Režie:
Sergio LeoneKamera:
Massimo DallamanoHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Clint Eastwood, Lee Van Cleef, Gian Maria Volonté, Mara Krupp, Luigi Pistilli, Klaus Kinski, Josef Egger, Panos Papadopulos, Benito Stefanelli (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Lovec lidí Clint Eastwood se vydává po stopách obávaného zločince El India, který uprchnl z vězení. Jelikož největší banka na Západě je v El Pasu, je více než jasné, že jeho kroky budou směřovat právě tam... Lovec lidí Mortimer pátrá po hledaném vrahovi Callawayovi. Dopadne ho, vyinkasuje odměnu a vydává se hledat dalšího zločince. Tomu je však na stopě už jiný lovec, Monco, kterému se podaří jej dopadnout i inkasovat vypsanou odměnu. Brzy nato dojde k útěku obávaného lupiče El India z vězení. Monco i Mortimer přijíždějí do El Pasa, kde je největší banka. Oba předpokládají, že se ji El Indio po svém útěku určitě pokusí vykrást. Monco a Mortimer na sebe narazí a je z toho rvačka. Potom se však dohodnou na partnerství pokud El India dopadnou, o odměnu se rozdělí. El Indio mezitím loupež skutečně plánuje. Monco se má podle plánu pokusit proniknout do bandy jako jejich kumpán... (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (574)
Těžko říct, jestli je Pro pár dolarů lepší nebo horší mež ostatní díly. Je prostě skvělý a fakt, že je jedním ze třech může divákovi činit bezbřehou radost, jelikož shlédnutím jednoho dílu to nekončí. I zde vytvořil Leone poutavý svět hrdinů a maximálních padouchů, který je umocněn geniálním soundtrackem. Skvělá kamera, a geniální casting. Nemá smysl hodnotit Eastwooda, ale takový Gian Maria Volonté, coby šílený úhlavní padouch je taky trefa do černého. Z jeho krutého pohledu opravdu mrazí v zádech. Pro mne nejsilnější scéna je souboh El India se svým udavačem, kdy se poprvé ve filmu čeká, až dohraje melodie. V těchto momentech se prokazuje režisérova genialita. Leone se zkrátka pro western narodil. ()
Sergio Leone holt westerny uměl jako málokdo. A když vsadil na Clinta Eastwooda a Lee Van Cleefa, tak to zkrátka muselo fungovat. Ti dva jsou pro role drsných pistolníků jako stvoření a je pravdou, že druhý jmenovaný zde možná lehce mistra Clinta převyšuje. Je vidět, jak Sergio Leone postupně získává cit pro tento žánr a vše postupně směřuje k jeho vrcholným a těžko překonatelným snímkům - Hodný, zlý a ošklivý a Tenkrát na Západě. Samotný příběh Pro pár dolarů navíc mi nepřijde tak skvělý, jako je tomu v jeho nejlepších a nejznámějších počinech, avšak mnohé scény a zejména pak fenomenální hudba skladatelského velmistra filmových melodií Ennia Morriconeho posouvá všechny záběry a tím pádem celý snímek do skvostných výšin. ()
Sergio Leone měl obrovský dar. Už po pár minutách obvyklého ticha mu zobu z ruky a jen se tetelím, aby se cesty obou pistolníků konečně zkřížily. A když k tomu dojde a motivace postav začnou přilévat olej do ohně, musím šokovaně uznat, že jestli se nějaký režisérův epos svými kvalitami přibližuje legendárnímu Tenkrát na západě, jsou to právě tyhle dolary navíc. Symbióza obrazu s Enniovou hudbou ještě úplné dokonalosti nedosahuje, ale má k ní zatraceně blízko. ()
Díky vyššímu rozpočtu mohl Leone předvést svůj styl v plné parádě. Pracizně gradované duely, střídání velkých celků s ještě většími detaily, přehnané násilí, fraškovitý humor, rovnoprávnost obrazu a hudby, výsměch "čistým" americkým westernům. Také díky dvěma neodolatelným lovcům lidí (jaký paradox) jde o nejvyváženější díl "dolarové" trilogie (označení si ve skutečnosti vymyslel až americký distributor). Film se oproti Hodnému, zlému a ošklivému tak často nezastavuje, aby se opájel vlastní velkolepostí. Na druhou stranu v něm ale chybí scéna, jejíž velikost by brala slova i dech. 85% Zajímavé komentáře: Gemini, salahadin, Molir ()
"Where life had no value, death, sometimes, had its price. That is why the bounty killers appeared." Po velkém úspěchu "Pro hrst dolarů" si S. Leone získal oprávěnou důvěru producentů, kteří mu věnovali dostatečně velké finanční prostředky k tomu, aby se v prvním pokračování dolarové trilogie mohl pořádně předvést a uplatnit svůj mimořádný vizuální talent v celém jeho rozsahu. Leone nabízenou příležitost pochopitelně využil beze zbytku. "Pro pár dolarů navíc" svou rozmáchlostí a jistou režií, která uchvacuje jak v detailech, tak v panoramatických záběrech, zdaleka překonává úvodní část volné trilogie, a kvalitativně vzestupnou tendencí všech složek filmu - Morriconeho hudbu nevyjímaje - předznamenává vrchol celé série, jímž je snímek "Hodný, zlý a ošklivý". Vedle bezchybných Eastwooda a Van Cleefa, mi to podobně jako v případě mého komentáře k "Pro hrst dolarů" nedá a zmíním zde opět skvělého G. M. Volontého, jenž v postavě učebnicově vyšinutého (jakoby pod neustálým vlivem omamných látek jednajícího) šéfa lupičské bandy podává excelentní výkon. ()
Galerie (191)
Photo © United Artists / Metro-Goldwyn-Mayer
Zajímavosti (46)
- Ačkoli se Eastwoodovo pončo během "dolarové trilogie" nikdy nepralo, muselo se spravit oněch sedm děr po Ramonových kulkách z "prvního dílu". V tomto filmu je pončo nošeno obráceně a v některých scénách jsou stopy po kulkách (nyní za pravým ramenem) jasně patrné. (džanik)
- V závěrečné scéně, kdy Monco (Clint Eastwood) nahází mrtvoly banditů na vůz, je vidět, že visí na hraně zadní otevřené korby tak, že při rychlejší jízdě by minimálně tři z nich spadly. Když se rozjede a následně zastaví, aby ze stromu sebral vaky s penězi, je v dalším zadním záběru jasně vidět, že „mrtvoly“ jsou přeskládané a již nevyčuhují ven z vozu. (TomKey)
- Lee Van Cleef prohlašoval, že je v ovládání zbraní rychlejší než Clint Eastwood. Tasit, natáhnout a vystřelit mu prý zabralo pouhá tři filmová políčka (osminu vteřiny). (džanik)
Reklama