Režie:
Asghar FarhadiScénář:
Asghar FarhadiKamera:
José Luis AlcaineHudba:
Javier LimónHrají:
Penélope Cruz, Javier Bardem, Ricardo Darín, Bárbara Lennie, Carla Campra, Inma Cuesta, Eduard Fernández, Elvira Mínguez, Roger Casamajor, Ramón Barea (více)Obsahy(1)
Krásná Laura přijíždí do rodného Španělska na svatbu své sestry. Bujarou oslavu v kraji prosluněných vinic však naruší zmizení jednoho z hostů. Brzy se ukáže, že pod povrchem dřímají staré křivdy a tajemství, která měla zůstat zapomenuta. Nejslavnější filmový pár současnosti Penélope Cruz a Javier Bardem excelují v hlavních rolích dávných milenců, mezi kterými to nikdy nepřestalo jiskřit. Psychologický thriller dvojnásobného držitele Oscara Asghara Farhadiho se stal zahajovacím filmem festivalu v Cannes. (Aerofilms)
(více)Videa (18)
Recenze (109)
Atmosféra svatby v prostředí španělského venkova mě dokonale vtáhla do děje a pak už jsem se tímto rodinným dramatem nechala zcela pohltit. Sice si dovedu představit vychytanější závěr celého příběhu, ale Javier Bardem mi svým přirozeným, skoro až minimalistickým hereckým projevem nedovolil, abych film ohodnotila pouze třemi hvězdičkami. Dokázal se totiž vcítit do role muže, jež kvůli své dobrotě nakonec přišel úplně o všechno, takovým způsobem, že jsem mu tu tíhu světa na jeho bedrech opravdu věřila. Nechci se nijak dotknout Penélope Cruz, která hrála taky skvěle, ovšem Javier ji tentokrát s přehledem zastínil. (75%) ()
Tento psychologický thriller po nadějném začátku postupně selhává. Vypráví o otevírání starých tajemství a ran a napětím příliš neoplývá. Ale jak příběh odkrývá jednotlivé vrstvy, trochu se pod kůži dostává. Je to atmosférické a vyvolávající vzpomínky. Má to srdceryvné scény. Trochu jsme si ale připadal, jako bych si koupil vstupenku na film s Liamem Neesonem a místro toho se ocitl na Strindbergově hře. Ztracen někde mezi Agathou Christie a Achilesem. Farhadi je výborný scénárista a umí dobře pracovat s herci, ale tento film je jen souhrn jeho částí. Íránský režisér Asghar Farhadi, jehož snímky Klient a Rozchod Nadera a Simin vyhrály cizojazyčné Oscary, si na španělské půdě počíná opatrněji než v kulisách domova. Jako by si nebyl jist, nakolik může do své obvyklé úspornosti vpustit jižní temperament. Také si dlouze připravuje vztahovou arénu přeplněnou postavami, čímž zvyšuje jednak metráž díla, jednak jeho nepřehlednost; navíc žánrově neustále přepíná mezi melodramatem a detektivkou. Zkrátka natočil už průkaznější filmy, nicméně tam, kde se může opřít o herce, má vyhráno. Ve filmu Všichni to vědí naštěstí není poněkud kostrbatá zápletka rozhodující. Nad ní stojí věrná nálada ovíněné idyly domáckého městečka žijícího veselými svatebními přípravami, do níž se s výbuchem přirozeného strachu a vyčkávavé bezmoci vkrádá hysterie minulých křivd, a zejména pak herci, od dětských až po představitele hrdinčiných rodičů. Přestože hlavní pozornost na sebe celkem pochopitelně strhávají Bardem s Cruzovou, značný podíl na autentickém zážitku nese tichá souhra celého obsazení. A pokud jde o řešení kriminálního případu naroubovaného do romantického psychothrilleru, nelze prozradit více než dvě drobné nápovědy. Že dobří režiséři nepotřebují vydírat diváky názornou krví a že rozbolavělé matky stojící mlčenlivě v pozadí vědí vždycky své. Otec s rodinou nemohl přijet z Argentiny do Španělska na svatbu, údajně kvůli práci. Což je jen jedna z mnoha klamných indicií ve snímku. Režisér Farhádí stále umí paralelně rozvíjet několik silných a propletených témat, ale výsledkem už není fascinace, spíš občasné uznalé pokývání hlavou. Diváka silněji zasáhne třeba atmosférický detail hodin na staré zvonici, kolem nichž posedávají holubi. Čas je ostatně jedním z témat filmu. ()
Taková lepší španělská telenovela. Hlavní herecké duo, tedy P. Cruz a J. Bardem, hrají naprosto dokonale. Ostatní neznámí španělští herci taktéž. S tím nemám žádný problém. Samotný nápad je také fajn, myšlenka příběhu, to ano. Ale to zpracování. Je to moc dlouhé, pomalé a vůbec to ke konci negraduje. Místy se ani hlavní zápletka neřeší a spíš se zaměřujeme na vztahy, rodinné strasti, křivdy. Takové křehké vztahy. :) Dalším problémem je, že příběh je moc předvídatelný, průsvitný. A to filmu škodí. Jako celek je to ale fajn průměrný filmeček. A hlavně španělština se krásně poslouchá... ()
Spousta rodin má nějakého toho kostlivce ve skříni a je jen otázkou času, kdy z ní nechtěně vypadne. Penélope Cruz vystřihla zoufalou matku unesené dcery v kvalitě A+, no a Javier Bardem jí sekundoval neuvěřitelným způsobem, nemohla jsem z něj spustit oči. Inu, když člen familije zatne dráp, bolí to mnohem víc. Pro mě zajímavé a působivé rodinné drama, moc pěkně natočené. ()
Prvá polhodina s predlhým pomalým predstavovaním postáv ma trochu iritovala a tak som s nádejou očakával preklopenie do thrilleru. Dočkal som sa, ale situáciu s filmom to vôbec nezlepšilo. Skôr naopak, zápletka vznikla, ale nerozplietala sa, stále to boli iba dookola opakované rodinné stretnutia neskôr už v úzkostnej atmosfére. Veľkým mínusom je nejasný záver, keď sa nakoniec nedozvieme vôbec nič, čo celý čas očakávame, takže iba slabšie tri hviezdy. ()
Galerie (42)
Zajímavosti (9)
- Film nikdy nebyl uveden v kinech v Íránu, kde se narodil režisér snímku Asghar Farhadi. (peeteno78)
- Jedná sa iba o druhý španielsky hovorený film v histórii, ktorý otváral MFF v Cannes. Prvým bol film Zlá výchova (2004). (MikaelSVK)
- Celosvětová premiéra proběhla 8. května 2018 na filmovém festivalu v Cannes. (ČSFD)
Reklama