Režie:
Oldřich LipskýKamera:
Jiří MacákHudba:
Jaroslav UhlířHrají:
Rudolf Hrušínský, Petr Čepek, Josef Somr, Vida Neuwirthová, Július Satinský, Zdeněk Svěrák, Miloš Kopecký, Lubomír Lipský st., Jiří Kaftan, Milan Lasica (více)Obsahy(1)
Dělostřelec Pankrác, dragoun Bimbác a kuchař Servác jsou váleční vysloužilci, kteří dostanou od skřítků tři kouzelné dary: klobouk, schopný vyčarovat jakýkoliv předmět, bezedný váček se zlaťáky a harfičku, přivolávající libovolný počet sloužících. Zatímco Pankrác by chtěl jít na ryby a Servác odpočívat, Bimbác si přeje navštívit všechna místa, kde bojovali. Když hodlá na poli, kde už oráč obdělává půdu, zopakovat bitvu, rozhodnou se kamarádi, že ho ožení, aby přišel na jiné myšlenky. Nápad by to byl dobrý, jen kdyby se Bimbác nezamiloval do zlé princezny Bosany z království Monte Albo, která se svým otcem veterány o jejich kouzelné předměty okrade. A tak zase nemají nic a musí spoléhat jen na sebe. Jsou sice tak mazaní, aby kouzelné předměty získali zpátky, a ještě nenechavou princeznu i jejího otce vytrestali, co je ale důležitější, poznají, co je v životě důležité a co naopak vůbec ne, co vadí a co nevadí. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (588)
Tak jak mám rád pravdivost Svěrákových textů i scénářů, tak stupidita sloganu hlavně nesmí býti smutno, natož aby se brečelo je děs, stejně jako jsem nedůtklivý na podbízivost písně samotné... Svěrák generací dětem říká, je špatné plakat, je špatné být smutný... Za film samotný dobrý... ()
Na Třech veteránech mi odjakživa z některých věcí trnou zuby, ale není jednoduché je pojmenovat. Nejspíš to bude souviset s tím, jak si Svěrák na Werichovu lyrickou a docela temnou povídku navěsil své lidové humory a proklamativní „moudra“ zjednodušená až k úplnému vyprázdnění (on je rozdíl mít srdce a nenudit se navzdory chudobě a krachům, anebo jásavě vykřikovat, že jedno vadí a druhé ne), a pak taky s pocitem jakéhosi zálibného alibistického rochnění v malosti, lenosti, křiváctví a stádnosti „těch druhých“. A je to snad jediný film, kde jindy precizní Čepek podle mě hraje hluboko pod své možnosti. ()
Vynikající Lipského invence na motivy Werichovy pohádky, s mnoha dokonalými dialogy a replikami (Taky budete, Kafíčko s rumíčkem, Na starý kolena jsem se spustil, Tam jsem... taky nebyl, Už nechci celní prohlídku!, Přírodo, přírodo, kam chodíš na ty nápady? apod.) a samozřejmě poučením, že člověk by měl lidem umět předat dobrou náladu, ne strach. Film se ale poněkud rozpadá - přece jen úvod nenavazuje až tak přímo na další scény v Monte Albu, a scény s dlouhým nosem si také kradou svůj velký kus pro sebe a upozaďují tři veterány. Dalo by se říci, že se zde občas poněkud tlučou dva styly - Lipského a cimrmanovský. Někdy fungují vedle sebe dobře, ale jindy jdou proti sobě. Navíc je zde jedna chyba - o frňákovníku bylo řečeno Hrušínskému, nikoliv Somrovi (ale to už je hnidopišský detail). Celkově příjemná pohádka, na niž se člověk vždy rád znovu podívá, ale některé scény, nemohu si pomoct, jsou pro mne poněkud nudné. ()
Asi jediná pohádka, kde se mluví o cigaretách s vembloudem. Nejspíš právě na tomhle jsem se naučil vnímat kinematografii. Pokud tomu říkáte pohádka, nesmíte si představit laciné namalované kulisy, moralizující scénář a herce, kteří se to snaží mít co nejrychleji za sebou. Adaptace Werichovy povídky (tomu se vážně nedá říkat pohádka), která měla pro autora velký význam coby jakési životní i literární resumé, se ujali Lipský se Svěrákem. Zfilmování je celkem pietní a tam, kde se od předlohy v detailech odchyluje, je to jen ku prospěchu věci (přidání spousty vynikajících a zcela nedětských gagů, jako ten s celníkem, a bitevních scén). Samozřejmě velkou úlohu hraje skvělá atmosféra, výborné, jaksi mimočasově surrealistické prostředí Evropy na přelomu 18. a 19. století (taky si pamatujete tu scénu, kde nos, změněný v jakéhosi hada, proplouvá Evropou?), a především postavy, které jsou (což je v pohádkách naprostá výjimka) psychologicky promyšlené, jednoznačně motivované, inteligentně jednající a především mistrně zahrané. Trochu to kazí divné písničky, ale dají se přežít. Nejspíš nejinteligentnější česká pohádka. Salcburk....tam jsem taky nebyl... ()
Nesmrtelný příběh, nesmrtelná trojice Rudolf Hrušínský - Petr Čepek - Josef Somr, co víc k tomu dodávat. Výborná pohádka obdařená skvělou zápletkou, humorem i hereckými výkony, které vás neomrzí ani, když se na to podíváte už po Xté. Jako malý jsem jim záviděl ty jejich kouzelné předměty, ale nejvíc mě vždy dostal strom frňákovník a následné trampoty nosánku princezny Bosany. ()
Galerie (27)
Zajímavosti (45)
- Filmovalo se v Praze, na Křivoklátě a v lomu u Koněpruských jeskyních. Hradby se nachází v Nymburku. V Německu se natáčelo v Quedlinburgu, proslulém svou hrázděnou architekturou. Z větších měst jsou mu nejblíže Magdeburg a Erfurt. (M.B)
- Pre rozprávkový Grand hotel U Supa sa stal námetom bývalý skutočný Grand hotel Lokanda nachádzajúci sa v čiernohorskom hlavnom meste Cetinji. Koniec rozprávkového aj skutočného hotela bol tiež podobný, zatiaľ čo Grand hotel U Supa zboria otrasy, vyvolané princezniným nosom, sťahujúcim sa s mohutným kýchaním späť do vlasti, Grand hotel Lokanda zmietlo štyri roky pred premiérou filmu katastrofálne zemetrasenie. (Raccoon.city)
- Rozprávka mala úspech aj v Nemecku. Uvádzala sa tam dokonca s dvoma rôznymi titulmi. Zatiaľ čo vo Východnom Nemecku ju uviedli pod názvom Prinzessin mit der langen Nase, v Západnom Nemecku dostala názov Ein verschenktes Glück. (Arsenal83)
Reklama