Reklama

Reklama

Zločiny Velké Prahy

(seriál)
Česko, 2021, 11 h 3 min (Minutáž: 63–69 min)

Režie:

Jaroslav Brabec

Kamera:

Pavel Berkovič

Hudba:

Jan Ponocný

Hrají:

Jaroslav Plesl, Jiří Langmajer, Denis Šafařík, Lenka Vlasáková, Sabina Rojková, Darija Pavlovičová, Lucie Žáčková, Miroslav Táborský, Jiří Bartoška (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Dne 1. ledna 1922 došlo ke sloučení centrální Prahy s třiceti osmi městy a obcemi, které ji obklopovaly. Vznikla tak Velká Praha a pražská státní policie začala pracovat tam, kde dosud působilo jen četnictvo. Byl to prostor méně bohatý a vznešený, ale o to pestřejší a živější. Velká Praha byla tvořena nejen klasickou městskou zástavbou, ale i vesnicemi, lesy, zemědělskými statky, továrnami, bohatými vilami i chudinskými slumy. Hlavní postavou je inspektor Budík, muž velmi lidský, zmítaný nectnostmi i slabostmi, nicméně také mimořádně bystrý, všímavý a především schopný velké psychologické exhibice, kterou se vyznačují slavní detektivové. Zmítá se ale územím Velké Prahy - ani městem, ani venkovem - odsunutý z centra města bank, restaurací, divadel, která tak miluje. Stále elegantní se brodí v blátě a hnoji předměstí a soustřeďuje svůj mozek na nečekané zkratky a obraty. (Česká televize)

(více)

Recenze (110)

Cheeter 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Na tenhle seriál jsem se dost těšil. Ze začátku byl zklamáním. Úroveň prostě nebyla valná. Později naštěstí úroveň vzrostla, byl to nakonec nenáročný zážitek. To, co oceňuji je snaha to propracovat co nejlépe, pokud jde o dobové reálie a ukázání jejich rozmanitosti a složitosti. Za to určitě pochvala. Ale aby to bylo dobré i celkově, tak tomu ještě dost scházelo. ()

GTS_PUNK 

všechny recenze uživatele

Seriál Českej televízie z roku 2021, príbehovo vracajúci sa o storočie späť, sa snaží prinavrátiť slávu a ducha niekdajších populárnych kriminálok, odohrávajúcich sa v časoch slávnej Prvej republiky. Je preto na mieste sa pýtať, či konečný výsledok týmto snahám zodpovedá. Odpoveďou v tomto prípade však bude musieť byť nie, a to hneď z niekoľkých dôvodov. Tým prvým je kvalita ponúkaného príbehu, najmä potom samotných prípadov, ktoré v konečnom dôsledku vyznievajú a pôsobia veľmi jednoducho, často sú predvídateľné, a chýba im divácky atraktívnejšie, možno aj komplikovanejšie poňatie so zauzlením či zvratom. Takto samotné epizódy - prípady, síce sem-tam ponúkajúce aj svetlé momenty, však veľmi rýchlo vyšumia z divákovej mysle, a sú skôr oddychovými záležitosťami, než niečím, pri čom treba aj rozmýšľať a spájať si súvislosti. Súvisí to možno aj s postavami a vzťahmi medzi nimi, na ktoré sa miestami kladie väčší dôraz, ako na samotnú kriminálnu stránku seriálu. A to celej veci pomerne škodí, pretože charaktery, rovnako ako v podstate všetko ostatné, sú nanajvýš priemerné. Mnohé známe mená v epizódnych rolách to nezachraňujú a hlavné seriálové osadenstvo takisto nie je ničím dvakrát zaujímavé. Jaroslav Plesl ako inšpektor Budík môže svojím vystupovaním a ironickými poznámkami po čase začať niekomu dokonca vadiť. Problémom seriálu je aj skutočnosť, že hoci sa odohráva v roku 1922, z výpravy a celkovej dobovej atmosféry to cítiť len žalostne málo. Tvorcovia si v tomto smere mali dať rozhodne viac záležať, pretože dobové oblečenie a niekoľko starých modelov áut kvalitnú atmosféru nespraví. "Ponoriť" celý seriál do tmavších tónov by tiež nemuselo byť na škodu, takto je v ňom na kriminálku až príliš svetla a slnka. Zločiny Velké Prahy predstavujú skôr oddychovú záležitosť, ktorá môže bežať v pozadí počas rodinnej návštevy. Nejde však o seriál, pri ktorom by milovník kriminálneho žánru našiel dostatočnú satisfakciu. Treba zas a znovu spomenúť to staré známe "raz vidieť stačí". Naozaj seriál neponúka nič kvôli čomu by sa divák, ktorý ho už raz videl, mal k nemu vracať späť. A tí, ktorí ho nevideli, by mali zvoliť niečo lepšie. Ponuka na seriálovom poli je viac než pestrá. Tak teda servus, pane inšpektore. ()

