Reklama

Reklama

Epizody(5)

Obsahy(1)

Připravte se na čistou pravdu o britské smetánce. Tato minisérie sleduje Patricka Melroseho od jeho privilegovaného, ale hluboce traumatického dětství, přes těžkou závislost na návykových látkách v mládí, až po konečné zotavení. Minisérie Patrick Melrose, natočená na motivy uznávané románové řady spisovatele Edwarda St. Aubyna, se škodolibě naváží do britské smetánky, zatímco zachycuje děsivou životní pouť titulního hrdiny z jeho hluboce traumatického dětství přes závislost na návykových látkách v dospělosti až po konečné zotavení a spásu. Benedict Cumberbatch (Sherlock) hraje Patricka Melroseho, aristokratického a nehorázně zábavného playboye snažícího se ze všech sil překonat újmu, kterou mu způsobili jeho násilnický otec i matka, jež otcově chování mlčky přihlížela. Děj ryzí televizní ságy, která je vtipná i napínavá zároveň, se dramaticky překlenuje z jižní Francie šedesátých let minulého století přes zhýralé osmdesátky v New Yorku až po počátek třetího tisíciletí v decentní Británii. Každému z pěti románů je v seriálu věnována jedna hodina, přičemž každá z epizod vypráví o několika složitých a náročných dnech v Patrickově životě. (HBO Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (125)

Tosi 

všechny recenze uživatele

Velkolepý part pro Cumberbatche, jehož role privilegovaného alkoholika s drogovou závislostí, mně alespoň v prvním díle připoměla Trainspotting v plné parádě. Ovšem další díly vysvětlily, že pod povrchem to byl stále malý, zneužívaný kluk, se zoufalou a zmatenou snahou dát svůj život do pořádku. Nebýt zdrženlivého třetího i čtvrtého dílu, hodnotil bych zlatem. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

S každým dalším dílem je čím dál citelnější, jak Patrick Melrose čeká na klišé, které ho vysvobodí, ale to buď nepřijde vůbec, nebo je bleskově odraženo jeho cynismem, aby se již nemohlo nikdy vrátit. Celá série je v zásadě uhýbáním v poslední chvíli před jakýmkoli klišé, jež se k tématu nabízí a stává se tak stále více frustrující. Postupně je stále více zřejmé, že život Patricka se nepřehoupne jinam jednoduchým zvratem a uvědoměním, ale bude k tomu třeba dlouhá, trudná cesta za pokorou a sebereflexí, aniž by v nich ztratil sám sebe - arogantního hejska z buržoazních kruhů, jež má na všechno odpověď a svět se točí kolem něj. "Of course, the other danger is that without bitterness, spite, sarcasm, snobbery, and self-loathing, there might be nothing left." Společně s hodně nemilosrdným a trefným komentářem o rozkladu buržoazie se jedná o jedno z nejlépe artikulovaných děl věnujících se individuální vyčleněnosti a zoufalé snaze o nalezení náhražek za všeho, co chybí, které téměř nenabízí vykoupení v uvědomění si vlastní sobeckosti. To všechno by samosebou nefungovalo bez opravdu prvotřídní předlohy (bude česky vydávat Argo), z které každá kniha je převedena do jednoho dílu seriálu. To, že na scénáři tahle komprese není vůbec vidět je opravdu úctyhodnou vizitkou scénáristy Davida Nichollse. V neposlední řadě (bych chtěl pozdravit diváky v poslední řadě!! cháachacácháachacha!!!!) je třeba zmínit, že nic z toho by nefungovalo tak prvotřídně, kdyby představitelé kompletní Merlosovic pohnuté famílie nenasázeli životní herecké výkony. Respektive, že jsou Cumberbatch s Weavingem někde jinde je známé již dlouho, ale druhá míza Jennifer Jason Leigh v poslední době (Good Times, Hateful Eight) je vskutku velkolepá. ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Áno, tak toto bol precízne vypracovaný scenár o tom, ako môžu rodičia dokonale zničiť život svojim deťom. Podotýkam, čo sa týka psychologickej stránky, najmä v prípade Patricka, ide o presnú štúdiu stavov, ktoré môže u ľudí takéto chovanie vyvolať. Z tohto pohľadu pre mňa veľký prínos. Avšak nezabudlo sa tu ani na humor, ktorý pramenil hlavne v sarkastických Patrickových poznámkach, hlavne na otca. Užil som si ich hneď v prvej časti do sýta. V rovine drámy tiež nemám čo vytknúť, niektoré scény ma veru riadne stisli za srdce a poriadne s ním zakmásali. Oceňujem tiež ako sa nápadito a inteligentne odkrýval celý ten Patrickov životný príbeh a príbeh jeho rodiny pred očami diváka, v ktorom jednotlivé subžánrové zložky spolu fungovali ako dokonale namazaný stroj. No a čo sa týka Patricka... neskutočný výkon, to najlepšie čo zatiaľ tento herec ponúkol... absolútne. Kto má aspoň trochu rád Benedicta Cumberbatcha, tak táto záležitosť je jednoznačne povinnosť. Čo dodať... bude to vo mne rezonovať riadne dlho. ()

