Režie:
Sidney LumetKamera:
Boris KaufmanHudba:
Kenyon HopkinsHrají:
Marlon Brando, Joanne Woodward, Anna Magnani, Maureen Stapleton, Victor Jory, R.G. Armstrong, Herb Vigran, John Baragrey, Lucille Benson, Sally GracieVOD (1)
Obsahy(2)
Marlon Brando v adaptaci známé hry Tennesseeho Williamse, kterou v roce 1960 natočil legendární Sidney Lumet, přichází do mississippského městečka Two Rivers jako tulák Val Xavier pouze s kytarou na zádech, v odřeném saku z hadí kůže a s nepříliš jasnými úmysly. I tak se mu zde ale podaří najít práci – zaměstná ho sexuálně frustrovaná majitelka obchodu Lady Torrenceová, jejíž manžel Jab zatím o patro výš umírá na rakovinu. A kromě práce ho začne zahrnovat i dlouho potlačovanými city, jimž už nyní nedokáže bránit v průchodu. Naneštěstí má ale o Vala zájem také mladá tulačka Carol Cutereová, s níž se kdysi střetnul v New Orleansu. A i to je předzvěst blížící se tragédie a odhalení letitého tajemství, které pravděpodobně mělo zůstat ukryto navěky. Ve vynikajícím dramatu se kromě již zmíněné charismatické hvězdy lze setkat také s Annou Magnaniovou v úloze nešťastné manželky a s Joanne Woodwardovou v roli pletichařící Carol. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (57)
Mladý Brando, to není nic pro moji osobu. Zralá Magnani taky ne, vzhledem k tomu, že patří mezi ty italské herečky, z nichž Lorenová byla nejklidnější a nejmírnější. Normalizační dabing s Munzarem a Hlaváčovou se k Lumetovu přepisu Williamse taky nehodí (viz reakce diváků, kteří si zas užívají jen dabing, ale film je uspává). Williamse tedy radši v moderní adaptaci (viz Ztráta diamantové slzy) a Branda staršího (i V přístavu bylo příliš). ()
Sestup Marlona B. mezi pouhé lidské bytosti, aby jim opět ukázal svou božskou schopnost hraní. Těžko hledat v celém snímku něco lepšího, než je samotný velký herec osobně. Sidney Lumet se příběh o muži, který se snaží ve vesnici daleko od města snaží najít své klidnější já a stát se novým člověkem bez problémů s policií a minulostí, má svou sílu. Vedle velké hvězdy, která si tentokrát nechá říkat Hadíkůže (o tom saku z hadí kůže nemusím ve spojitosti s Lynchem ani mluvit ne?) tu září také silně pomatená, ale půvabná Joanne Woodward a zralá žena Anna Magnani, která sehraje v celém příběhu jednu z důležitých rolí. Překvapí především kvalitní scénář jehož dialogy jsou vynikající a často velmi civilní. Krom toho samotný příběh má mnoho vrstev, takže o nějaké prázdné tlachání zde nemůže být řeč. Bohužel problémem pro mě byla délka, protože takto vystavený příběh podle Tennessee Williamse by snesl krásných 90-100 minut a nebylo by tu prakticky co řešit. Škoda, že Lumet film ponechal takto dlouhý, protože hluchá místa se těžko ignorují a snižují intenzivní očekávání velkého závěru. ()
Výborné herecké obsazení. Marlon Brando i Anna Magnani nezklamali. Joanne Woodward mi tu moc neseděla, ale je to asi dáno rolí. Manželka majitele obchodu a dívka lehčích mravů mají obě zálusk na tuláka, který se objevuje v jejich městečku. Zpracováni divadelní hry za zasloužené čtyři hvězdičky. Dobrý závěr filmu. ()
Orfeov zostup, veľký tragický príbeh lásky a nenávisti, putách spoločnosti a neviazanej slobode, je ďalším z nezabudnuteľných diel veľkého režiséra Sidney Lumeta. Ako napovedá názov, paralela so slávnou antickou tragédiou nie je náhodná, a v modernom dramatickom aj filmovom spracovaní je stále rovnako pôsobivá, plná silných myšlienok a ideí na pozadí komorného príbehu o bývalom bavičovi a hráčovi na gitaru, ktorý hľadá miesto na začiatok nového života. Čoskoro mu cestu skrížia dve ženy, z ktorých jedna pozná jeho minulosť a nedá mu tak ľahko na ňu zabudnúť... Val Xavier alias Hadia koža, bravúrne stvárnený nesmrteľným Marlonom Brandom, je archetypom klasickej romantickej postavy, kráčajúcej v ústrety smrti. Skvele napísaná (aj zahraná) je aj Lady (Anne Magnani), ktorá sa po celý život zmieruje s nešťastným osudom a spolužitím s nenávideným Jabom, prenasledovaná tragédiou z detstva. No a nakoniec je tu voľnomyšlienkárka, mladá a divoká Carol (Joanne Woodward), ktorá žije vo viere v nekonečnú slobodu, a do Vala sa beznádejne zamiluje... Stúpajúce sexuálne napätie medzi Brandom a Magnani, detailne prepracované charaktery vedľajších postáv (šerif Talbot, Carolin brat, Jab) a vynikajúci scenár spolu s excelentnými hereckými výkonmi robí z Orpheus Descending gurmánsky zážitok. Vrelo odporúčam všetkým milovníkom kinematografie. ()
The Fugitive Kind je fakt tvrdej film. Někomu může vadit jasná divadelnost, ale to nic nemění na tom, že Williamsovi hry jsou aktuální pořád, protože věrně a - hlavně - silně reflektujou pravý bolesti, a The Fugitive Kind patří rozhodně k těm nejtemnějším. To, že dialogy (především monology) jsou občas až staromódně teatrální a kytara jako "životní společník" jednoho potulnýho tuláka už v dnešní době nepůsobí tak věrohodně, to všechno dominantně (vy/pře)važuje Marlon Brando a nedoceněná Joanne Woodward. Neprávem zapadlej, silnej film. ()
Galerie (37)
Photo © United Artists
![Sestup Orfeův - Fotosky](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/168/586/168586798_dkbxp6.jpg)
Zajímavosti (2)
- Marlon Brando dostal za film zaplaceno 1 milion amerických dolarů a stal se tak prvním hercem, který dostal tuto částku za jeden jediný film. (Mol)
Reklama