Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V Ptačím rybníku na pokraji Velké Prahy je objevena mrtvola chlapce. Vražda dítěte, navíc sexuálně motivovaná, to je zlý sen každého kriminalisty, vrchního inspektora Budíka (J. Plesl) nevyjímaje. Teď se mu ho dostává. Případ je o to složitější, že jde o německého chlapce ze Sudet, který se o prázdninách učil v české rodině češtinu. Mohly by tu být i nepříjemné politické souvislosti, v Sudetech tehdy byla velmi napjatá situace. Ervín kromě toho běhal s kluky z předměstí, plaval v rybníce, hrál s nimi i divadlo. Trochu zvláštní divadlo, ti kluci totiž nehráli živé postavy, ale loutky. Zpočátku měli kriminalisté prázdné ruce a strach, aby se v novinách nezačala probírat sexuální vražda. Samozřejmě se to neutajilo, všichni v okolí už to ví a tlak na detektivy se začíná zvětšovat. Pátrají všude možně, ale mohlo jít i o náhodného pachatele, který nemá s místem nic společného. Konečně se zformuje jakási reálná stopa, která souvisí právě s tím klukovským divadélkem a jeho principálem, místním kominíkem (M. Kern). Budík cítí, že by mohl mít sexuálního vraha, že chybí jen málo, aby ho usvědčil. Jenomže se stane něco naprosto nečekaného a pro kriminalisty osobně mimořádně tíživého. A navíc je to něco, co vrací celý případ zpět na začátek. Budík musí zachytit slaboučkou nit neuvěřitelného nápadu a tu rozvíjet, aby se dostal dál. V ruce má jen úlomek sklíčka a hrst trávy, umazané od sazí… (Česká televize)

(více)

Recenze (73)

flanker.27 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Divadelní psycholog souboru Járy Cimrmana by to vysvětlil tak, že jsem byl zvědavý, jestli bude druhá část stejně slabá jako první. Inu byla. Vyšetřování je znovu naprosto zmatené, opět tu máme do ztracena vedoucí dějovou linku, navíc ještě postavy samovolně mizející z děje, a opět tu máme plnění kulturně politických požadavků, tentokrát v českoněmeckých vztazích. Měl jsem se podívat na titulky, jestli tam neuvidím něco jako hrazeno z fondu pro kulturní rozvoj EU. Pachatel byl jasný v první vteřině, kamera se občas divně nakloní (asi to má evokovat "moderní" kameramanskou práci), hudbu radši nerozebírat. Tohle opravdu je ztráta času (já vím, že se opakuji, ale tentokrát už je to opravdu naposledy). ()

troufalka 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

U prvního dílu jsem byla dost kritická. Pak jsem si ten první díl pustila znovu a začali mi naskakovat úplně jiné věci. Co se mi jevilo zpočátku jako nemístné mi najednou začalo do sebe zapadat. Pravdou je, že ve starších krimi sériích nebylo příliš politiky, bylo víc zacíleno na vyřešení případu a na vykreslení postav. Případy Velké Prahy na to jdou jinak, berou to více ze široka - ukazují pel-mel První republiky. Ještě by to chtělo pár Slováků, Rakušáků a Ukrajinců a nějaké zastoupení židovské obce. ()

Reklama

arinečka

všechny recenze uživatele

Nechápu,proč ten vrah údajně chtěl to oblečení spálit, když ho zrovna tak mohl kamkoli pohodit. nikoho při tehdejším stavu vědeckého poznání nijak neusvědčovalo. a vůbec to stačilo hodit někam do vody. jakékoli myslitelné stopy by se zničily. a obávám se, že příště se případ taky nedořeší, vypadá to na oddělené epizody. no tedy scénář no. ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Zpočátku se mi zdálo, že by to mohlo být trochu lepší než první epizoda, ale skutek nakonec opět utek. To falešné hraní si na první republiku je až barvotiskově protivné a když dvě klíčové věty v závěru, které pronáší inspektor Budík (jednu před manželkou vraha a druhou před vlastní dcerou) nejsou ani po několikerém zpětném přehrání vůbec srozumitelné, je snad i jedna hvězdička moc. Nepochopil jsem, proč detektivové, když mají nejdříve snahu řídícího učitele usvědčit pomocí rozbitých brýlí a ten se jim vysměje do očí, nakonec odmítnou jasný důkaz, který jim nabídne jeho manželka na stříbrném podnose (šaty oběti pod hromadou uhlí). Nebo jsem si to špatně vysvětlil? Mám také stále neodbytnější pocit, že tvůrci se nedokázali rozhodnout, zda chtějí točit vážně myšlené kriminální příběhy nebo parodii na ně. Nevychází z toho nakonec ani jedno, ani druhé. ()

AgnesDee 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jak to tak vypadá, tak sklo v jakékoli podobě vyřeší všechny případy tohoto seriálu. Tentokrát tu ale máme falešné nahozenou udičku v podobě kominíka eunucha, který ale tento geniální plán scenáristům zhatí vlastní sebevraždou. To ovšem neznamená, že by byli detektivové tak špatní, nakonec vraha přeci jenom vypátrají. Ale z nějakého záhadného a nevysvětlitelného důvodu ho nezatknou, i když na to mají všechny potřebné důkazy. Proč? Bůh ví. Každopádně pražská kriminálka dala práci dalším policistům v jiném okrese. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (4)

  • Když vyslýchá vrchní inspektor Budík (Jaroslav Plesl) pana řídícího (Jan Vondráček) ve své kanceláři, použije termín „sériový vrah“. Tento termín však v té době nikdo neznal. Začala ho používat až americká FBI na přelomu 70. a 80. let 20. století. (Muffino)
  • Dětský kaskadér představoval nahou mrtvolu plovoucí na hladině rybníka. Klepal se zimou do té míry, že se kolem něj na hladině tvořily kruhy. Hladinu rybníka zklidnili teprve technici v postprodukci. (klukluka)
  • Na počátku dílu při zjištění národnosti oběti inspektor Rudolf Havlík (Jiří Langmajer) podotkne, že „se v pohraničí bijí Němci s Čechy a že tam už byli i mrtví“. Vzhledem k dataci dílu se nejedná o známé velké německé povstání v Sudetech na konci roku 1918, kdy musela v pohraničních oblastech zasahovat i armáda, ale pravděpodobně naráží na události z října 1921, kdy bylo na protimobilizační demonstraci v Kraslicích zastřeleno 12 Němců. (azcr)

Reklama

Reklama