Matty 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

„Of course it was wrong to want change people, but what else could you possibly want do do with them?" Pět epizod ze života narcistního schizoidního alkoholika se sebevražednými sklony. První díl, nejvíce ukotvený v Melrosově roztěkané mysli, připomíná nepolevujícím tempem, množstvím jump cutů, neutichajícím vnitřním dialogem, střídáním pomalých nájezdů kamery a symetrických kompozic s těkavým ručním snímáním hodinový panický záchvat - „koncentrace jako plamenomet“, křeče, třas, myšlenky na sebevraždu. Melrose nechce vystřízlivět a zklidnit se, protože ví, že by se propadl do svého pošramoceného nitra a semlely by jej traumatizující vzpomínky na dětství, které bolí víc než spálená kůže nebo vpichy injekční stříkačky a které přibližuje navenek prosluněný, v jádru skoro hororový druhý díl (s otcem coby obávaným monstrem), přepisující vyznění toho prvního (poprvé jsme se mu škodolibě smáli, podruhé jej litujeme). ___ Patrick je příliš upřímný sám k sobě, aby část svého já dokázal zcela popřít a předstírat, že se mu nic nestalo (tak jako zbytek vyšší společnosti, do které alespoň dle svého původu patří). Drogy a alkohol mu pomáhají odvést pozornost od hlasů a myšlenek v jeho hlavě. ___ Melrosovo odhodlání převzít nad vlastním životem kontrolu, započaté na konci úvodního dílu prvním projevem roky potlačovaných emocí, pokračuje ve třetí epizodě, která je zprvu stejně apatická, pomalá a bez nálady jako člověk zbavujících se svých závislostí. Když je Patrick sám, je nápor vzpomínek nejsilnější. Vyrazit do společnosti pro něj na druhou stranu znamená vidět se s lidmi, kteří jsou stejně nesnesitelní jako jeho otec. Večírek, kam byl pozván, především ukazuje, jak se v aristokratických rodinách opakují tytéž narušené vzorce výchovy, tytéž ponižující rituály nadřazující etiketu lidskosti, tedy něco, čeho se Melrose sám bude snažit mermomocí vyvarovat. Díl vrcholí jednou z nejlépe napsaných, zahraných a rytmizovaných dialogových scén, jaká se kdy na televizních obrazovkách objevila. Melrose se svému příteli svěřuje s nejtemnějším tajemstvím a vyjadřuje touhu stát se nyní, když již víceméně vystřízlivěl, součástí skutečného světa a být něčím přínosný. Obává se ovšem, že pokud odstraní hořkost, zášť, sarkasmus, snobismus a sebenenávist, možná už nic nezbude. Přítel mu navrhuje, aby svůj život zkusil naplnit něčím hodnotnějším, třeba láskou a rodičovstvím. ___ Čtvrtá epizoda, opět se držící převážně Melrosova hlediska, ovšem ukazuje, že ani v případě, že se obklopíte hodnotnými lidmi, nemusíte začít věřit, že sami máte nějakou hodnotu. Melrose se tolik snaží uchránit své potomky před rodinným prokletím, až znovu padá do deprese a závislosti. Jeho syn sice není zneužíván, ale přesto se ocitá v podobně nejisté a stresující pozici jako ve stejném věku Patrick. Poslední epizoda ukazuje další cyklus vysilujícího boje se sebou samým a zároveň jeden životní cyklus uzavírá, když Melrose nechává po otci pohřbít také matku. Jeho sílící a zase ochabující víru, že už se dokáže udržet na vlastních nohou, vyjadřuje střídání dvou příběhových rovin, dvou pohybů (propad do nitra a pohyb vpřed). Pokud bude chtít uspět, bude se muset zbavit závislosti nejen na drogách a alkoholu, ale také na otci, matce a všem ostatním, co jej determinovalo, stát se nezávislým na představě o tom, jaký život by měl vést a kým by měl být. Díky přesnosti, nadhledu a vnímavosti, s jakou série jeho boj plný vzestupů, pádů a opakování vykresluje, má zhlédnutí všech pěti dílů podobné účinky jako psychoterapie. Velmi zábavné, velmi temné, velmi silné, prozatímní vrchol letošní hrané televizní tvorby (a pravděpodobně i Cumberbatchovy kariéry). () (méně) (více)

