Reklama

Reklama

THX 1138

Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Vítejte ve světě monstrózního labyrintu, kde jsou všichni obyvatelé ve stereotypních uniformách a odlidštěnou vizáž jím dodává nepřehlédnutelný lesk holohlavých lebek. Hlavní hrdina (Robert Duvall) je jedním z mnoha nádeníků v ohromném lidském mraveništi, jeho "osobnost" je symbolicky zredukována do znaků - THX 1138. Jeden z mnoha, kterého pohltila všeobjímající mašinérie. Film není komedie, ale drama, jinak by možná tvůrce mohl hledat odlehčující paralelu s Chaplinovou Moderní dobou. K procitnutí THX dopomůže základní lidská emoce, láska, a to jak jinak než v duchu revoltující generace mladých tvůrců, THX okusí "zapovězené ovoce" a přijde o panictví. Prozření mu zprostředkuje soulož se spolubydlící LUH 3417. Následně je ale LUH zabita a plod umístěn do zkumavky. THX se snaží utéct, ale je to vůbec možné? Lucas zaujme nejen příběhem, ale hlavně vizuální stylizací do spektra studených barev. Zdi kolem jsou bílé, uniformy rovněž a stejně tak bezbarvý, dokonale hrůzně sterilní, je design pokojů. Lidé v nich žijí jen z donucení, bez vyšší motivace. Možná, že je to další stádium civilizace, kde již neexistuje "velitel," jen komerční náboženství s automatickými zpovědnicemi. "Kup si barbiturát, užij si ho... cítils to? Kup si víc... a víc! Budiž ti odpuštěno, synu." (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (253)

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Jediný Lucasův film, který se mi líbil. Jeho vize budoucnosti jako naprosto sterilního, uniformního světa prostoupeného všudypřítomnými čísly a počítači se povedla. Velkou roli v tom sehrála vizuální stránka filmu, která je opravdu hodně strohá a i při používání bílé barvy dost stísňující. Film je spíšem minimalistický, což se nemusí každému líbit. Pochvalu si zaslouží i dobrá pointa filmu.Kvalitativně se dá THX 1138 srovnávat s 1984. Škoda, že Lucas už podobný film nenatočil. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

THX 1138 není žádný dopravní prostředek nebo přístroj, ale označení člověka v časech, kdy se přestala využívat jména, lidé se rodí uměle, city neexistují a sexualita je zakázaná. Oslnivě bílý svět je světem „polomrtvých“ lidí, den co den ovlivňovaných drogami a důmyslnými programy na vymývání mozku. Ve víře v Boha se zpovídají systému, který tak sleduje nejen jejich fyzický život (prostřednictvím nekonečného množství kamer a čipů), ale i psychický, takže je může ovlivňovat jako loutky. Tedy jen do chvíle, kdy budou brát své drogy a nezačnou dělat zakázané věci. George Lucas nehleděl na trikovou stránku, nápadné triky se ve filmu prakticky neobjevují, sugestivní vizi odlidštěné budoucnosti navozuje utopení filmu v bělostném jasu, který pohltí potřebu futuristických vynálezů. Navíc na vaši psychiku působí všudypřítomné záběry ze skrytých kamer a neustálý proud kódů místo jmen a činností, přičemž hlasy přicházejí odkudkoliv, jsou vážné, oficiální a nekolísají v melodii. Po chvíli se budete cítit stejně vyprázdnění jako hrdinové - milenecká dvojice THX a LUH - která provádí „perverzní sexuální praktiky“ (tj. zamilovali se a vyspali se spolu). Nelítostná „orwellovská“ byrokracie se dá do pohybu a s ní i film, který se společně s hrdiny vymaňuje z pomalu proudícího jednotvárného života a skutečně začíná mapovat, jak celý systém funguje a že proti němu není jiné obrany než utíkat a doufat, že nějakým zázrakem obejdete některé z milionů pouček a nařízení, a tak se zachráníte. Lucasův film je stejně dokonale chladný jako svět, o kterém vypráví, dokonce i v napínavých sekvencích nijak nezajiskří emocemi a nezúčastněně zobrazuje smrt, zoufalství i bezmoc, komentovanou hlasy zvenčí. ()

