Reklama

Reklama

Noc plná milostných a bláznivých studentských dobrodružství, jimiž končí dětství a začíná život. Skupinka studentů a studentek z maloměsta má před sebou poslední den prázdnin. Dva kámoši, Steve a Curt se chystají na univerzitu, další čeká nástup k vojsku, jiní vlastně ještě netuší, jak se svým dalším životem naloží. Frajírci závodí v nablýskaných i otlučených autech, dívky se vyzývavě procházejí v ulicích, plných rock'n'rollu. Dění kulminuje uprostřed noci plné bláznovství, krátkých okamžiků lásky, prvních polibků, honiček v autě a problémy s policií...
Film režiséra Georga Lucase (jenž se později proslavil sci-fi ságou Hvězdné války), zachycuje atmosféru počátku šedesátých let minulého století, obraz mladé generace a konec jejího dětství. V době svého uvedení snímek zaujal prolínáním několika příběhů, jemným humorem i nostalgií, s nímž jsou vyprávěny, stejně jako výrazným využitím dobové hudby, obrazovým zachycením kamery (Jan D'Alquen a Ron Eveslage) a brilantními hereckými výkony mladých představitelů. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (211)

Superpero 

všechny recenze uživatele

Film který dovede navodit totální letní atmosféru pohody. Všichni tam jen jezdí kárama po městě a dělaj kraviny, chlastaj, balej holky, nebo závoděj. Hraje k tomu jedna oldies pecka, za druhou, ale i přes tyto pohodové atributy jsem z toho na konci cítil docela smutek. Hlavně díky loučící scéně a pak titulkům "co se stalo poté." ()

dobytek 

všechny recenze uživatele

Cože, drama? No to snad ne. American graffiti je další "kultovní" film, co mě zklamal na plný čáře. Je to jen sled několika hloupoučkejch epizodek a do toho hraje rock´n´roll a žere se hodně hambáčů a chlastá cola. Musel jsem si dát uprostřed přestávku, protože jsem se fakt ukrutně nudil. Vlastně mě tam zaujaly akorát ty starý americký káry. Jinak Harrison Ford tam moc prostoru nedostal. Řekne akorát několik "cool" hlášek a nakonec hodí auto přes boudu. ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Pohodové generační retro, které se nikam nežene, neřeší žádná závažná témata, prostě jenom velice poklidně plyne od kamsi kamsi. Je opravdu radost sledovat film z doby, kdy auto bylo součástí vaší image, kdy rádia vysílala opravdový rock’n roll, kdy si všichni mladí užívali života, ale zase ne moc. Americké graffiti se odehrávají během jedné noci (končí někdy nad ránem) a skutečně se toho v nich moc nestane. Neřádí tu žádný Zodiac, nikdo nikoho nechce zabít a jakékoliv zvážnění je pouze dočasné, takže příliš nenarušuje atmosféru místa, kde by každý chtěl strávit svou poslední noc před nástupem na „vejšku“. Kromě soundtracku plného těch největších pecek a uvolněné Lucasovy režie, jsou to hlavně výborní mladí herci, kteří film drží v mezích autentičnosti a zároveň činí jeho sledování mimořádně příjemným. Někteří z nich již více nezazářili (Paul Le Mat, Charlie Martin Smith), ale jména jiných se nesmazatelně zapsala do filmových dějin (Richard Dreyfuss, Harrison Ford). Všichni bez rozdílu hrají zcela nenuceně a s naprostou přesvědčivostí. Ať už nejistě tápají, vzdorují nástrahám prvních (či prvních vážnějších) lásek, nebo se prostě jenom baví. Je to film nezatížený… Nezatížený vůbec ničím a vůbec nic nevyžaduje ani od diváka, který jej bude sledovat. Teprve závěrečné titulky mu dodávají zcela jiný nádech a umožňují jej při opětovném zhlédnutí vnímat ve zcela odlišném světle. Lehkost tohoto filmu je obdivuhodná, zábavnost nelimitovaná, můj smutek nad následujícími snímky George Lucase nevýslovný. Kéž by před Star Wars ještě natočil pár podobných oddechovek, i jako člověk, kterému se líbila přinejmenším třetí epizoda, musím s trpkostí konstatovat, že tak dobrý film jako Americké graffiti Lucas již nikdy nenatočil. A těžko někdy natočí – časy se mění. 90% Zajímavé komentáře: Isherwood, Visáč, Honza dAve, stilgar1 ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

Dvě hodiny shrnující jedinou noc v roce 1962 v životě americké mládeže. Film sleduje příhody středoškoláků noc předtím, než má jeden z nich Curt opustit rodné maloměsto a vydat se na univerzitu. V průběhu této noci neustále jezdí po městě ve svých super autech, snaží se balit holky nebo se s nimi rozcházejí, Curt se snaží zjistit, jestli vůbec na univerzitu chce a všichni si celkově užívají svůj navýsost americký život. Ale tohle není žádná generační výpověď! Tohle je nenáročná komedie. Nevím proč (vlastně vím), ale s jejich problémy jsem se nedokázal identifikovat. Ježdění v autech na hlavní třídě, tancování na klasický rock'n'roll, kradení aut, pouliční gangy, strach z Kozího zabijáka a závodění na nějaké okresce - nic mi to neříká. Jako by se Lucas pokoušel vyvolat u diváků nostalgii po minulosti, kterou jsem ale nezažil, dokonce ani nic podobného. Ostatně co říkal podtitul filmu "Kde jste byli v 62. roce?" divákům o dékadu později, kdy film vzniknul? To umístění do šedesátých let jsem nepochopil. Ostatně jsem si všiml, že se mnoho lidí domnívá, že se film odehrává v 70. letech - POMO, gouryella, Isherwood, genetique... Pokud mládež v 60. (50.) letech, pak Návrat do budoucnosti. ()

Galerie (130)

Zajímavosti (29)

  • Jeden z důvodů, proč většina studií odmítla scénář byl ten, že režisér požadoval na soundtrack alespoň 40 písní, což by přirozeně vedlo k vysokému rozpočtu. Na milost ho vzal Universal ve chvíli, kdy do hry jako producent vstoupil Lucasův přítel Francis Ford Coppola, tehdy posílený úspěchem Kmotra. (novoten)
  • Po úspěchu snímku Bezstarostná jízda se studio Universal rozhodlo nechat mladé tvůrce natočit "polonezávislé snímky" s nízkým rozpočtem a tím pádem i snadným výdělkem. Plán byl na pět levných filmů (rozpočet nepřesahoval milion dolarů), do kterých nebudou moct producenti nijak zasahovat. Kromě Amerického graffiti tak vznikly ještě Návrat domů (1971), The Last Movie (1971), Taking Off (1971) a Silent Running (1972). (novoten)
  • Na autě Johna Milnera je číslo THX-138. Je to odkaz na film THX-138, který také režíroval George Lucas. (Karlos80)

Reklama

Reklama