Režie:
Spike LeeKamera:
Chayse IrvinHudba:
Terence BlanchardHrají:
John David Washington, Adam Driver, Topher Grace, Laura Harrier, Jasper Pääkkönen, Michael Buscemi, Ryan Eggold, Paul Walter Hauser, Corey Hawkins (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Na začátku sedmdesátých let minulého století se Spojené státy vařily v záplavě demonstrací za lidská práva. V téže době se jeden mladý černý kluk s gigantickým afrem (John David Washington, syn Denzela Washingtona) rozhodl rozšířit řady coloradské policie. Ron Stallworth byl první Afroameričan v tomhle sboru. Jeho přijetí mělo zacpat pusu čím dál naštvanější černošské komunitě. Aby těch změn nebylo zase příliš, šoupli nadřízení Rona do archivu (= oddělení evidence důkazů), kde měl co nejméně překážet. Jenže Ronovy ambice byly o poznání větší. Soustavným tlakem na nadřízené se mu nejdřív podařilo svléknout uniformu a v civilu infiltrovat politické mítinky „černých bratrů“. Protože se mu nechtělo donášet na bližního svého, zvednul sluchátko, vytočil číslo Davida Dukea (Topher Grace), místního předáka Ku-klux-klanu, a omotal si ho kolem prstu. Naprosto přesvědčivým způsobem se prezentoval jako fanatický vyznavač bílé rasy a David Duke mu to spolknul i s navijákem, jelikož ho po pár telefonátech vtáhnul do struktur klanu. Když pak bylo potřeba nasadit do akce zapáleného rasistu Rona Stallwortha i fyzicky, ujal se té role Ronův kolega Flip Zimmerman (Adam Driver), který s nadšením docházel na tajná i veřejná setkání členů klanu s cílem získat co nejvíc informací a překazit plánované násilné operace. Zní to neuvěřitelně, zní to komicky, skutečně se to však stalo. (Cinemart)
(více)Videa (7)
Recenze (490)
BlacKkKlansman mal byť len pohodovou jazdou, ktorú si síce na jedenkrát užijem, ale nijak vo mne nezarezonuje. Opak sa stal ale pravdou. Leeho snímka ma držala od začiatku až do konca a okrem humornej kriminálky ma čakal svieži ľudský príbeh s mimoriadne sympatickou dvojicou detektívou. Výpovedná hodnota navyše stála za to a režisér nemusel dokonca ani na záver filmu pridávať zábery z Charlottesville, aby azda každému rozumného divákovi došlo, že ľudia sú debilmi aj naďalej. P.S. Michael Buscemi je od svojho brata Steva na nerozpoznanie. ()
Skvěle vybalancovaný poměr závažnosti tématu a lehce úsměvné jízlivosti, ve filmu, který pomrkává po legendách blaxploitation a i přes divokou stopáž nenudí - výtečně ho totiž táhne Washington s Driverem. Bylo by to za hřejivější 3+, ale závěrečný statement zamrazí a dává jasně najevo, že Spike Lee je pořád na svém místě. 80% ()
Takhle, nevím jestli mě to tak zasáhlo nebo jestli z dlouhodobého hlediska pokládám tenhle film za přelomovej, to asi spíš ne. Ale už dlouho jsem neviděl takhle dobře vyváženou a zábavnou žánrovku. Funguje tady fakt všechno, každá scéna, každá hláška, hereckej výkon, nic mi tu nepřijde off a všechno to krásně drží pospolu. Nechci se tady politicky zabírat tím, jak moc byl konec nutnej k takovému vyhrocení, mě to přišlo že to zapadá, a že to dává smysl, tak jako komentář, tak doplnění filmu jako samotného. Do toho to dýchá fakt dobrou atomsférou černošských filmů 60 a 70 let, na které třeba dost odkazuje Tarantino. a jo, je to prostě precizní produkt, a je mi líto, že jsem to tehdá nedal v kině. ()
70. roky, Spojené štáty, demonštrácia za ľudské práva. Ron Stallworth sa ako prvý afroameričan stáva súčasťou coloradskeho policajného zboru. Tento krok mal aspoň trošku utíšiť neustále sa zvyšujúce protesty a čoraz agresívnejší boj za práva černošskej komunity. Aby zas ale Ron príliš nevytŕčal, je šupnutý do archívu, kde ho to vôbec nebaví. Postupne sa však vďaka svojej vytrvalosti dostáva úplne inde, pomáha pri odhalení Ku-klux-klanu a zabránení ich plánovaného útoku. Josh David Washington ako spravodlivý a inteligentný policajt podáva veľmi slušný výkon. Sledovať černocha s obrovským afrom na hlave ako telefonuje s vodcom KkK a vydáva sa za fanatického vyznávača bielej rasy je miestami naozaj fascinujúce. Závažná téma a surové rasistické narážky sú miestami odľahčené slušným humorom, prelínanie bieleho a čierneho sveta je efektne kontrastné. Na druhej strane je stopáž trošku prestrelená a dej nie je poňatý až tak dynamicky, aby divákove myšlienky dokázal udržať tak dlhý čas pri deji. ()
Spike Lee je extrémista. A navrch hrozný hovado. BlacKkKlansman je film s tak černým humorem, že by mohl na zahradě Zrození národa sbírat bavlnu, politickou nekorektnost dotahuje až na hranu a velmi chytře pracuje s vývojem dvou titulních postav, které se nejprve musí vydávat za jednu, aby se nakonec jednou skutečně staly. Chvílemi je to narvané nápady a satirickým vtipem, někdy však formálně vyumělkované a postrádající věrohodnost, kterou si Spike kompenzuje přidáním archivních záběrů a explicitními narážkami na Trumpa. Tak jako tak těžká kvalitka, která hlavně díky dynamickému vyprávění a špičkovým hercům nikdy neupadá do sterility, jíž se očividně bojí jak čert kříže. 80% ()
Galerie (57)
Zajímavosti (26)
- „Ron má pořád členskou kartičku Ku-klux-klanu. Při natáčení ji dal kolovat a najednou bylo všechno opravdovější,“ řekl herec John David Washington o skutečném, dodnes žijícím policistovi Ronu Stallworthovi, který byl předlohou jeho postavy. (Zdroj: Aktuálně.cz)
- Podľa strihača Barryho Alexandra Browna neexistovali pre film žiadne zmazané scény, čo je vo filmovom priemysle rarita. (zajo91)
Reklama