Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jaroslav KučeraHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Luděk Sobota, Marta Vančurová, Věra Ferbasová, Josef Dvořák, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Karel Novák, Václav Lohniský, Eva Fiedlerová, František Husák (více)Obsahy(1)
Pod námětem a scénářem komedie Oldřicha Lipského Jáchyme, hoď ho do stroje! z roku 1974 najdeme poprvé jména oblíbené autorské dvojice Ladislav Smoljak – Zdeněk Svěrák. V té době už byli oba známí jako autoři zábavných rozhlasových pořadů, právě se připravovali na osmou sezónu stále populárnějšího Divadla Járy Cimrmana, v menších rolích se objevili i na filmovém plátně, ale svoje skutečné úspěchy měli tehdy ještě před sebou. Hlavním hrdinou jejich prvního filmového příběhu je nesmělý mládenec František Koudelka (L. Sobota), který uvěří tomu, že bude mít zaručený úspěch v životě, bude-li se řídit kondiciogramem, „vědecky“ sestaveným přehledem svých šťastných i kritických dní. Až po mnoha letech se dozví, že kondiciogram, podle kterého žil, byl určen jeho jmenovci. Mezitím však zažije hodně perné chvíle a neskutečná dobrodružství… Dnes již legendární komedie je jednou z nejlepších, které byly u nás v neveselých časech normalizace natočeny. Dala velkou příležitost komikům nové generace – skutečně úspěšný filmový start zde zahájili Josef Dvořák a Luděk Sobota – ten se na dlouhá léta etabloval do rolí nesmělých až přihlouplých mládenců. Úspěchu napomohl samozřejmě i vynikající scénář, který rozvíjí kaskádu komických situací, a rovněž skvělá režie, která nevynechala jedinou příležitost rozesmát diváka. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (757)
Naprosto super zábava z dílny mého nejoblíbenějšího českého režiséra. "Maminka vám posílá vejce...", "Neber úplatky, neber úplatky nebo se z toho zblázníš...", "Tak kde je ten prďola, co tady čepuje to pivo?", "Slezte z toho lustru Donalde, vidím vás..." a "Já vám dám Koudelku...". To jsou scény, které mě vždycky dostanou. Děkuju pánům Svěrákovi, Smoljakovi a samozřejmě Lipskému. ()
Přestože je v tomhle filmu řada úžasných momentů a míst, z herectví neherectví Luďka Soboty je mi spíše trapno. To není skvělý výkon hereckého profesionála, ale zcela autentický projev naprostého amatéra, jehož "herectví" sice ve své době zazářilo nikoho a nic nevykrádající originálností, ale který bez jakéhokoli dalšího vkladu, v podobě skutečné schopnosti ztvárňovat filmové či divadelní role, časem nutně značně omrzí, jak ostatně dokládá jednoznačně sestupné hodnocení filmů v nichž si ještě Sobota stihl zahrát před tím, že producenti definitivně pochopili, že žádný comeback Luďka Soboty nepřijde přijít už ani omylem... ()
Známe to všichni nazpaměť a přesto se na to vždycky rádi podíváme znovu. Nestárnoucí klasika a životní role pro Luďka Sobotu, jehož tvorba v současné leží neskonale hluboko pod úrovní. V čekém filmu snad neexistuje vedle Marečku, podejte mi pero větší hláškovací ekvilibristika a více nesmrtelných scén. Jedno z obrovských es Odlřicha Lipského. ()
Ať si kdo chce, co chce říká, František Koudelka je jednou z nejvíce zapamatovatelných postav českého filmu a obrovskou zásluhu má na tom neumětel Luděk Sobota. Oldřich Lipský maximálně využil veškerý potenciál, co v Luďkovi byl, až natolik, že do dalších budoucích rolí už Luďkovi nic nezbylo. Škoda. Měl na to. ()
Na crazy komédie sme mali v Československu hneď dvoch machrov. Vorlíčka a Lipského. Obidvaja boli geniálni. Mali občas slabšie chvíľky, ale medzi tie určite nepatrí Jáchyme, hoď ho do stroje!. Mne táto komédia pripadá vtipnejšia, ako hocičo s Funésom. Z toho mi vychádza, že zlaté časy našej komédie boli ešte hodnotnejšie, ako tie francúzske. Kultová hláška v každej scéne, čo by sme chceli ešte viac.... ()
Galerie (13)
Zajímavosti (99)
- Jak uvedl Miloň Čepelka v rozhovoru pro magazín Cinema, japonský text se naučil perfektně nazpaměť, aniž by mu rozuměl. (Robbi)
- Hlasatel na výstavě psů (Jaroslav Vozáb) mluví o dlouholeté historii přátelství mezi psem a člověkem, a jako příklad jej dokládá psem Šarikem. Jedná se o psa ze seriálu Čtyři z tanku a pes (1966–1970). (sator)
- V roce 2021 byl z daru paní Milady Kučerové a pana Eduarda Kučery film digitalizován z originálního negativu. Digitalizaci zrealizoval Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary ve spolupráci s Národním filmovým archivem a Státním fondem kinematografie ve společnostech UPP a Soundsquare. (me116)
Reklama