Režie:
Baz LuhrmannKamera:
Donald McAlpineHudba:
Craig ArmstrongHrají:
Leonardo DiCaprio, Claire Danes, Zak Orth, Jamie Kennedy, Dash Mihok, John Leguizamo, Paul Sorvino, Brian Dennehy, Vondie Curtis-Hall, Paul Rudd (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Režisér Baz Luhrmann rozehrává klasické drama v moderní podobě o panensky čisté lásce a zbraních s plnými zásobníky. V oslnivé adaptaci Shakespearova proslulého milostného příběhu se představuje na Oscara nominovaný Leonardo DiCaprio společně s Clair Danes. Oba září na filmovém plátně jako milenci narození pod nešťastnou hvězdou, jejichž osudové drama - odvážně umístěné do současnosti - podporuje energická hudba. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (439)
Luhrmannova verze Romeo + Juliet se mi hodně dlouho vyhýbala. DiCaprio před Titanicem byl sice akurátní, Danes byla čistota sama, moderní prostředí a drsnější souboje dopadli dobře. Líbilo se mi i rozbití klasické balkonové scény, ale co jsem nedala, byla kombinace moderny a shakespearovského jazyka. To už snad raději West Side Story. ()
TV/// Obsazení 6/10 Děj 5/10 Hudba 7/10 Efekty 4/10/// +Shakespeare, DiCaprio, pěkná hudba -moderní háv, otřesné postavy/// Věc která mi unikla a kterou jsem považoval za kult. Dokážu si představit, že v době uvedení snímku museli být holky z Romea úplně paf. Tohle tvrzení může platit vlastně dodnes, jen se musí brát v potaz i fakt, že dnes mají holky Efrona, Pattinsona a jim podobné. Prostě doba se mění a generace diváků taky. Jen tento film zůstává bezezměn. A s klidným svědomím můžu říct, že se mi ten film nelíbil. Má hezké momenty, hezkou ústřední dvojici a občas zazní i melodická hudba (bohužel jí není moc), ale tohle vše nestačí. Kdyby byl natočen v historických kulisách byl by to mnohem lepší zážitek./// Celkem 54%/// ()
Vždycky jsem tušil, že to tam je, ale až napotřetí se mi podařilo přijmout a pochopit Bazův trans párty svět. První polovina je naprostý nářez a patří k tomu absolutně nejlepšímu, co jsem od Luhrmanna viděl. Je to přesně ten film, kde režisér už zcela viditelně ukazuje svůj rukopis a k tomu navíc disponuje dynamičností a nápaditostí, která je pro první brzké filmy velkých režisérů typická, a kterou ale později velká část z nich ztrácí. Takovému filmu pak rádi odpustíte slabší místa, když vám to v dalších minutách vynahradí. Leo a Claire jsou spolu úžasní. 8,5/10 ()
Zbrane namiesto mečov, výstrely namiesto bodnutí, autá namiesto koní, no v podstate sa nič iné sa nezmenilo a možno práve to bola chyba, pretože mi niektoré situácie priši naozaj smiešne a nedotiahnuté. Čím film zaujal, bolo audio-vizuálne spracovanie, ktorým si Luhrmann otvoril dvere do sveta netradičných spracovaní rôznych žánroviek. Ale DiCaprio a hlavne Claire Danes mi prišli veľmi milý a podarený párik. Škoda, že taký nebol aj dojem z celkového filmu, pretože ambície mal podľa mňa vyššie. 65%. ()
Galerie (37)
Photo © 1996 20th Century Fox
![Romeo a Julie - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/426/160426722_e8b6b5.jpg)
Zajímavosti (20)
- Julii si mohla zahrát Kate Winslet, zdála se však režisérovi na roli příliš stará. (ČSFD)
- Hlavní kadeřník štábu, Aldo Signoretti, byl během natáčení unesen místním gangem. Požadovanou částku 300 dolarů Baz Luhrmann zaplatil. (novoten)
