Reklama

Reklama

Profil

(festivalový název)
Trailer

Obsahy(1)

Minimalistický thriller Timura Bekmambetova sleduje investigativní novinářku Amy, která vyšetřuje internetové praktiky Islámského státu při náboru mladých evropských dívek do vlastních řad. Založí si falešný facebookový profil, na němž se vydává za radikální muslimku. Vzápětí je kontaktována Bilelem, jedním z klíčových členů ISIS, jemuž se podaří získat její náklonnost. Amy brzy přestane vnímat rozdíly mezi skutečností a virtuální realitou, čímž se vystavuje čím dál tím většímu nebezpečí. Osobitý snímek, jenž vychází z reálných zkušeností francouzské novinářky Anny Erelleové, buduje zneklidňující atmosféru pouze prostřednictvím počítačové obrazovky. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (43)

Vodnářka 

všechny recenze uživatele

Anonymita sociálních sítí se zmítá mezi svými protipóly. Své o tom ví i novinářka Amy, která má možnost získat jméno ve světě médií (a peníze na nájem londýnského bytu) reportáží, která odhaluje taktiky a postupy recruiterů ISIS. Ti ročně nalákají do Sýrie desítky mladých evropských dívek, jejichž osud má většinou dost podobný a zřejmý konec. Anonymita sítí a znalost technologií přináší Amy nespočet možností, jak proniknout do promyšlených taktik těchto extremistů a celý postup vyzkoušet krok po kroku na vlastní kůži. Ty samé možnosti však anonymita poskytuje i druhé straně, jež dovede s lehkostí vykonstruovat vlastní silné příběhy a vtáhnout osobu na druhé straně sítě přímo do jejich děje. Začíná hra o silnější strategii, v níž se ISIS díky zkušenostem a přesně cílené hře na soucit, pochopení, souznění a lásku, pohybuje o dost přirozeněji. Amy den po dni ztrácí přehled, kde je hranice virutální reality, zapomíná na svá pravidla i na svůj vlastní život. A nejsou to sliby majetku, bytu a darů, čemu ona a další dívky podléhají, jsou to právě ta hezká slova, soucit, obdiv a společné virtuální zážitky, které dovedou zamotat hlavu. Timur Bekmambetov, u nás známý především pro snímek Wanted, představuje Amy, Biela i ostatní postavy pouze prostřednictvím Amyho MacBooku, snímek se odehrává na jejich facebookových profilech, v konverzacích, videohovorech na Skypu, tedy způsobem, kterým jsme dnes všichni zvyklí nejen přijímat informace, ale také prožívat emoce. Spolu s Amy se ocitáme v příběhu o tom, jak se pragmatická inteligentní žena téměř lusknutím prstu promění v oběť vlastní hry. O tom, že lásku lze očividně vyvolat pár hezkými slovy, správnými kroky a častým kontaktem, a snad i o tom, že pokud nemáte výborně promyšlenou taktiku zabijáka z ISIS, žít dva paralelní životy je prakticky nemožné. Snímek inspirovaný skutečnou událostí z Francie mrazí a zároveň přináší hluboký a empatický vhled do tématu, který dnešní Evropa nemá ještě zdaleka zpracovaný. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Pohlcující thriller, který díky formě záznamu plochy počítače (viz např. český seriál Semestr, či Bekmambetovem produkovaný horor Odebrat z přátel) výtečně stupňuje napětí, ale i emoce. Profil zaujme nejen coby dramatizace reálných událostí, ale také jako procítěný obraz emocionálních turbulencí, jimiž prochází novinářka, která kvůli reportáži navazuje přes falešný online profil kontakt s verbířem pro ISIS. ()