Reklama

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Festival fádnosti. 1) Fádní kriminální případy řeší fádní tým._____ 2) Seriálu nelze upřít jistou míru atraktivity. Tvůrci si snaživě vyhráli s prostředím, dobovými reáliemi a obsadili dobré (většinou) a mně příjemné (většinou) herce. Ale vše přebíjí mdlý scénář předepisující mdlým postavám vskutku mdlé chování._____ 3) A jak je to s přitažlivostí herců? 27letý Denis Šafařík s příšerným knírem vypadal trochu sexy jen v posteli. 47letý Jaroslav Plesl a 55letý Jiří Langmajer v tomto seriálu u mě nebodovali vůbec._____ 4) Velmi oceňuji místní Zajímavosti. Dozvěděl jsem se, že knírek Denise Šafaříka rostl dva měsíce (dodal SONY_) nebo že kocour Arnošt při natáčení s Jiřím Bartoškou častokrát slastně vrněl (dodala Česká televize). To nevědět, ničemu nerozumím. ()

Haniczka 

všechny recenze uživatele

Kdo má rád první republiku a tehdejší reálie, včetně architektury, umění, nábytku, talířků, tabatěrek, oblečení a dalších parafelnálií, tento seriál bude pro něho fetišistickou záležitostí. Kriminálního je v něm o trochu méně, ale koukatelné to je. Chtělo by to možná víc humoru mezi hlavními protagonisty, ale chápu, že postava Budíka je většinu času spíše frustrovaná než spokojená. Plesl je sice vynikající, ale jeho figura, tak jak je napsaná, poněkud časem ztrácí na zajímavosti, nevyvine se ze své "rakouské frustrace" v deseti dílech prakticky nikam. A to je škoda. ()

mira007 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Dobový krimi seriál odehrávající se v roce 1922 je napůl krimi napůl rozverná vztahovka a to ještě s případy a jejich řešením, které fandy detektivek nijak nenadchnou, ale určitě má pozitiva v obsazení ( Plesl naprosto perfektní, Langmajer standard a na Šafaříka jsem si zvykl ) a výpravě za hodně peněz. I s jednoduchoučkými případy to mohla být dobrá zábava, ale tohle mne iritovalo: 1) technická stránka - blicí houpací kamera jak z hitparády Eso a práce se světlem - proč všechna okna vypadají jako by přistávalo slunce, to přesvětlení ničilo ostrost i to HD 2) nevadí, že to mělo spoustu hloupých míst, ale vyprávěno to bylo hrozně nudně důchodcovsky, profesorsky jak z devadesátých let 3) kromě prvního dílu ( supr národnostní rozmanitost , ne každý příznivec republiky ) není znát jaká to je doba ( to se povedlo víc i v telenovelové První republice nebo Četníkům z Luhačovic ... a to je co říct.) I jako příznivec domácí tvorby nedám víc jak dvě hvězdičky, protože za ty prachy 170mega se mělo natočit něco výstavního , něco co by reprezentovalo hrdě moderní ( nebo aspoň hodně zábavnou ) českou filmařinu, ale tohle je jen podívaná pro senily, kteří na podobný styl byly zvyklí z dávných dob. Promarněný potenciál, ke kterému se opakovaně vracet nebudu. ()

Galerie (182)

Zajímavosti (61)

  • Písárnu vybudovanou ve Dvoře Králové pro účely natáčení tohoto dílu vybavili filmaři osmnácti historickými psacími stroji. (Česká televize)
  • Historickou pekárnu našli lokační v Černčicích a na pečení si filmaři domluvili odborného poradce. (Česká televize)
  • Darija Pavlovičová si nesměla holit podpaží. To byl požadavek režiséra Jaroslava Brabce. „Bylo to pro mne nepříjemné, nejsem na to zvyklá. Ale chápu to. Pro některé scény to bylo důležité, hlavně pro ty milostné. Malinko jsem se styděla, spíš jsem byla nervózní, jak to bude probíhat. Bylo kolem spoustu lidí, ale nebylo to tak intimní, jak se zdá,“ přiznala Darija Pavlovičová. (rakovnik)

Související novinky

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

15.09.2020

Ačkoli je podzim, Finále Plzeň je! I přes složité jarní období se organizátoři rozhodli největší plzeňský filmový festival nezrušit, ale pouze přesunout. Během šesti dnů včetně prodlouženého víkendu… (více)

Reklama

Reklama