Fr 

všechny recenze uživatele

„BÝT PŘI SMYSLECH JE HOTOVÁ NOČNÍ MŮRA. MŮJ NITERNÝ ŽIVOT JE NEKONEČNÁ SMYČKA SŤATÝCH HLAV A PSŮ RVOUCÍCH SE O JÁTRA, KTERÁ BYCH RÁD ZPÁTKY. ZAPOMENUTÍ BY BYLO BÁJEČNÉ, NETRPĚT TAK HRŮZOU Z NĚJ…“ /// Feťáckej sráč Patrick Melrose a jeho život, kterej sledovat je hnus. Sice zde je prostor pro úsměv, ale ten pramení ze sarkasmu a …. prostě to třeba ani není k smíchu. Feťácký eskapády přerušujou momenty z dětství, což je drama jako prase, vysvětlující téměř vše. Že Benedict exceluje je jasný. Navíc s ním tady drží krok víc lidí, ten hnusáckej nejvíc Hugo Weaving. Snobští aristokrati, který budete zaručeně nenávidět. Na rozdíl od Patricka, kterýho možná budete i litovat. Hnusná ukázka života! Nebo jen ukázka hnusnýho života?... Každopádně - cítíte li potřebu dostat se mezi smetánku, nebo jste mistři světa v rodinný sebedestrukci – seriál pro vás! /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Knihy Never Mind (1992); Bad News (1992); Some Hope (1994); Mother's Milk (2005); At Last (2012), který napsal Edward St Aubyn, neznám. 2.) Věřím, že „třída“ mluví za vše. 3.) Thx za titule “98765 a need4seed“. /// PŘÍBĚH ***** HUMOR * AKCE ne NAPĚTÍ ** ()

Galerie (74)

Zajímavosti (4)

  • Mladý Patrick Melrose, kterého hraje Sebastian Maltz, má tmavě hnědé oči. Dospělý Patrick má však modro-zelené oči. (tedvidek94)
  • V roce 2014 Benedict Cumberbatch řekl v jednom rozhovoru, že by si rád zahrál literární postavu Patricka Melrose. Za pár let se mu to podařilo. (tedvidek94)

Související novinky

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP 2018 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2018

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD.cz tradičně sestavili trojku nej filmů a seriálů, uvedených do distribuce nebo na filmových festivalech v uplynulém roce. S pěti hlasy jednoznačně vyhrávají mezi filmy… (více)

Reklama

Reklama