Reklama

dennykr 

všechny recenze uživatele

Timur Bekmambetov je vlivný producent a v současné chvíli i solitér "desktopových" filmů. Před čtyřmi lety pomohl na svět hororu Unfriended a letos produkuje další dva - Unfriended: Dark Web a drama Searching, v němž se objeví John Cho. Profil na tento trend navazuje, ale zároveň je prvním "desktopovým" filmem, který Bekmambetov sám režíruje. // Zajímavé je, že příběh novinářky, která se snaží odhalit internetové verbování bojovnic Islámského státu, nepřináší nic nad rámec zjednodušující rekonstrukce částečně pravdivých událostí. V tomto ohledu jde o zážitek značně neuspokojivý, ale u toho film naštěstí nekončí. Bekmambetov zvládá chytře rytmizovat plochu počítače a dostávat hrdinku do nečekaně napínavých situací. Zahltí diváka množstvím informací, které se skrývají v jednotlivých chatovacích oknech, záložkách prohlížeče, playlistech na Spotify nebo iTunes, ale i v souborech uložených na ploše. Pozornost mezi nimi přesouvá kurzorem nebo reakcemi hlavní hrdinky. Tempo se zrychluje především za pomoci postupného přesycení plochy (vyskakující okna, notifikace nebo překliky), rychlého psaní (slyšíme stisknutí každého tlačítka) a reakcí ve webkameře. Je zajímavé, že Profil zvládne budovat napětí i na takto omezeném prostoru. // Osvěžující a hravý je také způsob, jakým film přistupuje k sociálním sítím, které stojí na vytvoření veřejně prezentované, ale artificiální identity (s menšími či většími přesahy k realitě). Profil otevřeně tematizuje nestabilitu tohoto obrazu a strach, který pramení z jejího narušení. Představme si ty "nejhorší" věci, jaké se nám mohou na sociálních sítích stát - na Facebooku se objeví nelichotivá osobní fotka, pošleme zprávu špatnému člověku nebo si popleteme své dva (různé) profily. Desktopový thriller tyto banální omyly zasadí do odlišného kontextu, díky čemuž nevhodná zpráva nezpůsobí pouze krátký infarkt a trapnou omluvu, ale stane se životní hrozbou. Nahrání špatné fotky nezpůsobí ztrátu společenského kreditu, ale dovolí teroristům vypsat na naši hlavu odměnu. Bekmambetov dělá ze sociálních sítí minové pole a z každého překliku hrozbu. Unfriended tematizovalo youtubový fenomén "exposed" videí a Profil je vynikající v tom, jak artikuluje a zveličuje mileniální trable na sociálních sítích. Překliknutí = smrt. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Koukám,že Klusák se svým počinem V Síti přišel tak trochu s křížkem po funuse resp. po džihádu. Já si totiž myslel jak geniálně past na pedofily vymyslel a ejhle ony už v jiné formě a pro jiné oběti  fungovaly dávno před ním. Film je natočený velmi zručně a fakt se nebudete nudit ani minutu. Mimochodem toto je můj první ryze skype film.  Jen mně šíleně štvaly ty průniky dalších hovorů a chatů (což byl samozřejmě záměr kvůli zvyšování napětí). Já kdybych si skypoval s džiádistou tak na druhé lajně nebudu vybírat s partnerem byt nebo kámošce schvalovat černé šaty na večerní párty. Ale Amy byla mladší než já a tato generace když na to přijde umí celkem rychle sjíždět několik profilů na jednou a ještě na nich komunikovat. Co mne zaujalo byl fakt, že se vyplatilo kucím z Kajdy věnovat tolik času jedné blbce. I když šlo pak o prachy, přesto to asi byl celkem zdlouhavý proces výdělku přičemž jak víme z TV Kajdisté kam přišli tam brali a místní museli často platit daně a výpalné. Příjem z blbek z Británie musel být tedy dost marginální oproti drancování a loupení. Valene Kane to v šátku docela slušelo, možná by mohla změnit image napořád :-) ! Shazan byl taky skvěle vybrán, ideální typ pro konvertovanou muslimku... Jasně schody v abráku jsou jen z mramoru, ale časem prý zařídí ze zlata, takže stačí počkat na menší rekonstrukci baráku. Člověk by dnes už chtěl pomalu říci ISIL už je minulost, ale když člověk vidí co se děje v pohřebišti armád Afghánistánu, tak tuší, že ortodoxní militantní islám ještě bude problém... Dávám za 5 sáčků cukru. * * * * * ()

Chrysopras 

všechny recenze uživatele

Je to radost, když se takhle protne obsah s formou! Nejspíš koncept filmu prostřednictvím sociálních sítí není taková novinka, jak se TB snažil zdůraznit, ale to nic nemění na tom, jak ( dle ohlasů v Puppu nejen ) mě Profil naprosto vtáhnul do děje. A kombinace nebezpečí virtuální reality a IS je díky vedení děje i výkonům herců opravdu strhující... Krásná tečka mé účasti na 53. KVIFF ()

Galerie (2)

Zajímavosti (7)

  • V úvodnej scéne si Amy začne vytvárať svoj falošný profil na Facebooku. Prvé meno, ktoré zadá, je „Anna“. Ide o úmyselný odkaz, keďže ide o meno skutočnej osoby, o ktorej je tento film natočený, francúzskej novinárky; „Anna Erelle“. (Arsenal83)
  • Film byl natočen za 9 dní. (ČSFD)
  • Film je založený na knihe francúzskej novinárky Anny Erelleovej "V koži džihádistky" o jej vyšetrovaní náboru mladých žien ISIS. (Arsenal83)

Související novinky

Nej filmy roku a PF 2019!

Nej filmy roku a PF 2019!

31.12.2018

Film, od kterého jsme kvůli komplikacím při natáčení (výměna režiséra) raději nic velkého nečekali. Bohemian Rhapsody. Dnes suverénně nejoblíbenější a masami nejlépe hodnocený filmový šlágr roku.… (více)

Reklama

Reklama