Režie:
Sidney LumetScénář:
Reginald RoseKamera:
Boris KaufmanHudba:
Kenyon HopkinsHrají:
Martin Balsam, John Fiedler, Lee J. Cobb, E.G. Marshall, Jack Klugman, Edward Binns, Jack Warden, Henry Fonda, Joseph Sweeney, Ed Begley, Jiří Voskovec (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Dvanáct porotců má jednomyslně rozhodnout o vině či nevině mladého muže, který je obviněn z vraždy svého otce. Porotci jsou průměrní Američané s obyčejnými zájmy a zaměstnáním. V průběžném hlasování jedenáct hlasuje za vinu, jenom porotce číslo 8 je proti... (Magic Box)
Videa (1)
Recenze (1 695)
Ze záhadných důvodů se mi tenhle obecně známý kousek celé dekády vyhýbal, ačkoliv ho vzhledem ke stařičkému dabingu hereckých legend musela už kdysi dávno a nejspíš opakovaně vysílat Československá televize. Nejsem tedy ovlivněn nostalgií, ba co víc, už před časem jsem viděl remake z dílny Nikity Michalkova. Pokud nemáte možnost vidět srovnávané filmy v téže době, je lepší se porovnání vyhnout, spoléhat se na vzpomínky bývá ošidné. Je ale pravdou, že Michalkovova verze mi přišla nepoměrně působivější a svěžejší. V 50. letech Lumetův snímek nepochybně představoval základní stavební prvek žánru soudního dramatu. Jednalo se o film, který zaslouženě výrazně vyčníval mezi tehdejší produkcí. Dnes už ale z mého pohledu vyčpěl. Jakkoliv je možné, že se na mém negativním dojmu podílel starý dabing. Původní dabing z dob, kdy se mu věnovala mimořádná pozornost, bývá obvykle hodnocen vysoko, rozhodně výš než komercí ovlivněná současnost, ale výběr herců a jejich foglarovské podání mi přijdou nepatřičné. Drama plyne bez překvapení, herci vzorně naplňují odhadnutelné úlohy, které jim režisér přisoudil, u 10 z 12 porotců jsem odhadl pořadí, v jakém se budou měnit jejich stanoviska, a to rozhodně není dobrá vizitka. Obvykle nemívám problém s divadelním vzezřením snímku, ani s "ukecanými" filmy. Tohle je ale výjimka. Celkový dojem: 55 %. ()
Tady není o čem. Excelentní filmový zážitek u kterého není žádný tajemstvím, že oplývám jedním z nejlepších scénářů všech dob a vynikajícím hereckým ansámblem s dokonalými výkony. Proto bych se ovšem zaměřil na aspekt, který tu není tak vyzdvihován, ale je stejně brilantní. Režie. Sidney Lumet dokázal jednu místnost s dvanácti chlapama udělat živější a záživnější, než dobrodružné a akční filmy obrážející celý svět. Dynamická obměna uhlů, přerušování monotónnosti změnou prostředí, pomocí záběrování a nebo obměnou denní doby či počasí, skvělý atmosféra příšerného tepla a oblety kamerou napříč celou místností, to vše dělá z Dvanácti rozhněvaných mužů tak úžasný filmový zážitek. Nebýt takto brilantní režie, dalo by se říct, že to mohla být klidně divadelní hra, ovšem v tomhle provedení, to mohlo mít takovou sílu jen jako film. ()
║Rozpočet $350,000║ A, že ma už nič vo filmoch nejak zvlášť, neprekvapí a nakoniec v tých starších sa vždy niečo nájde čo dokáže zatieniť čokoľvek čo vzniká dnes. Veru nemôžem povedať nič iné, než ďalšie bravúrne dielko, plné výborných momentiek odohrávajúcich sa dokonca skoro po celý len v jednej miestnosti, kde ide o dosť vážne lámanie chleba nad osudom mladíka obvineného z vraždy. Všetky dnešné súdne seriály a filmy sa veselo môžu pred týmto počinom schovať. "Jeden z tých dokonalých filmov." /100%/ ()
Jednička si klade cíl dát celé diskuzi jasnou strukturu. Dvojka je nejistá až poddajná a nechce se pouštět do velkých sporů. Trojka je tvrdohlavá a temperamentní a její názor ovlivňuje vlastní rodinná situace. Čtyřka je vysoce racionální a analytická a zajímají ji jen fakta. Pětka zná podmínky, ve kterých obžalovaný vyrostl. Šestka dodržuje principy a respekt. Sedmička touží po rychlém rozsudku, aby se rychle mohla vrátit ke svému životu. Osmička věří, že pro vynesení rozsudku "vinen" je třeba mít naprostou jistotu. Devítka je laskavá a pozorná. Desítka rasistická. Jedenáctka pochází z nedemokratické země a o to více jí záleží na spravedlnosti. Dvanáctka jde vždy s hlavním proudem. Společně mají rozhodnout o osudu jednoho člověka a to, jací jsou, ovlivňuje i rozsudek, který nakonec vynesou. ()
Z núdze cnosť: dvanásť mužov, 18-ročný vrah, jedna miestnosť a najteplejší deň v roku – bez klimatizácie a s bremenom zodpovedného rozhodnutia. Aj keď film rozprava o závažných "psychologických" veciach, Sidney Lumet ho nakrútil takmer ako akčný triler. Porota spochybňuje nie ani tak svoje presvedčenie o vine, ale skôr seba navzájom. To vedie k hádkam, výkyvom nálad, potýčkam a niekoľkým hlasom, tvrdiacim, že obžalovaný je nevinný. Tvrdia to nie ani tak preto, že by tomu vyložene verili – ale chcú sa o celej veci dôkladne porozprávať; kým obžalovaného posadia na kreslo. Bude to dlhá daždivá noc a každý sa počas nej niečo dozvie nové o sebe. ()
Galerie (76)
Photo © 1957 United Artists / Metro-Goldwyn-Mayer
![Dvanáct rozhněvaných mužů - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/122/158122646_58b9d9.jpg)
Zajímavosti (48)
- Celý film, s výjimkou exteriérových záběrů, se odehrává ve třech místnostech. (ČSFD)
- Jiří Voskovec ve filmu ztvárnil hodináře. Jeden porotce ve filmu prohlásí: "Nejlepší hodináři jsou asi z Evropy". Jiří Voskovec pocházel z Československa. (vyfuk)
- Po skončení porady odcházejí porotci v tomto pořadí: Porotce č. 1 (Martin Balsam), porotce č. 12 (Robert Webber), porotce č. 7 (Jack Warden), porotce č. 5 (Jack Klugman), porotce č. 9 (Joseph Sweeney), porotce č. 4 (E.G. Marshall), porotce č. 6 (Edward Binns), porotce č. 2 (John Fiedler), porotce č. 11 (Jiří Voskovec), porotce č. 10 (Ed Begley), porotce č. 8 (Henry Fonda) a jako poslední porotce č. 3 (Lee J. Cobb). (ČSFD)
Reklama