfektní role Johna Turturra ve všech třech filmech. Krásné syté barvičky, dobrý hudební podkres a dobře napsané dialogy. Kouká se na to hezky. Nejlépe hodnocené Do The Right Thing mi paradoxně přišlo nejslabší. ()

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Nevím no.. Lee (hlavně ten z raných devadesátek) je na mě moc roztříštěný. Na jednu stranu by chtěl být inovativní a odvážný, chvílema si jakoby hraje na takovou tu "formanovskou" pseudorealitu, střídá tempo, občas začne blbnout ve střižně..ale zároveň je překvapivě staromilský a formální.. Občas mu to sklouzává do klišé, kýče a figurkaření, ale tak nějak po haluzi se z toho většinou dokáže vyžvanit a vylhat aby to vypadalo jako záměr.... Na tohle jsem mrknul hlavně proto, že se tu troubí na trumpetu, ale musím říct, že jsem u toho většinu času "trpěl".. Přiblble prvoplánová fetišizace trumpety mě nejednou donutila zvednout obočí až na temeno hlavy. Bleek je nesnesitelnej kretén se kterým se člověk nemůže identifikovat, tím spíš když ho hraje neoblíbený Washington, kterému ale člověk musí přiznat minimálně to, že se na roli trumpeťáka technicky evidentně poměrně svědomitě připravoval.. a taky je fajn zase jednou vidět Denzela z dob kdy ještě manýristicky nežvejkal naprázdno pantem... Nakonec jsem byl mile překvapený, že v poslední cca čtvrtině se ukázalo, že Spike Lee nehodlá jít Scorseseovskou cestou povrchní glorifikace povrchních debilů a ve finishi skutečně přichází s jakýmsi rozuzlením a ponaučením (a to tak, že to vlastně vůbec nepůsobí jako moralitka).. Takže asi jo, ve výsledku z toho mám dojem spíše pozitivní... Ale popravdě pořád čekám na ten film který mě přesvědčí, že Lee není jeden z nejpřeceňovanějších filmařů devadesátých let.. ()

Galerie (74)

Zajímavosti (9)

  • Cynda Williams (Clarke) si stěžovala na chování některých herců na place. „Mnozí z mužů byli metodičtí herci. Několik z nich spolu strávilo čas na předchozích filmech Spikea a jejich postavy v tomto filmu byly tak trochu šovinistické. Takže jako metodičtí herci se na place celou dobu chovali tak trochu šovinisticky,“ řekla Williams. „Někteří herci mají pocit, že musí zůstat v roli, aby pomohli hrát své role. Nebyl jsem si vědom žádného šovinistického chování,“ odpověděl Spike Lee. (classic)
  • Hlavní natáčení probíhalo od 25. září do 1. prosince 1989 a celkové náklady činily 10 milionů amerických dolarů. (classic)

Reklama

Reklama