- Skladbu "Exit Music" složil zpěvák a zakladatel skupiny Radiohead Thom Yorke speciálně pro tento film, na základě žádosti režiséra Baze Luhrmanna. (Terva)
Luhrman stvořil úchvatně nadčasovou adaptaci neotřesitelné klasiky. Jeho verze totiž není bláznivým plánem nesoudného formalisty, ale naopak zela důmyslnou reflexí Shakespeara a principů alžbětinského divadla. Přímo řekl, že jeho cílem bylo natočit Romea a Julii tak, jak by to udělal sám bard, kdyby měl k dispozici film. Zapomeňme už konečně na pokřivený pohled na Shakespeara vtloukaný nám do hlav od základky, že se jedná o nedotknutelného génia. Jeho mistrovství spočívá v tom, že dokázal oslovovat všechny vrstvy alžbětinského divadla, kde se potkávala honorace s obyčejným lidem (byť v oddělených sektorech hlediště) a tehdy se jednalo o kratochvíli, jejíž přímou konkurencí byly morytáty a kejklíři. Shakespeare byl prostě hlavní pop-autor, který i svou nejkřehčejší romanci vystavěl jako horskou dráhu emocí, kde se poblouzněnost a nezkalenost velké lásky na první pohled potkává s humorným nadhledem (příliš se zapomíná na to, že se nejedná o první lásku a naopak Romovo zlomené srdce z předchozího vztahu skvěle glosují ostatní postavy), dramatickými konflikty, pompézními šarvátkami, srdceryvnou tragédií, siláckou rozšafností i delikátními vyznáními citů. To vše navíc doprovázeno dialogy, kde se čerstvá láska vynáší do romantických výšin, ale stejně tak se neodhlíží od jejího fyzického rozměru. Luhrman právě přenesením do videoklipově hyperstylizovaného a kýčovitě přepáleného světa, kde se mísí estetika boháčského nevkusu s upoceností plážového šupáctví a sebeadorační nabubřelostí hiphopových videí dokázal pro Shakespearovy verše vytvořit ideální rámec. Stejně jako libreto i styl filmu dokonale mísí kýčovitou rozšafnost, načepýřenou teatralitu a křehké emoce. Genialitu Luhrmanova přístupu spočívá v úvodní cca půlhodině, kdy diváky doslova vrhne do víru totálního afektu, který ale právě připravuje půdu na následné zklidnění romantických pasáží, jejichž upřímná mladická naivita pak už nebije tolik do očí. Současně drobnými detaily (především v gestech postav - viz např úchvatná první sekvence Julie s její matkou) a neokoralým přístupem dodává klasice životnost a dělá z ní přesně to, čím má být - vyprávěním pro teenagery. Ne tím jalově prvoplánovým jako když cyničtí dospěláci a věční puberťáci točí pro náctileté filmy jako "Prci, prci prcičky", ale naopak absolutně empatické, které chápe zjitřenou emocionalitu mládí i pocit, že je člověk hvězdou vlastního videoklipu či filmu, jako to dokázal skvěle vystihnout John Hughes. Pod Luhrmanovým vedením pak DiCaprio a Danes vytvořili bezesporu vůbec nejlepší verzi tragických milenců. Sekvence jejich setkání překypuje vzájemným okouzlením, romantickou křehkostí, roztomilostí, ale taky jinde obvykle vynechávanou zjevnou nadržeností. Po více jak dvaceti letech film pořád funguje stejně dokonale a vidět ho v kině byl splněný sen i doklad jeho kvalit - zatímco na začátku se diváci ošívají a smějí namistrovaným družinám Kapuletů a Monteků, v následujících dvou hodinách vystřídají dojetí, okouzlení i pobavení a emocionální vypětí, přičemž na samém konci v kostele nikdo ani nedutal a napětí se dalo krájet. Luhrman prostě dokázal naplnit slova mistra: Však věčně bude srdce jímat znova žal Juliin a bolest Romeova. () (méně) (více)