Režie:
Peter FarrellyKamera:
Sean PorterHudba:
Kris BowersHrají:
Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini, Sebastian Maniscalco, Dimiter D. Marinov, Mike Hatton, P.J. Byrne, Joe Cortese, Don Stark (více)Obsahy(2)
Bývalý vyhazovač a drobný podvodníček Tony „Pysk" Vallelonga (Viggo Mortensen) má mezi newyorskými Italy pověst chlápka, který dokáže vyřešit každou šlamastyku. Slavný černošský klavírista Dr. Don Shirley (držitel Oscara® Mahershala Ali) si ho proto najímá jako řidiče a bodyguarda na turné po divokých státech amerického Jihu 60. let. Tony je horkokrevný, ne moc vzdělaný, ale o to mazanější. Nade vše miluje svoji ženu (Linda Cardellini) a smažená kuřata. Dr. Don je jeho protikladem: kultivovaný génius jemných mravů a pevných zásad. Aby společně překonali nástrahy, musí si k sobě oba tvrdohlaví muži najít cestu skrz předsudky a humorné přešlapy. Originální komedie Zelená kniha získala získala tři Oscary včetně sošky pro Nejlepší film. Režisér Peter Farrelly (Blbý a blbější; Já, mé druhé já a Irena; Něco na té Mary je) se inspiroval příběhem skutečného přátelství a natočil jeden z nejdojemnějších i nejvtipnějších filmů roku 2018. (Aerofilms)
(více)Videa (5)
Recenze (926)
Toto je presne film podľa môjho gusta. Smutný aj veselý, o vážnych aj vtipných veciach, dobré dialógy, kvalitné postavy a skvelé herecké výkony. Do toho primiešajte troška fajn retro atmosféry (ktorá ale v skutočnosti nebola vždy fajn, hlavne pre niektoré skupiny ľudí), dobrý soundtrack, vydarenú výpravu a plno silných scén. Občas strihač bol až príliš aktívny (vystrihnutý pokec Tonyho s jeho kamošmi odhovárajúcimi ho od jeho aktuálneho džobu) a niektoré veci zostávajú čudne visieť vo vzduchu (čiže, ak som to správne pochopil, Tony nedostal zaplatené? A kam z deja postupne vymizli jeho bravúrne kulinárske recenzie?). Ale to sú len také drobnosti. Za mňa hore 20 palcov z 23. ()
A tak jsem chtěla vidět, co že to za film vyfouklo Oskara mým favoritům. Nebýt toho, asi by mě minul a příští rok už bych si ani nepamatovala, že něco takového někdy natočili. Takže, díky Oskarům! Green book mě bavila od samého začátku do úplného konce. Z velké části kvůli tématu a hercům, a taky kvůli tomu, že mám slabost pro filmy o opravdovém přátelství. A tohle mě dojalo neuvěřitelně moc. Rok 2018 mi přinesl několik velkých filmů, tenhle mezi ně patří taky. Je to krásný, 5* ()
Řidič slečny Daisy naruby. Milý, posmutnělě vtipný a nekonfliktní lidsky hřejivý snímek na vážné téma. Akorát neříkající nic, co by ostatní obdobně milé, posmutnělě vtipné a nekonfliktní lidsky hřejivé snímky již dávno neřekly s nemlich stejně milým, posmutnělě vtipným a nekonfliktním lidsky hřejivým gustem. Není to tuctové jen díky fungující dynamice ústředního dua; byť na Mortensena v "echt italském bezmála parodickém módu" si jeden musí značnou chvíli zvykat. ()
Zábavné, vtipné a atmosféra 60.let jako by přímo dýchala z plátna. K filmu jsem původně vzhledem k Oscarům přistupoval s despektem ale musím pokorně uznat, že jde v mých očích nakonec o zaslouženého vítěze s brilantním hereckým výkonem Mahershala Aliho. Dlouho mě žádný jiný film tak nepobavil a i po druhé projekci nejdu s hodnocením dolů. 90% ()
Nalézání Lessníka ryloudyt, ovšem s korektním apgrejdem dle nejnovějších sluníčkářských geopolitických trendů. V Nalézání učil velký bílý kulturní Šón driblujícího negra artikulovat a nepolámat moc pastelek při podepisování se. Světopořádek se ovšem za těch 19 let konečně dostal do nedemagogických kolejí multikulti štěstí, od zrušení otroctví se to tu ve skutečnosti začalo hemžit renesančními senegalskými vzdělanci a zanedlouho i 1. Římskokatolická a.s. bude nucena veřejně přiznat, že Ježíš byl jasný Afroizraelita a gej, načež vypukne na trhu barev – laků krize s ebenovou hnědí a fuchsiově růžovou na bederní roušky, protože při tom počtu pohádkových model k přestříkání to Balakryl nebude stíhat vyrábět. A tak nám nyní citlivý čokoládový homointelektuál konečně korektně kultivuje lopatisticky buranskou rasistickou bílou hubu, až jako obvykle převede Mekkárty Zázračného Štefana bez úrazu přes přechod a eben se slonovinou splynou v perfektní harmonii sdružených barev Benetonu. Každopádně, ač kýčovitě vykalkulovanou a s demagogicky prvoplánovým pohádkovým afrorasistickým podtextem, jedná se o veskrze příjemnou a místy i vtipnou záležitost, kde každou další přesně očekávánou rektobolnou scénu vyhlížíte s netrpělivostí otylé hospodyňky, až ji konečně zhasne kontrolka nahřívání na žehličce. Maršmelous Ali definitivně vyvrátil, že si Čokooskara za toporný štěk v Můnlajtu zasloužil jen proto, že překročil povolenou dávku pigmentu po hysterickém ječení xenofobní krávy Džády Pičr Kovářové, a je zde jednoduše naprosto skvělý a xežrání. To naopak mohutně přemejkapovaný a pouťově dobarvený dánský Čaroděj první kategorie, ač jinak velmi solidní herec, s tímhle partem šlápl do hovna, brutálně to nedával, přičemž s přiblblým akcentem, retardovanou gestikulací a urputným přehráváním vypadal, jako by se Funes snažil o Kmotra, a toho mafiánského ranaře spíše parodoval. A to je přitom v Holém údu nativních Italů skoro jako židů. Asi jim v tom ty jejich rasistické odbory zakázaly hrát. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (15)
- Podle Nicka Vallelongy (syna Tonyho a spoluautora scénáře) se vše odehrálo tak, jak je ve filmu zachyceno. Jediný rozdíl spočívá v časovém horizontu, neboť Don Shirley (Mahershala Ali) a Tony Lip (Viggo Mortensen) spolu na šňůře strávili asi rok a půl. (DerfelCadarn)
- Skladba, ktorú hrá Don Shirley (Mahershala Ali) v klube Orange Bird, je fragment z Chopinovej etudy, Op. 25 č. 11 a mol, ktorá nesie názov "Zimný Vietor". (lemonova)
- Knížka, kterou se duo cestovatelů řídí při výběru restaurací a ubytování, skutečně existovala – nazývala se „The Negro Motorist Green Book“. (Petr.Kocfeld)
Reklama