Reklama

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Distopická variace na 1984, která naštěstí není jen vykrádačkou, ale přináší osobitý vizuál a zajímavou představu společnosti, ale to je asi tak všechno. Předně všechny snahy o dobrý film zabíjí scénář, který stvořil postavy ploché, debilní, nudné a nezajímavé a to s jedno jedinou výjimkou, která je ve filmu ovšem jen několik málo minut. Dále tu jsou robostrážci, kteří jsou tupí a prkenní natolik, že by se uchytili i v dětském televizní scifi z padesátých let, jenom holt bohužel vypadají jako kapalný terminátor T-1000, mnohem víc by jim slušelo vzezření několika na sebe navrstvených kartonových krabic doprovázených nesnesitelným pípáním a blikáním diod. A ty dialogy... Je mi zcela jedno, jestli tam někdo parafrázuje Nixona, nebo ne, protože jeho projevy neznám a znát nikdy nehodlám, i tak si ovšem troufám tvrdit, že zabíjí jakýkoliv pokus o vytvoření nadprůmeru. Lucas zvládl skvěle režii, po**al scénář. Hodnocen režisérský sestřih ()

Shaqualyck 

všechny recenze uživatele

Zapomeňte na Star Wars, George Lucas nás tentokrát bere na výlet do emocionálně pustého světa, kde chladná a sterilní konformita vítězí s nemalým přispěním masové drogové závislosti nad rozmanitostí obyčejného života. Místo jmen změť písmen a čísel, místo lásky "uklidňující" medikamenty. A uprostřed toho Robert Duvall jako někdo, kdo chce vyměnit úlohu pouhé výrobní jednotky v zářivě bílé totalitní kleci za něco víc... Zajímavý film, sice ne zrovna lehce stravitelný, ale za pozornost určitě stojí, už jen proto, že tu nepochybně hledaly (a našly) inspiraci filmy jako Ostrov, Matrix nebo Equilibrium. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Je pravda co jsem o tomto filmu slyšel: skvěle vymyšlené prostředí budoucnosti (která je karikaturou západního konzumu i tehdy aktuálního socialismu) a její výborné technické zpracování, zvláště kamera, na druhou stranu ovšem nekonzistentní příběh. Autor neví zda chce vyprávět lovestory nebo thriller a děj sestává spíše z krátkých na sebe moc nenavazujících epizodek, které budí dojem improvizace (něco jako kdyby Godard točil sci-fi). Herci jsou solidní, neví ovšem často co mají hrát. Některé věci z tohoto filmu byly jistě později okopírovány (a to i v Brazilu), něco však zůstává stále neokoukané - např. nápad s naprogramovanou zpovědní budkou, který mi přišel skvělý. Ať má tento film kolik chce much a mušek, pořád mi přijde lepší než celé Hvězdné války. ()

Galerie (90)

Zajímavosti (30)

  • Pod úvodními titulky je slyšet mix dvou skladeb. Jedna z nich se jmenuje „Stabat Mater Dolorosa“, je z roku 1736 a napsal ji barokní skladatel Giovanni Battista Prgolesi. Můžeme ji slyšet v méně časté sborové úpravě. (Svatopluk.Vi)
  • Jedna z posledních scén, ve které projíždí THX s autem v mohutném tunelu, se natáčela v nedostavěné části metra v San Franciscu. (Listeroman)
  • Úloha LUH připadla Maggie McOmie, býválé kancelářské síle, která neměla takřka žádné zkušenosti s hraním, ale byla ochotná oholit si kvůli filmu své dlouhé zrzavé vlasy - což trápilo více Lucase než ji. [Zdroj: kniha George Lucas: Život stvořitele Star Wars - Brian Jay Jones] (phoenixer)

Reklama

Reklama